Mori van den Bergh is kinder- en jeugdpsychiater bij KOOS Utrecht en IMH-specialist in opleiding bij RINO Amsterdam. Tijdens de opleiding deelt ze in een columnserie regelmatig haar verwondering, observaties en overdenkingen. Dit doet zij onder het motto ‘Van start naar finish’.

‘De meeste mensen zijn blij als het einde van hun opleiding in zicht is’ reageert een vriendin verbaasd. Ik vertel haar dat het einde van de IMH-opleiding in zicht is en ik niet goed weet of ik daar blij van word. Want in de afgelopen jaren heb ik niet alleen leren nadenken over werken met de ouder-kindrelatie, maar me op meerdere vlakken ontwikkeld. Ik laafde mij aan de onuitputtelijke bron van kennis, kunde en ervaring van een bevlogen docententeam. Maar ik leerde ook van het maandelijks samen denken, doen, voelen en ervaren met mijn jaargenoten.

Thinking together

Hoe mooi dat we het dan juist in deze fase hebben over het belang van ‘thinking together’: zoals mentaliserend bevorderend casuïstiek bespreken in de AMBIT (adaptive mentalization based integrative treatment). AMBIT is een methodiek om mensen die ‘hard to hold and hard to help’ zijn op een mentaliserend bevorderende manier zorg te bieden in hun eigen omgeving.

Het zogenaamde ‘AMBIT-wiel’ bestaat uit vier kwadranten:  werken met cliënten, in het team, in netwerken en leren op het werk. In het werken in het team is het steeds zoeken naar een evenwicht. Niet alleen met betrekking tot het individuele contact tussen de ‘keyworker’ en de cliënt, maar ook de zekering die van het team uitgaat zodat deze keyworker haar werk op een passende manier kan uitvoeren. Want alleen als je goed gezekerd bent door je collega’s kun jij in de touwen de berg opklimmen.

Vier stappen

‘Thinking together’ is een methode met vier eenvoudige stappen. Hiermee wordt de inbreng van een teamlid zo bevraagd en besproken dat zij er de volgende dag weer mee verder kan. Werken met deze vier stappen in een team of met twee collega’s helpt om in beperkte tijd de volgende stappen te zetten (zie ook deze video).

  1. Marking the task: het verhelderen waarom we hier dit probleem nu bespreken. Dit helpt de hulpvrager te starten met mentaliseren en de collega om gericht te luisteren en denken
  2. State the case: de collega mag zo de hulpvrager helpen bij het scherp verwoorden van de informatie die nodig is om mee te denken over de vraag en niet te veel uit te wijden.
  3. Mentalizing the moment: de collega start met het mentaliseren van de hulpvrager, probeert haar echt te begrijpen. Dit vraagt om eerst te vertragen en te exploreren. En daarna te mentaliseren over de cliënt of andere persoon die besproken is.
  4. Return to purpose: de collega eindigt met het samenvatten en terugkomen op de vraag samen met de vraag of deze exercitie iets oplevert voor de hulpvrager.

Maandelijks anker

Toen ik het ruime sop koos, de wind en getijden hun gang liet gaan en wel zou merken waar ik heen zou varen, wist ik nog niet dat het samen leren in de jaargroep mijn maandelijkse anker zou zijn. Zo’n stevig anker dat ik niet afdreef of wegwaaide. Deze ervaring geeft vertrouwen dat er overal ankers te vinden of te vormen zijn en motiveert mij me daar altijd voor in te blijven spannen.

Portret Mori van den Bergh

Mori van den Bergh

Zie ook:

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan