Kinderen met ADHD, ASS en DCD nemen minder vaak deel aan activiteiten in het dagdagelijks leven. Onderzoek toont aan dat ze vaak minder betrokken zijn als ze deelnemen. Ze willen hier ook verandering in. Tijdens het eerste deel van deze studiedag schetsen we een algemeen kader om ‘participatie’ bij jonge kinderen met comorbide stoornissen (ADHD, […]
Tijdens deze dag staat de zorg voor het kind met een globale ontwikkelingsachterstand centraal. Hierbij kun je denken aan een verstandelijke beperking, spraaktaal achterstand of een motorische ontwikkelingsachterstand. Hoe kunnen we deze kinderen zo snel en zo goed mogelijk helpen? Deze dag biedt een afwisselend programma met lezingen van deskundige sprekers. Ook ga je actief […]
De interactie tussen leerkracht en kleuters in een groep is van grote invloed op hun ontwikkeling. Hoe sluit je met je manier van communiceren aan bij alle kleuters in jouw groep? En hoe zorg je voor balans tussen autonomie van je leerlingen en het aangeven van grenzen? Verdiep en versterk de wisselwerking tussen jou en […]
Wat werkt voor wie? Deze vraag loopt als rode draad door het programma van het Van der Lem symposium 2022. Het gaat over diversiteit van gezinnen met jonge dove en slechthorende kinderen en de variatie in de ontwikkeling van taal, cognitie en gedrag van kinderen met een gehoorverlies; over zorg op afstand (telepractice): wat werkt […]
Zo’n 1 op de 5 kleuters krijgt prikkels en signalen intenser binnen dan hun klasgenoten. Overprikkeling leidt bij hooggevoelige kleuters tot bijvoorbeeld boosheid, vermoeidheid of verdriet. Hoe voorkom je dat de schoolomgeving als druk, onveilig of overweldigend wordt ervaren? En hoe leer je hoogsensitieve kleuters omgaan met hun emoties? Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord […]
De jaaropleiding Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg is alweer toe aan de 3e leergang. Deze opleiding is gedeeltelijk live en gedeeltelijk online. In september start deze leergang en in september 2023 zal de laatste opleidingsdag plaatsvinden. In 5 modules delen we kennis over hoogbegaafdheid, krijg je praktische handvatten, 2 studieboeken, een bij jouw praktijk passend […]
Als gevolg van mishandeling en misbruik krijgen veel jonge kinderen niet de aandacht en verzorging die ze nodig hebben. Uit onderzoek blijkt dat er nog te veel kennis ontbreekt om goed te signaleren en adequate hulp te bieden. Bovendien ligt het aankaarten van een niet pluisgevoel bij een kwetsbaar jong kind heel gevoelig. Wat als […]
Bij de ontwikkeling van een kind zijn heel wat partners betrokken: het kind zelf, ouders, leerkrachten, professionele hulpverleners tot zelfs beleidsmakers. Als we het leren en de ontwikkeling van schoolkinderen ten volle willen begrijpen en we hen willen ondersteunen waar en wanneer dit (het meest) nodig is, moeten we aandacht besteden aan de invloed van […]

Op donderdag 22 september 2022 start een nieuwe online cursus BEER interventie voor professionals. Deze cursus is gericht op professionals die werken met hele jonge kinderen (12 tot ca. 36 maanden) over wie zorgen bestaan wat betreft contact, communicatie, spel en/of flexibel gedrag, zonder dat nog precies duidelijk is wat er aan de hand is. […]
AOb en HJK organiseren de 6e editie van Het Landelijk congres Jonge kind met als thema Spelen met ruimte in Spant! in Bussen. De lectoren verbonden aan het landelijk expertisecentrum jonge kind Ruimte voor kindinitiatief – Annerieke Boland In deze workshop bekijken we op welke manieren je kinderen kunt ondersteunen om zelf keuzes te maken […]