In deze twee cursusdagen krijg je diepgaande kennis over het herkennen van verstoorde hechting en relationele trauma’s. Je krijgt handvatten om als hulpverlener het basisvertrouwen te herstellen, zodat een kind of jongere weer gezonde relaties kan aangaan. En je leert hoe je ouders een betekenisvolle relatie met hun kind kunnen opbouwen.
Dag 1 : Relationeel trauma en hechting
- Het verloop van ‘normale’ relationele ontwikkeling en hechting.
- Wat is relationeel trauma en wat zijn de overeenkomsten en verschillen met hechtingsproblemen en hechtingsstoornissen?
- Hoe kun je relationeel trauma en gehechtheidstrauma signaleren?
- Wat zijn rode vlag signalen?
- Welke impact heeft relationeel trauma op de ontwikkeling van het kind?
- Oorzaken van relationele traumata en verstoorde hechting.
- Intergenerationele dynamieken: het herkennen van circulaire problemen bij kinderen en ouders.
- De link met psychiatrische diagnoses: overlap en differentiatie.
Dag 2 : Relationeel trauma en impact: de behandeling en begeleiding
- Welke behandelinterventies kun je inzetten die herstel kunnen bieden?
- Het herstellen van het basisvertrouwen.
- Hoe kun je eventuele intergenerationele overdracht van dit type traumatisering verminderen en meebouwen aan een positieve relatie tussen ouders en kinderen?
Doelgroep
Deze studiedag is ontwikkeld voor professionals die werken met kinderen en gezinnen onder meer voor jeugdzorgwerkers, kinderartsen, maatschappelijk werkers, orthopedagogen, psychologen, huisartsen en jeugdartsen. En andere geïnteresseerde zorgprofessionals.
Meer informatie
Voor meer informatie, klik hier