Spellensysteem maakt van schoolwerk thuis waardevol moment

0
144

Op een ontspannen manier thuis schoolwerk begeleiden? Een spellensysteem maakt dit mogelijk. Kinderen spelen hiermee educatieve spellen als een team, samen met elkaar of met een ouder. Het spel is ontwikkeld door de Utrechtse startup Luqo.

De startup wil voorkomen dat kinderen geïsoleerd achter een beeldscherm zitten. Daarom zet het spellensysteem in op overleg en samenwerking. Samen spelen brengt het bijzondere gesprekken op gang en creëert waardevolle momenten tussen de spelers.

Veelzijdig spellensysteem

Het spellensysteem bestaat uit drukknoppen en meer dan 50 spellen. Die zijn er voor kleuters t/m groep 8 en samen met leerkrachten en onderwijsexperts ontwikkeld. Daardoor sluiten de spellen aan op de methodes van de basisschool. Als ouders hoef je je niet meer in de lesmethodes van school te verdiepen. Ook als je zelf niets van een onderwerp afweet, kun je je kinderen helpen door samen in de spellen op ontdekking te gaan.

Voorbeelden van spellen zijn: Klokkijken, AU of OU, Algoritmes, Breuken en Engelse woordenschat. Een spellenbundel die zich specifiek richt op sociale ontwikkeling wordt binnenkort gelanceerd. In deze bundel zitten spellen als: Eet je groente, Hoe was je dag en Verhalen voor het slapengaan.

Drukknoppen

De spellen worden gespeeld op een eigen tablet of laptop. De besturing gaat ,et drukknoppen, die er net zo uit zien als de knoppen van spelshows op tv. Iedere speler is verantwoordelijk voor zijn eigen knop en moet op het goede moment slaan. Dat lukt alleen door goed overleg en samenwerking. Luqo wordt momenteel al ingezet op Nederlandse basisscholen, maar komt er via een Kickstarter crowdfunding nu ook voor thuis.

Antwoord op zorgen Onderwijsinspectie

Door spellen op individueel niveau en voor elk vak aan te bieden, daagt Luqo kinderen op hun eigen niveau uit. Dat kan inhouden dat ze extra oefenen met de basisvaardigheden of alvast werken aan de lesstof van het volgende leerjaar. Omdat in alle spellen samenwerking centraal staat, werken kinderen automatisch aan sociale vaardigheden, ongeacht het spel

Het spellensysteem is een antwoord op de pijnlijke conclusies die de Onderwijsinspectie onlangs trok over het Nederlandse onderwijs. Dit omvatte onder meer dat de basisvaardigheden bij veel leerlingen onder niveau zijn en dat leerlingen niet genoeg worden uitgedaagd in de klas. Op scholen bleek al dat Luqo een goede manier is om extra met lesstof te oefenen en daarom wil het bedrijf nu ook een versie voor thuis uitbrengen.

Crowdfunding

Om de thuiseditie van Luqo snel op de markt te kunnen zetten, lanceerde de startup deze maand een Kickstarter crowdfunding. In de eerste week werd daarmee direct 40% van het doelbedrag opgehaald. Luqo voor thuis (en voor school) is t/m 12 mei exclusief op Kickstarter met korting verkrijgbaar. Wie er zelf een wil, moet er dus snel bij zijn!

Wereldwijde erkenning

De Nederlandse startup krijgt veel waardering voor het spellenproduct. In eigen land wonnen ze in 2018 de Cinekid & Mediawijzer.net Gouden Guppy voor het beste digitale peuter- & kleuterproduct. Veel basisscholen in heel Nederland gebruiken het spellensysteem al. In de tweede week van april werd bekend dat Luqo finalist is van de internationale Future Play Design Challenge, waar o.a. de investeringstak van LEGO in de jury zit.

Zie ook:

Spel is dé manier om ontwikkeling van kinderen te stimuleren

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here