Spel is dé manier om ontwikkeling van kinderen te stimuleren

1
3716

Spel is bij peuters én kleuters de activiteit die het meeste ontwikkelingspotentieel biedt. Het belang hiervan kan niet genoeg benadrukt worden, vindt dr. Annerieke Boland, Lector Jonge Kind aan Hogeschool iPabo. “Spel is een geweldige manier om bijvoorbeeld te werken aan de taalontwikkeling van een kind.” Maar denk er niet te gemakkelijk over, waarschuwt Boland. “Stem vooral goed af op het spel van de kinderen en stel je volgend op.”

Het lectoraat Jonge Kind, met vestigingen in Amsterdam en Alkmaar, richt zich op de vraag hoe professionals met spel de ontwikkeling van jonge kinderen in brede zin kunnen stimuleren. De nadruk ligt op het spel van kinderen van twee tot acht jaar. “Niet zonder reden”, benadrukt Boland. “Uit meerdere onderzoeken blijkt dat spelen een positief effect heeft op onder meer het vermogen tot concentratie, zelfregulatie, symboolbegrip en het probleemoplossend vermogen.”

Dr. Annerieke Boland: “Spelend leren is een vak apart in de kinderopvang en het onderwijs aan het jonge kind”

Neem regie niet over

Waak er echter voor om het spel van kinderen te verstoren. “Wat je absoluut niet moet doen, is de kinderen voortdurend vragen stellen of controleren op hun kennis. Als een kind ‘vadertje en moedertje’ speelt, moet je dus niet ineens vragen ‘hoe heet dit’. Want dan haal je kinderen uit hun fantasiewereld en neem je de regie over.” Boland pleit voor een gulden middenweg waarin een professional het spelen duidelijk gebruikt als middel om kinderen in hun ontwikkeling te stimuleren. “Dit betekent dat je het doel goed moet afstemmen op het spel dat je ziet.

Volgend meedoen

Zij heeft deze insteek uitvoerig onderzocht in het project ‘Taal in spel’. “Dat onderzoek was gericht op het stimuleren van taalproductie en complex denken in de context van doen-alsof spel. We hebben gekeken hoe je tegelijkertijd de kwaliteit van het spel en de taal kunt verhogen.” Dit lukte door mee te spelen en vervolgens op een natuurlijke manier iets toe te voegen aan het spel. En wel zo dat de spelsetting van de kinderen in stand bleef. “Wanneer je als professional zelf iets terughoudender bent, krijgen kinderen meer ruimte en komen ze meer tot hun recht.”

Op 29 september verzorgt dr. Annerieke Boland over dit onderwerp een lezing tijdens het online congres ‘Maatwerk in Kinderopvang en Onderwijs voor het jonge kind’ van VROEG. Alle informatie over het programma en de deelnamemogelijkheden staat op de congreswebsite: klik hier

Boland adviseert om je vooral volgend op te stellen. “Speel dus echt mee, zodat je in dezelfde energie en beleving raakt als de kinderen. Dit kun je doen door de handelingen van de kinderen te spiegelen en vrij weinig te zeggen. Hierdoor creëer je ruimte om door te gaan met wat de kinderen doen. Wanneer zij jou zien als speelmaatje dan is het mogelijk dat er nieuwe dingen ontstaan. Maar dan wel passend bij het tempo van hun spel.”

Wens

Een persoonlijke wens is dat in kinderopvang en op scholen veel meer aandacht, ruimte en tijd komt voor het spel van kinderen. En dat professionals ook de tijd nemen om het spel te observeren en daaraan mee te doen. “Hierdoor leer je als professional heel veel over een kind en de manier waarop je het beste met dat kind kunt omgaan. Je ziet kinderen in hun spel zoals ze zijn. Voor elke professional die met jonge kinderen werkt, is het ontzettend belangrijk om kennis te hebben van spelontwikkeling, omdat je daardoor de kinderen beter begrijpt en aanvoelt.” De lichten lijken hiervoor overigens op groen te staan. “Het belang van spel wint aan aandacht doordat het jonge kind steeds meer op de kaart komt te staan.”

‘Spel heeft positief effect op concentratie, zelfregulatie
en probleemoplossend vermogen’

Lezing

Tijdens het online congres ‘Maatwerk in Kinderopvang en Onderwijs’ op 29 september verzorgt Annerieke Boland de openingslezing met als titel ‘Spelen is leren!’. Ten onrechte wordt volgens haar vaak onderscheid gemaakt tussen spelen en leren. “Rode draad van mijn lezing is het spel in de kinderopvang en het onderwijs hoe je dit spel op een goede manier kunt begeleiden. Daarbij besteed ik ook aandacht aan de wijze waarop professionals de voor- en vroegschoolse ontwikkeling van jonge kinderen via spel kunnen stimuleren.

Naar het volledig congresprogramma congres >

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here