Ieder kind – met of zonder beperking, stoornis – ontwikkelt zich op de eigen manier. “Het is van belang hier in de kinderopvang terdege rekening mee te houden”, stelt Steven Pont. Hij raadt aan vooral gericht in te spelen op de verschillen in de sociaal-emotionele vaardigheden. “Doe je dit, dan is de ontwikkelingsbehoefte beter vast te stellen.”
Ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont geeft aan dat jonge kinderen vrijwel altijd op het ene gebied zwakker zijn dan op het andere. “Daarom is het goed om de ontwikkeling op de verschillende gebieden nauwlettend te volgen. Te meer daar dit proces bij een kind soms kan stagneren, bijvoorbeeld door een verhuizing of het overlijden van een opa of oma. Je moet dus altijd naar het geheel kijken.”
Verbeter kennis op werkvloer
Pedagogische medewerkers zijn volgens Pont als geen ander in staat om subtiele veranderingen in het gedrag van een kind te signaleren. “Zij kennen immers niet alleen het kind, maar ook de thuissituatie. Dit biedt allerlei kansen tot vroegsignalering.” Hij benadrukt dat dit niet moet gebeuren via het optuigen van een nieuw diagnostisch apparaat. In plaats daarvan roept hij op te investeren in de expertise van de medewerkers. “Kennisverbetering op de werkvloer verdient prioriteit zodat niet alles in het problematische wordt getrokken.”
Permanente educatie
Voorwaarde is wel dat de medewerkers met de goede ogen kijken. “Vandaar dat ik permanente educatie zo belangrijk vind. Dat doen we namelijk ook op alle andere gebieden die we in het leven belangrijk vinden. Alle beroepsgroepen die zichzelf serieus nemen hebben een educatief programma. Het is doodzonde dat de kinderopvang daarin achterloopt.”
Pont verbaast zich erover dat het nu kan voorkomen dat een in 2002 opgeleide medewerker pedagogiek bedrijft met de kennis van vijftien jaar geleden. “Onverantwoord. Je laat je toch ook niet opereren door iemand met verouderde kennis? Ik geloof heel erg in het investeren in de medewerkers. Jaarlijkse bijscholing zou verplicht moeten worden gesteld.”
Bouwstenen
Tijdens het congres ‘Passende kinderopvang’ op 24 mei houdt Pont een lezing. “Ik ga dan onder meer in op stimulansen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Deze levert de bouwstenen op voor datgene wat we uiteindelijk worden – een mens. De kwaliteit van relaties is juist in de periode waarin de ‘mensbouw’ zich het meest ontwikkelt, erg belangrijk. Basisvraag is waarom een kind zich op een bepaalde manier gedraagt en hoe dit zich verhoudt tot anderen. Van belang is ook om te weten welk deel van bepaald gedrag te beïnvloeden is. Plus wanneer het aan te raden is in te grijpen. Soms kan het bijvoorbeeld stimulerender zijn om niets te doen.”
Alle informatie over programma Congres Passende Kinderopvang op 24-05-2018 >>