Plas- en poepinstructies op school smaken naar meer

0
738

Veel jonge kinderen kampen met plas- of poepproblemen. Daarom hebben het Friese ziekenhuis Nij Smellinghe en de GGD de handen inéén geslagen. In een pilot gedaan voor  het basisonderwijs is aan kinderen en hun meesters en juffen uitleg gegeven over hoe hiermee om te gaan.

Groot worden gaat met vallen en opstaan, dus ook het op de wc leren plassen en poepen. Bij veel kinderen gaat dit goed maar sommige kinderen blijven natte en/of vieze onderbroeken houden. Thuis is dit nog te doen maar het wordt lastiger als de kleuter naar school gaat en dan soms nog plas- of poepongelukjes heeft.  En… is het dan een zindelijkheidsprobleem of is het kind incontinent?

Terug naar de basis
Krista Bakker, kinderurotherapeute op de poli Kindergeneeskunde van ziekenhuis Nij Smellinghe heeft samen met Tiny Voolstra , jeugdverpleegkundige bij GGD Fryslân, de eerste pilot gegeven aan groep 3 van de St. Mattheüsschool in Joure. “Allereerst is er een groot verschil tussen een zindelijkheidsprobleem en incontinentie”, legt Krista Bakker uit. “Zindelijkheidsproblemen ontstaan doordat het kind bijvoorbeeld te laat naar de wc gaat, ophoudgedrag vertoont, te weinig drinkt enz. Incontinentie wordt veroorzaakt door een ander probleem, bijvoorbeeld obstipatie of een urineweginfectie. Bij zindelijkheidsproblemen kan het kind getraind worden, bij een incontinentieprobleem moet daarnaast ook de oorzaak van het probleem aangepakt worden. Dat is een groot verschil!”

Welk probleem er ook speelt, Krista Bakker adviseert vooral stress te voorkomen. “Als ouders dwangmatig omgaan met de plas- en/of poepongelukjes van hun kind, werkt dit meestal averechts!”

Ervaringen met pilot
“Het leuke van kinderen in deze leeftijd is dat ze graag hun ervaringen met poepen en plassen delen met de groep”, vertelt Tiny Voolstra. “Natuurlijk worden er ook grapjes over het onderwerp gemaakt! Dat is logisch. Door een heel laagdrempelig verhaal te houden over poepen, plassen en drinken en dit aan te vullen met duidelijke plaatjes en een filmpje, leren de kinderen in korte tijd veel. Zo leren ze waar ze zelf op kunnen letten, bijvoorbeeld de kleur van hun plas en de structuur van hun poep. Verder leren ze hoe ze het beste op het toilet kunnen gaan zitten.”

Na de ´les’ aan de kinderen, gingen Tiny en Krista om tafel met de meesters en juffen van de basisschool. Zij kregen nog wat meer achtergrondinformatie en vooral handige tips. Hoe kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat kinderen regelmatig naar het toilet gaan en hoe ga je om met signalen van kinderen die het toilet ‘vies’ vinden? Maar ook, wat zijn de risico’s wanneer een kind een hele schooldag niet gaat plassen of te weinig drinkt? Krista en Tiny pleiten daarom bijvoorbeeld voor extra drinkmomenten, helemaal als de school een continurooster heeft.

Momenteel wordt de pilot geëvalueerd en beoordeeld of deze vervolg krijgt in 2017.

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here