Prematuur geboren baby’s hebben op lange termijn een verhoogd risico op ontwikkelingsproblemen. Dit geldt zelfs wanneer het gaat om slechts 1-2 maanden te vroeg geboren kinderen. Zij lopen een groter risico op verschillende aandachtsproblemen op schoolleeftijd (6-13 jaar) dan de kinderen die op tijd geboren worden.
Dat blijkt uit promotieonderzoek van Lilly Bogičević aan Universiteit Utrecht. Hierbij lag de focus met name op kinderen die 1 tot 2 maanden te vroeg geboren waren.
Veel variatie
Bogičević beschrijft in haar proefschrift dat prematuur geboren kinderen onderling veel variatie laten zien. Dit geldt zowel wat betreft de aanwezigheid, de ernst als het type aandachtsproblemen die zij ervaren. Ook verschillen prematuur geboren kinderen onderling in hun ontwikkelingspatronen in aandacht over tijd. Zo had een derde van deze kinderen langdurig gemiddelde aandachtsvaardigheden, terwijl een kwart enige verbetering liet zien in hun vaardigheden. In totaal toonde bijna de helft van de kinderen langdurig zwakkere aandachtsvaardigheden.
Het type aandachtsproblemen blijkt bovendien af te hangen van de ontwikkelingsfase van het prematuur geboren kind. Op jongere leeftijd vond men vaker problemen in het oriënteren en vasthouden van aandacht, terwijl in de vroege adolescentie vaker problemen voorkwamen in complexere aandachtsvaardigheden, waaronder het verschuiven en verdelen van aandacht.
Voorspellend
Ten slotte blijken vroege veranderingen in de hersenontwikkeling, een suboptimale gezinsomgeving, en aandachtsvaardigheden en taalbegrip op peuterleeftijd voorspellend voor aandachtsvaardigheden op lange termijn. Bogičević: “Deze bevindingen pleiten voor vroege monitoring én beoordeling van aandachtsvaardigheden bij prematuur geboren kinderen.”
Bron: uu.nl