Voor een aanzienlijk deel van de kinderen zijn digitale prentenboeken zijn effectiever dan gewoon voorlezen. De leesvaardigheid van kleuters gaat met sprongen vooruit als ze deze leermiddelen krijgen aangeboden. Dit geldt met name voor kinderen die zich snel laten afleiden. Digitale prentenboeken helpen hun aandacht vast te houden.
Dat blijkt uit onderzoek van Adriana Bus van de Vrije Universiteit. Er zijn maar weinig basisscholen die digitale prentenboeken gebruiken en dat is zonde, vindt de gasthoogleraar Taal, Literatuur en Communicatie.
Aandacht erbij houden lastig
Uit het onderzoek blijkt dat zeker een derde van de kleuters baat heeft bij het gebruik van prentenboeken in digitale vorm. Dit lijkt vooral te gelden voor kleuters die het wat moeilijker vinden om langere tijd hun aandacht bij een taak te houden. De grote groep kinderen die dit betreft, blijkt drager van een dopamine-gerelateerd genetisch kenmerk. “Uit de literatuur blijkt dat een specifiek gen een indicator is voor deze gevoeligheid, ” zegt Bus. Het gaat om het D4-gen (de lange variant) dat verantwoordelijk is voor een efficiënte dopaminehuishouding. “Dopamine speelt een belangrijke rol bij leren. Je hebt het nodig om je aandacht langere tijd bij een activiteit te kunnen houden. We vermoeden dat dragers van dit gen sneller afgeleid zijn en dat digitale prentenboeken hun aandacht kunnen vasthouden.”
Stimulans voor ontluikende geletterdheid
Zeker is dat digitale prentenboeken, mits goed vormgegeven, een stimulans zijn voor de ontluikende geletterdheid van een grote groep kleuters.” Bus is daarom groot pleitbezorger van de inzet van digitale prentenboeken. “Ik zou het toejuichen als de boeken onderdeel werden van de dagelijkse routine in kleuterklassen. Sterker nog: je mag interventiegevoelige kleuters de boeken niet onthouden. “
Eenvoudig in gebruik
Digitale prentenboeken zijn eenvoudig in gebruik. Bus: “Je gaat naar een platform waar boeken te vinden zijn. Daar log je in en het kind kan aan de slag. Als leerkracht heb je er geen omkijken naar.” Toch zijn er nog niet zo veel basisscholen die de digitale prentenboeken inzetten. Hoe kan dat? “Dat verbaast mij ook,” zegt Bus. “Het lijkt zo simpel, maar kennelijk is het toch heel lastig om de boeken op te nemen in de dagelijkse routines in de kleuterklas.” Aan het gebruik van digitale prentenboeken zijn – net zoals aan andere leermiddelen – kosten verbonden. “Maar de boeken zijn de investering dubbel en dwars waard.”
Bron: Kennisnet.nl