Ondersteunende materialen maken prentenboeken toegankelijk voor álle kinderen

0
780

Interactief voorlezen aan álle kinderen. Dat kan nu met de vrolijke prentenboekenreeks Milo & Lana die helpen bij het stimuleren van de taalontwikkeling van peuters en kleuters. De bijgevoegde instructies en pictogrammen maken het voorlezen en vertellen van verhalen uit het prentenboek ook geschikt voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen.

De prentenboeken, ontwikkeld in opdracht van Stichting Milo, zijn bedoeld om interactief en ondersteund voor te lezen. Dat betekent dat het kind op geheel eigen manier een actieve rol krijgt bij het voorlezen.

Interactief voorlezen

Bij interactief voorlezen gaan ouder en kind vooraf aan het verhaal aan de slag met gezamenlijke activiteiten die aansluiten bij de interesses, mogelijkheden, ervaring- en belevingswereld van het kind. Deze activiteiten sluiten aan bij de inhoud van het prentenboek. Op die manier zal het voorlezen het kind helpen om begrippen en betekenis vanuit een gedeelde beleving en vertelling te koppelen aan de eerder ervaren situaties.

Stichting Milo heeft ondersteunende materialen bij de Milo & Lana prentenboeken laten ontwikkelen, zoals handpoppen, aanwijsborden, pictogrammensets en gebaren-dvd’s. Bij de reeks hoort ook een animatie om met name begrippen te kunnen verduidelijken die beweging, afstand en grootte weergeven.

Aangepaste speel- en leeromgeving

De prentenboeken zijn ontwikkeld vanuit het programma KLIN©. KLIN© is een programma voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) van 3 tot 12 jaar en hun ouders, behandelaars en leerkrachten. Het biedt een aangepaste speel- en leeromgeving die voor elk kind passend kan worden ingevuld. Centraal staat de toepassing van communicatie ondersteunende systemen, zoals aangepaste of vereenvoudigde gebaren, pictogrammen, verwijzers en spraakcomputers. KLIN© is geen vastomlijnde methode, maar een werkwijze die bestaande onderwijs- en behandelingsprogramma’s communicatief toegankelijk maakt, gericht op het bevorderen van het ontwikkelings- en leerperspectief van het kind.

De initiatiefnemer van KLIN© en medeoprichter van Stichting Milo is Prof. dr. Hans van Balkom, psycholinguïst en bijzonder hoogleraar Ondersteunde Communicatie (OC) voor mensen met communicatief meervoudige beperkingen aan het Behavioural Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit Nijmegen“Voorlezen verrijkt en moet voor alle kinderen mogelijk zijn. Ook al kun je niet praten, om welke reden dan ook, de beeldende kracht van voorlezen blijft bestaan. De verhalen van Milo & Lana helpen daarbij, met picto’s, gebaren, film, letters, klanken en woordbeelden.”

De prentenboeken zijn hier te koop.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here