Boek met pictogramkaartjes stimuleert interactief voorlezen

0
995

Recensie: ‘Milo & Lana Wij bouwen een huis!’ door Saskia Beverloo

Dit jaar verscheen een 3-delige serie boeken en animatiefilmpjes over Milo & Lana. De boeken en animaties worden ingezet voor de ondersteunde communicatie. Door middel van de boeken, bijbehorende pictogramkaartjes en de tips voor verdere verwerking wordt gevisualiseerd en uitgebeeld wat er gezegd wordt. Op deze manier wordt alles ingezet om de taalontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen. De boekenserie is aantrekkelijk, maar er kleeft ook een aantal bezwaren aan.

De boeken en animatiefilmpjes over Milo & Lana zijn van de hand van Judith Stoep met illustraties van Edwin van den Heuvel. Uitgever is de stichting Milo; deze stichting biedt activiteiten, begeleiding en materialen voor ondersteunde communicatie (OC) voor kinderen en volwassenen met communicatieve beperkingen.

De titels zijn:

  • Wij bouwen een huis!
  • Kijk eens naar mijn familie!
  • Kom koken in onze keuken!

Wij bouwen een huis!

Dit boek bestaat uit stevige bladzijdes in een ringband. Het kan daarom op elke pagina opengeslagen worden zonder dicht te vallen. Na een inleiding met informatie over interactief voorlezen en een handleiding voor gebruik van het boek begint het werkelijke prentenboek. De linkerpagina is steeds leeg, de rechterpagina is een illustratie met daaronder een korte tekst op rijm en daaronder een lege ruimte. Achterin het boek zitten bladzijdes met 55 uitdrukkaartjes met pictogrammen.

In de handleiding wordt geadviseerd om op elke lege pagina een strook klittenband (haakjeskant) te plakken en op de lege ruimte op de rechterpagina klittenbandrondjes (haakjeskant). De pictogrammen worden dan voorzien van de lusjeskant van de klittenbandrondjes. Bij de tips voorin wordt onder andere geadviseerd om foto’s en films te maken van de eigen leefomgeving en om attributen klaar te leggen die het verhaal ondersteunen. Je kunt met whiteboardstiften ook op de pagina’s tekenen en dat laat zich vervolgens goed verwijderen.

Het verhaal over Milo en Lana bestaat uit twee delen: in het eerste deel is Lana in en om het huis op zoek naar Milo op zolder, in de badkamer, de slaapkamer, de huiskamer, de keuken, de garage en tot slot in de tuin. Ze vindt Milo niet, maar het tuinhek staat open en – tweede deel –  daarachter is een huis in aanbouw. Daar is Milo ook. Samen zien ze de schilder, de metselaar en de timmerman aan het werk.

Het boek in de praktijk

De kaartjes komen makkelijk los uit de bladzijdes, maar het kopen en plakken van klittenband kost geld en tijd. Ik had voor elke ruimte in huis een voorwerp klaargelegd: tandenborstel, fietspomp, boek, pollepel, pyama, schepje. Ook heb ik een hamer, een kwast en een baksteen klaargelegd. Ik heb geen foto’s en filmpjes gemaakt, je hoeft per slot van rekening niet alle activiteiten in één keer te doen. In de inleiding wordt zelfs gezegd dat soms één pagina vertellen en/of uitspelen al genoeg kan zijn.

Kleinzoon van 3,5 met ontwikkelingsachterstand leest graag boekjes, bij voorkeur boekjes die hij al goed kent, inclusief gebaren. Het kost wat overredingskracht om een nieuw boek te introduceren. Maar de losse kaartjes erbij trekken zijn aandacht. En verstopspelletjes zijn favoriet, dus een Milo die gevonden moet worden is een goed begin. De pictogrammen worden op de eerste bladzijdes keurig en willekeurig op de klittenbandrondjes geplakt. Als ik bij de slaapkamer vraag welke van de uitgestalde spullen op zijn eigen (logeer)slaapkamer hoort, pakt hij de pyjama en die brengen we naar zijn bed. Weer beneden slaan we de bladzijde om en vervolgens moeten we weer naar boven om de tandenborstel naar de badkamer te brengen. Hij heeft het spel al door en slaat zelf de bladzijde om, hup naar de keuken, garage en tuin. We hebben al een hele workout achter de rug en hij eindigt met het schepje in de zandbak. Milo is nog niet gevonden en wel vergeten, maar dat geeft niet. Genoeg voor vandaag.

De website

Met de code die voorin het boek staat (linksboven op de eerste bladzijde) kun je op de website www.stichtingmilo.nl de animatie van het boek bekijken. De tekst wordt met een prettige stem voorgelezen en er zijn kleine bewegingen in de plaatjes. Erg leuk is dat er na elke ruimte (slaapkamer, keuken enz.) steeds het hele huis als een soort poppenhuis te zien is en dat dan een lampje gaat branden in de ruimte die op de volgende bladzijde aan de beurt is.

Bij het boek hoort ook een dvd met het verhaal ondersteund door gebaren. Deze dvd heb ik niet gezien. Als je de gebaren kent, kun je ze natuurlijk gebruiken bij het verhaal.

Aantrekkelijk met een mits

Deze boekenserie is aantrekkelijk. De verhalen uit alle boeken passen in de belevingswereld van jonge kinderen.

Kanttekeningen

  • Het boek vraagt veel voorbereiding, sowieso al vanwege het klittenband plakken. Zeker als je dan zelf nog foto’s en films gaat maken van alle onderdelen in het boek en daar vervolgens attributen bij zoekt, dan kost dat veel tijd én heb je het boek eigenlijk helemaal niet meer nodig: met de eigengemaakte plaatjes en films en met de spulletjes maak je dan samen met het kind een eigen verhaal. Maar de verhalen van Milo & Lana zijn natuurlijk wel een inspiratiebron om zelf aan de slag te gaan.
  • Enkele dagen nadat ik het boek met mijn kleinzoon gelezen en gespeeld had kreeg hij een envelop van de logopediste met werkbladen en pictogrammen over: huis en huis bouwen! Het waren andere plaatjes, dus van een andere aanbieder, maar toch heel vergelijkbaar.

Tip: Als je het klittenband op de linkerpagina plakt, plak het dan op elke pagina op een andere hoogte, dan kan het boek nog netjes dicht zonder dikke bobbel.

De prentenboeken van Milo & Lana kosten € 25,95 en zijn te koop in de boekhandel en bij accouitgeverij.nl, zie ook onze boekenknop.

Saskia Beverloo is oprichter en docent van Muziekcentrum Harlekijntje. Daar geeft zij onder andere Muziek-op-Schoot (0-4 jaar) en Spelen-met-Muziek (4-7 jaar). Zij geeft ook workshops Muziek & Beweging op kinderdagverblijven. Samen met Tineke Vlaming schreef ze het prenten-liedjesboek Voor alles een liedje. Daarnaast is zij oma van een kleinzoon met een ontwikkelingsachterstand. Zij heeft daarom een cursus gebarentaal gevolgd.

www.harlekijntje.nl
www.vooralleseenliedje.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here