Recensie: ‘Taaldiagnostiek bij kinderen’ door Sylvia v/d Salm

Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) begrijpen anderen vaak minder goed en vinden het moeilijk om zelf hun verhaal te vertellen. Een TOS komt veel voor, maar het diagnosticeren ervan is niet gemakkelijk. Dit is daarom een informatief en praktisch boek voor zowel logopedisten in opleiding als voor logopedisten, linguïsten, spraak-taalpathologen die al in de praktijk werken.  

Het boek volgt een logische opbouw. De lezer wordt stap voor stap meegenomen in het proces van diagnostiek. Zo wordt gestart met een algemene uitleg over de diagnostiek van een TOS en het interpreteren van testgegevens. Na deze hoofdstukken staat de CELF-5-NL centraal. Stapsgewijs wordt uitgelegd hoe deze test gebruikt kan worden om een TOS te diagnosticeren. Er is in het boek ook aandacht voor multidisciplinaire diagnostiek bij TOS en het testen van meertalige kinderen.

Casussen en voorbeelden

Door het boek heen staan verschillende casussen centraal. Aan de hand van casus Pol geeft de auteur bijvoorbeeld uitleg over multidisciplinaire diagnostiek bij TOS. Geen enkel kind met een taalprobleem is hetzelfde en het proces van diagnosticeren kan bij ieder kind anders lopen. Elk stukje theorie wordt daarom vaak met verschillende voorbeeldkinderen verduidelijkt. De casussen en voorbeelden vormen een mooie vertaalslag van theorie naar praktijk. Ze zorgen er ook voor dat dit een prettig leesbaar boek is.

Van foutenanalyse naar behandeldoelen

Zeer praktisch is het hoofdstuk waarbinnen de logopedist geholpen wordt de fouten die het kind binnen de CELF-5-NL maakt te vertalen naar behandeldoelen. Casus Caitlin, eerder in het boek gebruikt om logopedisch onderzoek met de CELF-5-NL uit te leggen, wordt nu benut om een foutenanalyse te verduidelijken. In dit hoofdstuk staan bij deze casus ook voorbeelden van verslagen naar de verwijzer die de logopedist kan gebruiken.

TOS in het onderwijs

Het boek eindigt met een uitgebreid hoofdstuk over de Invloed van TOS op de ontwikkeling van een kind en de problemen die deze kinderen in de klas tegen kunnen komen. Informatief is de paragraaf over de relatie van de uitkomsten van de CELF-5-NL met mogelijke problemen op school. Hierna volgt een handig stappenplan om behandeling gericht op participatiedoelen vorm te geven. Hierbij staat ook de samenwerking tussen school en logopedie uitgebreid beschreven.

Compleet en bruikbaar

Ik vind dit een compleet en zeer bruikbaar boek voor studenten binnen de opleiding logopedie. Het is verder een waardevol boek voor logopedisten die al wat langer in de praktijk werken. Zij kunnen dit boek gebruiken als hulp bij (complexe) casussen.

Taaldiagnostiek bij kinderen >>

Sylvia v/d Salm is leerkracht en logopedist. Momenteel werkt zij als logopedist in een kinderdagcentrum. Daar behandelt zij logopedische problemen bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, autisme, cerebrale parese, Downsyndroom, ernstige meervoudige beperking of andere syndromen.

Zie ook:

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan