Waardegedreven zorg is sterk in opkomst binnen de geboortezorg. Centraal hierbij staat het meten en bespreken van uitkomsten en ervaringen die een zwangere of moeder zelf rapporteert. Dit stelt cliënten in staat om zelf de regie te nemen over hun gezondheid en welzijn. Een website belicht de ins & outs van de aanpak.
Bij waardegedreven zorg komt de cliënt in de geboortezorg voor het eerst echt centraal te staan. Een zwangere of een moeder vult op vijf momenten tijdens haar zwangerschap en tot zelfs een half jaar na de bevalling een vragenlijst in over hoe het met haar gaat, zowel mentaal als lichamelijk. Ook komt uit deze vragenlijst naar voren hoe zij de zorg ervaren heeft.
Cliënt centraal
De vragenlijsten zijn breder dan de thema’s die een zorgverlener in de spreekkamer kan uitvragen. Zo worden bijvoorbeeld vragen gesteld rond borstvoeding, hechting, mentaal welbevinden, maar ook of iemand last heeft van incontinentie. Wanneer iemand ergens last van heeft, zal dit nu eerder in het gesprek met haar verloskundige of gynaecoloog naar voren komen. En dat is het doel: een meer gelijkwaardig gesprek tussen cliënt en zorgverlener. Dit leidt tot meer gepersonaliseerde zorg. Naast de medische aspecten krijgen ook de (psycho)sociale aspecten en ervaringen de juiste aandacht. De uitkomsten kunnen ook worden gebruikt voor verbetering van de zorg.
Vernieuwend platform
Sinds 2018 zijn zeven verloskundige samenwerkingsverbanden als eerste van Nederland gaan werken met de Uitkomstenset Zwangerschap & Geboorte. Dit gebeurde in het BUZZ-project. Nu dit project is afgerond, delen de samenwerkingsverbanden hun ervaringen, resultaten, tips en praktische hulpmiddelen. Je vindt het allemaal op dit vernieuwende platform voor professionals en beleidsmakers in de geboortezorg: Waardegedrevengeboortezorg.nl. Op deze website staan ook een tiental korte interviews met professionals en een jonge moeder.
Ga naar www.waardegedrevengeboortezorg.nl
Zie ook: