Via speelse interactie de ontwikkeling van jonge kinderen stapsgewijs stimuleren. Dát is de insteek van FloorPlay. Twee gangmakers achter deze praktische methode – Judith Hoevenaars en Natasja van Kollenburg – verzorgen op donderdagavond 11 februari 2021 een VROEG-webinar over de FloorPlay-werkwijze. Zowel Judith als Natasja zijn hoofddocent van de opleiding FloorPlay en bestuurslid van de Stichting FloorPlay.
Op de vloer zitten met een kind, goed kijken en op die manier telkens een stapje verder gaan. Die aanpak vormt de rode draad van Floor Play. De methode past het best bij kinderen tot 7 jaar die speciale aandacht nodig hebben. Denk aan kinderen met autisme, motorische problemen, spraak-taalproblemen, gedragsproblemen of verstandelijke beperking. De methode kan op individuele basis worden gebruikt door ouders en hulpverleners. In zorginstellingen biedt het een ontwikkelings- en contactgerichte methode van bejegening van cliënten. De ervaring leert dat de methode plezier opwekt bij zowel kind als behandelaar.
Tijdens het webinar nemen de twee sprekers de deelnemers mee in wat FloorPlay is en hoe het er in de praktijk uit ziet. Daarbij maken zij gebruik van The Learning Tree. Stanley Greenspan, de grondlegger van de methode, heeft de metafoor van de lerende boom ontwikkeld om het ontwikkelingsprofiel van het kind in kaart te brengen en te visualiseren. Verder zullen zij ingaan op de basisprincipes van de methode en hoe een FloorPlay-begeleiding ingezet wordt. Het webinar wordt afgesloten met enkele praktische handvatten.
Tussen de thema’s door krijgen de deelnemers de gelegenheid om vragen te stellen.
Datum: 11 februari 2021
Tijdstip: 19.30 – 21.30 uur
Prijs: € 30,- (incl. 21% BTW)
Judith Hoevenaars is GZ-psycholoog en werkt momenteel bij Audiologisch Centrum Kentalis in Brabant, waar ze onderzoek doet naar kinderen van 2 tot 10 jaar met spraak-taalproblemen en doofblindheid. Sinds 2003 heeft ze zich in de Floortime/FloorPlay verdiept. Dit begon met het vertalen van de Functional Emotional Assessment Scale (FEAS) en later deed ze begeleidingstrajecten FloorPlay binnen organisaties en bij ouders thuis. Sinds 2009 neemt ze deel aan de werkgroep FloorPlay en is ze hoofddocent aan de opleiding. Ze heeft in april 2016 de opleiding tot PlayProjectConsultant bij Rick Solomon in America afgerond.
“Spel en spelen is een prettige manier om het probleemoplossend vermogen te bevorderen. Te meer daar elk kind anders omgaat met de informatie die bijvoorbeeld via zijn gehoor of het lichaam binnenkomt. De methode past het best bij kinderen die speciale aandacht nodig hebben. Denk aan kinderen met autisme, motorische problemen, spraak-taalproblemen, gedragsproblemen of verstandelijke beperking.”
Natasja van Kollenburg is GZ-psycholoog en werkt momenteel bij Rijndam Revalidatie in Rotterdam. Daar is zij verbonden aan een therapeutische peutergroep, de SPD-poli voor jonge kinderen met problemen in de sensorische informatieverwerking en de focuspoli 4-7 jaar voor kinderen met motorische problemen en een vermoeden van DCD. Daarnaast houdt zij zich vooral veel bezig met FloorPlay als hoofddocent, supervisor en projectmedewerker binnen de opleiding FloorPlay van de RINO Amsterdam. Als ZZP-er biedt zij tevens FloorPlay-begeleiding binnen gezinnen.
“Ik ben heel erg enthousiast over FloorPlay omdat het een respectvolle en praktische, speelse methodiek is om ouders met hun jonge kind te helpen. Ouders worden daarbij in hun kracht gezet. Daarnaast biedt het onderliggende DIR-model een ontwikkelingsgericht integratief kader om naar de ontwikkeling van jonge kinderen te kijken en ingangen voor behandeling duidelijk te krijgen.”