Recensie ‘Werken in een Kleuterwereld’ door Karin Matthijsse
Dit boek van Bianca Antonissen, met als ondertitel ‘Reflecteren op je handelen als kleuterleerkracht’, is vlot geschreven en leest makkelijk. Je wordt aangemoedigd om hierin je eigen weg te vinden. Dat nodigt uit om het boek regelmatig even op te pakken om een stuk te lezen. Zeker in deze drukke tijden lijkt dat een uitkomst.
De schrijfster geeft ook zelf aan dat het niet per se bedoeld is om van a tot z te lezen, juist omdat het boek je niet wil vertellen hoe je moet werken. Sommige hoofdstukken zijn meer praktisch, bijvoorbeeld over de inrichting van het kleuterlokaal, andere hoofdstukken meer inhoudelijk. Die afwisseling is best prettig, voor iedereen wat wils. De stukken over inrichting van de hoeken of de indeling van de ontwikkelingsmaterialen in de kast vind ik het sterkst overkomen. Wat Antonissen ook goed doet, is aan het eind van elk hoofdstuk vragen stellen. Daardoor stimuleert ze ook een ervaren leerkracht om af en toe weer eens kritisch bij zichzelf te rade te gaan.
‘Werken in een Kleuterwereld’ blijft soms wel erg aan de oppervlakte, terwijl de schrijfster toch veel kennis en ervaring heeft. Zeker bij het thema Slimme Kleuters vind ik de bronnen en tools behoorlijk mager. Bij het hoofdstuk Hoogbegaafdheid en Ontwikkelingsvoorsprong staat bijvoorbeeld maar één boek voor degene die verder wil lezen. Antonissen is onder meer specialist hoogbegaafdheid. Juist zij had de lezers meer concrete handvaten kunnen geven.
Het boek is vrolijk vormgegeven, zonder dat het al te druk overkomt. Antonissen gebruikt heldere kadertjes met tips en geeft onderaan elk hoofdstuk een paar boeken of artikelen om verder te lezen (zowel op papier als artikelen online), wat op zich prettig is. Het hadden er van mij meer mogen zijn. Ook mis ik nieuwe media, bijvoorbeeld via TedTalks of podcasts.
Voor beginnende kleuterleerkrachten of leerkrachten in opleiding lijkt het boek me interessant, voor de meer ervaren leerkrachten die open staan voor nieuwe ontwikkelingen staat er mogelijk toch wat minder nieuws in.
Al met al: een leuk, toegankelijk boek voor kleuterleerkrachten. Je pakt het makkelijk op en legt het weg met weer wat nieuwe informatie of een prikkelende vraag voor de volgende werkdag. Een wat uitgebreidere onderbouwing en meer bronnen of doorverwijzingen had het boek nog sterker gemaakt en interessant voor een breder publiek.
Karin Matthijsse heeft gewerkt als jurist en programmacoördinator bij een goed doel, gericht op kinderen. Momenteel is ze aan het omscholen en volgt een opleiding als onderwijsassistent.
[su_note note_color=”#def5ff” radius=”0″]
14-05: Congres Passende kinderopvang en onderwijs voor 0-7 jarigen
Kinderopvang en onderwijs hebben een zorgplicht voor álle jonge kinderen, al dan niet met beperkingen of stoornissen. Wat betekent dit in praktijk van alledag voor de direct betrokkenen? Op dit punt bestaan nog veel witte vlekken en onzekerheden. Voor VROEG en Quebble reden om op donderdag 14 mei 2020 in Utrecht het Congres Passende kinderopvang en onderwijs voor 0-7 jarigen te organiseren.
Naar het programma >