Via Virtual Reality lesgeven aan kleuters

0
169

Sinds kort kunnen studenten op de Academische Pabo oefenen met lesgeven zonder direct in het diepe te springen. Zij starten met lesgeven aan kleuters via Virtual Reality (VR). Studenten ervaren zo het reilen en zeilen in een kleuterklas virtueel. Een vernieuwing die het daadwerkelijk lesgeven in de praktijk ten goede komt.

‘Je weet dat je in een kale ruimte zit, maar zodra je die VR-bril opzet ben je écht in de kleuterklas,’ vertelt Jolien Mouw, universitair docent aan de RUG en onderwijswetenschapper.’ Het voelt dus heel echt, maar dat is het niet. Zo ontbreekt er bijvoorbeeld een mentor. Studenten kunnen en durven dus heel veel uit te proberen. Wat gebeurt er als ze boos worden? Of juist heel kalm blijven?’

VR-klas

De wederkerigheid tussen gedrag van de student-docent en hoe leerlingen daarop reageren kan bij VR goed ervaren worden, vertelt Mouw. ‘Bij kleuters is het bijvoorbeeld gebruikelijk om aandacht te vragen door te zingen, maar niet iedereen voelt zich hier prettig bij. In de virtuele kleuterklas kunnen studenten dan andere manieren uitproberen. Ook kunnen andere studenten meekijken met wat er gebeurt en wat de student doet. Ze geven elkaar feedback die meteen toegepast kan worden omdat je het meteen opnieuw kan doen’.

Betrokkenheid studenten

Het ontwikkelen van zo’n VR-kleuterklas kent drie fases: oriëntatie, implementatie en verankeren. Bij elke fase zijn de studenten nauw betrokken. Zo kregen ze de opdracht om allereerst te observeren bij kleuters. Wat kom je tegen en wat moet er écht in zo’n virtuele kleuterklas gebeuren? Ook is er een student-assistent aangenomen voor de ontwikkeling van didactische materialen en het (mede)begeleiden van de VR-sessies.

Geen vervanger voor stages

VR biedt een rijke leeromgeving, maar is absoluut geen vervanger voor stages. De interactie mist. ‘Het is nog niet mogelijk om iemand ‘aan te raken’ of een stoeltje te verplaatsen, maar dat lossen we nu op door gewoon te zeggen ‘kom maar even naast mij zitten’, zodat we weten wat de student wil en bedoelt’. Meer interactie is wel mogelijk bij VR, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. De techniek ontwikkelt zich razendsnel en VR zullen we volgens Mouw steeds meer gaan zien.

Bron: rug.nl

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here