Kringgesprekken in kleuterklas bevorderen taalvaardigheid

4
5241
kringgesprek

Gesprekken met elkaar voeren bevordert de ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheid van kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. In het overgrote deel van de kleuterklassen hebben kinderen echter maar weinig mogelijkheden om zelf te praten, hun gedachten onder woorden te brengen, te redeneren en samen na te denken.

Een goede mondelinge taalvaardigheid is belangrijk voor succes in de verdere schoolloopbaan, sociale acceptatie en in het leren en denken van kinderen. Daarom is het noodzakelijk dat leerkrachten deze vaardigheid al van jongs af aan stimuleren. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van onderwijspedagoog Chiel van der Veen.

Eenvoudige training

Van der Veens onderzoek is belangrijk voor de onderwijspraktijk en biedt een eenvoudige training voor leerkrachten om kinderen in kringgesprekken meer ruimte te geven om hun ideeën in te brengen, te redeneren, kritisch naar elkaar te luisteren en samen na te denken. Deze training blijkt succesvol. Van der Veen: “In slechts acht weken leren kinderen beter communiceren, redeneren en reageren zij in gesprekken vaker op elkaar. Ook blijkt dat kinderen die goed mondeling kunnen communiceren, minder vaak buiten de groep vallen. Reden dus om meer kinderen en leerkrachten te laten profiteren van dit onderzoek.”

Minder sturing in gesprekken

Internationaal onderzoek laat zien dat gesprekken in klassen vaak gesloten zijn. Hierbij heeft de leerkracht een zeer sturende rol en is het gesprek vooral gericht op het reproduceren van kennis. Als leerlingen praten dan is dat vaak in reactie op een gesloten vraag. Als we willen dat kinderen ook beter leren communiceren en samen nadenken, dan moeten we hogere eisen stellen aan de kwaliteit van kringgesprekken. Van der Veen: “Hoewel leerkrachten en onderwijskundigen het belang erkennen van goede gesprekken in klassen en meer interactie tussen de kinderen, is hier in de praktijk weinig van terug te zien. Dit is opmerkelijk, omdat wordt aangenomen dat gesprekken waarin veel open vragen worden gesteld en waarin ruimte is voor discussie tussen leerlingen positief bijdragen aan het leren, de taalvaardigheid en motivatie van leerlingen.”

Gesprekstraining voor de leerkracht

Mondelinge taalvaardigheid van kinderen stimuleren is een belangrijke opdracht van het onderwijs. Van der Veen laat zien dat kringgesprekken hiervoor een uitstekende context bieden. Door leerkrachten in een training een aantal gesprekstechnieken aan te leren, ontstaat er meer ruimte in gesprekken. Dat zorgt ervoor dat kleuters meer gaan praten én beter leren communiceren.

Wilt u meer weten over dit proefschrift, klik dan hier

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

4 REACTIES

  1. Jammer dat hier een foto van een peuter groep met 8 kindjes en 3 leidsters wordt getoond. Ik ben nu minder snel geneigd het artikel te lezen omdat ik een Kleutergroep van 33 heb. Ook geeft de inhoud van het artikel me het gevoel van een advertentie voor een cursus. Jammer had meer verwacht.

    • Dank voor uw reactie. Ik zie dat de link naar meer informatie betreffende het proefschrift zelf is weggevallen. Daarom heb ik deze toegevoegd. Misschien vindt u in het proefschrift meer.

    • Beste Mo,

      Een groot deel van mijn onderzoek gaat over gesprekken met de hele groep. Hierbij varieerde de groepsgrootte in mijn onderzoek van 18-35 leerlingen. We bieden vooralsnog geen betaalde cursus of professionaliseringstraject aan, maar proberen in verschillende publicaties wel veel praktische suggesties te geven waarmee leerkrachten direct aan de slag kunnen. Daarnaast geven wij regelmatig workshops op conferenties. Tot slot is het goed om te weten dat de ontwikkelde interventie in zeer nauwe samenwerking met leerkrachten is ontwikkeld.

      Vriendelijke groet en veel succes met uw werkzaamheden,
      Chiel van der Veen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here