Peuters met matig gehoorverlies laten ten opzichte van hun horende leeftijdgenootjes een achterstand zien op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en taal. Deze kinderen horen best veel, maar verstaan namelijk lang niet alles. Door interactief voorlezen kunnen ouders de interactie met hun slechthorende kind verrijken. Dat blijkt uit promotie-onderzoek van NSDSK-onderzoeker Evelien Dirks aan Universiteit Leiden.
Kinderen met matig gehoorverlies zijn lange tijd een vergeten groep geweest. Voor dove en ernstig slechthorende kinderen is veel aandacht, maar van matig slechthorende kinderen wordt vaak gedacht dat ze alles wel mee krijgen. Ten onrechte, bewijst Evelien Dirks met haar promotie-onderzoek. Doordat deze kinderen lang niet alles verstaan, kunnen er achterstanden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling ontstaan.
Minder begrip voor intenties van anderen
Matig slechthorende peuters kunnen net zo goed als hun leeftijdgenoten meevoelen met een ander, ontdekte de promovenda, maar ze hebben meer moeite met het begrijpen van andermans bedoelingen. Dat is ook niet zo gek, want deze kinderen hebben minder ‘sociale kilometers’ gemaakt. Dirks: “Goedhorende kinderen krijgen van alles mee wat niet per se aan hen gericht is – bijvoorbeeld gesprekken tussen hun ouders en broers of zussen – en steken daar veel van op. Maar kinderen met gehoorverlies missen veel van die interacties.”
Kortere interacties met ouders
De band tussen ouders en slechthorende peuters blijkt in de basis net zo goed te zijn als bij kinderen met een goed gehoor. Toch zijn er ook verschillen. Ouders van slechthorende kinderen hebben minder momenten van gedeelde aandacht met hun kind, zoals oogcontact maken en samen bezig zijn tijdens het spelen. “Kinderen met een goed gehoor kunnen tegelijkertijd naar hun speelgoed kijken en naar hun ouders luisteren”, legt Dirks uit, “maar voor slechthorende kinderen is dat lastiger. Zij moeten hun aandacht meer verdelen.”
Armer taalgebruik
Ook het taalgebruik tussen ouders en hun slechthorende kinderen is minder rijk, concludeert de promovenda. Deze ouders praten net zoveel met hun kind als andere ouders, maar ze stellen minder open vragen en praten minder over gevoelens. Terwijl dat soort input juist heel belangrijk is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en taalverwerving van het kind.
Grote impact op latere leeftijd
“Het is van groot belang dat we de achterstanden in de sociaal-emotionele ontwikkeling van slechthorende kinderen vroeg signaleren en aanpakken”, benadrukt de promovenda. “Zulke achterstanden kunnen op latere leeftijd grote impact hebben. Als je andermans bedoelingen niet begrijpt, kan dat bijvoorbeeld de omgang met leeftijdgenoten op school behoorlijk lastig maken.”
Interactief voorlezen als hulpmiddel
De promovenda beveelt interactief voorlezen aan om de interactie tussen ouders en hun slechthorende kind te verrijken. Bij deze voorleestechniek gaan ouders tijdens het lezen met hun kind in gesprek, door open vragen te stellen en aan te sluiten bij zijn of haar belevingswereld.
Een cursus in deze techniek blijkt te zorgen voor meer gedeelde aandacht en gesprekken over emoties. Inmiddels maken veel Nederlandse organisaties gebruik van deze cursus, die Dirks en collega’s ontwikkelden in het kader van haar onderzoek.
Bron: nsdsk.nl