Interactief voorlezen slaat aan bij zieke kinderen

0
196

In het Beatrix Kinderziekenhuis loopt een pilot met interactieve voorleessessies om zieke kinderen te helpen ontspannen. Dit gebeurt met behulp van allerlei communicatiehulpmiddelen, met als centraal element twee handpoppen. De insteek wordt aangepast aan de leeftijd van het kind.

Begin dit jaar ging in het Beatrixziekenhuis een pilot van Stichting Milo van start om zieke kinderen met behulp van interactieve voorleessessies te helpen ontspannen. Ingegeven door het succes is nu besloten hiermee door te gaan.

Handpoppen

Bij het voorlezen aan kinderen met communicatieve beperkingen gebruikt Milo allerlei communicatiehulpmiddelen zoals gebaren, pictogrammen, spraakknoppen, concrete voorwerpen én handpoppen. De MILO medewerker communiceert vooral via de Milo & Lana poppen met het zieke kind over het Milo & Lana prentenboek ‘Kijk eens naar mijn familie!’, een onderwerp waar iedereen zich in kan herkennen. Kinderen vertrouwen handpoppen snel waardoor het kind weinig drempels heeft om iets met de poppen te delen.  Via deze poppen wordt het kind uitgenodigd om te reageren tijdens het voorlezen. Zo wordt voorlezen interactief en komt het kind op een speelse wijze in aanraking met (nieuwe) woorden.

Symbolen

Samen lezen is heel leuk en leerzaam voor alle kinderen. Interactief voorlezen is elkaar verhalen vertellen. Ook als Ondersteunde Communicatie nodig is, zijn er nog steeds veel mogelijkheden om voor te lezen.

Door het voorlezen krijgen kinderen die niet of nauwelijks spreken onder meer door, dat je ook met symbolen een boodschap door kunt geven. Ze kunnen dan leren om dat principe toe te passen in hun communicatie.  Ze ervaren dan dat ze met symbolen, zoals foto’s, verwijzers, pictogrammen of geschreven taal, ideeën en gevoelens kunnen uitwisselen, wanneer dat met spreken niet lukt.

Zieke kinderen

Het prentenboek is in het ziekenhuis de aanleiding om contact te maken en samen te spelen. Soms gaat dit spel een heel andere richting uit, zoals spelen dat je in een brandweerwagen zit. Soms willen kinderen het hebben over medische dingen die ze zelf meemaken en willen ze bijvoorbeeld weten of de pop ook een button voor een voedingssonde heeft.

“Wij organiseren activiteiten die zijn gericht op ontspanning en plezier én activiteiten die de geestelijke en cognitieve ontwikkeling van de kinderen stimuleert.” zegt Mirjam van Gent, Hoofd Pedagogische Zorg van het Beatrix Kinderziekenhuis/UMCG. “Na een pilot in de eerste helft van dit jaar hebben we Stichting Milo uitgenodigd om door te gaan met hun voorleesbezoeken aan onze kinderen.”

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op de website van Stichting Milo, klik hier.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here