Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is de meest voorkomende ontwikkelingsstoornis bij kinderen. Het serious game Bouke Bouwt ondersteunt deze kinderen vanaf zevenjarige leeftijd. Door de inzet van slimme gamemethodes blijven de kinderen gemotiveerd om te blijven spelen en te blijven oefenen.
In Bouke Bouwt leren kinderen zinsstructuren herkennen en zelf te bouwen. De logopedist kan het niveau van de zinsconstructies per kind zelf instellen. Daarnaast kan de logopedist het spel, zonder extra kosten, als huiswerk meegeven. Bouke Bouwt is ontwikkeld door het consortium ZINnig, geleid vanuit de Hogeschool Utrecht (HU).
“Zo’n vijf tot zeven procent van de kinderen kampt met een taalontwikkelingsstoornis”, vertelt projectleider en onderzoeker Rob Zwitserlood van “Kinderen met TOS worstelen vanaf de geboorte al met het verwerven van hun moedertaal. Een kernprobleem hierbij is moeite met het leren van zinsbouw en grammaticale regels.”
Vanuit de beroepspraktijk van logopedisten bleek dat er voor kinderen tussen de zeven en tien jaar met TOS weinig geschikte behandelmethodes zijn. “Een gat waar wij met ZINnig in zijn gesprongen. Samen met het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren zijn we onder andere aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een serious game. Hierbij leren kinderen met TOS spelenderwijs zinnen te bouwen en woorden te vervoegen.”
Door en voor kinderen met TOS
Bijzonder is dat Bouke Bouwt, zoals de game heet, mede is bedacht door kinderen met TOS. “We hebben ze verschillende thema’s voorgelegd. Zij hebben toen gekozen voor een verhaal waarin aliens ons komen helpen met het opruimen en mooier maken van de aarde in ruil voor kennis van de taal en onze wereld. Ook hebben ze meegedacht over hoe de aliens en UFO’s eruitzien en welke cadeautjes ze krijgen als bepaalde opdrachten goed zijn gedaan”, aldus Zwitserlood.
RAAK Award
Eind 2020 won ZINnig de SIA RAAK Award voor het beste praktijkgerichte onderzoek. Met het prijzengeld kon het team de game doorontwikkelen, waarna de game door partner Game Tailors op de markt werd gebracht. Omdat de hogeschool zelf geen uitgeverij heeft, is samenwerking gezocht met de gamification-experts van Game Tailors. “Uiteindelijk is het spel begin april op de markt gekomen. Iets waar we ontzettend trots op zijn.”
Het consortium ZINnig bestond uit Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Hanzehogeschool Groningen, tien logopediepraktijken, beroepsvereniging NVLF en Koninklijke Auris Groep.
Nog een tool
Naast de game heeft het consortium nog twee tools ontwikkeld. Deze helpen logopedisten bij het diagnosticeren en behandelen van kinderen met TOS. Een app voor spontane taalanalyse (STA) helpt logopedisten bij de diagnostiek van de grammaticale problemen van kinderen met TOS tussen 7 en 10 jaar. De app biedt ook suggesties voor grammaticale behandeldoelen op basis van de uitgevoerde analyse.
Daarnaast is ook de online ‘Handreiking spontane taalanalyse van kindertaal’ ontwikkeld die het uitvoeren van STA toegankelijker maakt. “Een STA wordt gezien als de gouden standaard voor de analyse van grammaticale problemen en het stellen van behandeldoelen bij kinderen met TOS. Logopedisten erkennen de waarde van STA voor diagnostiek en behandeling. Door gebrek aan tijd – en soms ook kennis en vaardigheden – wordt deze analyse echter weinig uitgevoerd. Met deze handreiking willen we STA toegankelijker maken voor logopedisten en studenten logopedie.”
Bron: hu.nl
Zie ook: