Meertalig opvoeden kan tot moeilijke keuzes leiden. In Kletsheads gaat taalwetenschapper Sharon Unsworth van de Radboud Universiteit met experts in gesprek over de wetenschap achter de taalontwikkeling van meertalige kinderen.
Maar hoe kunnen ouders meertalig opvoeden precies aanpakken? Zeker als ze allebei een andere taal spreken? Blijven beiden de eigen taal spreken? Of wat doe je als je samen al een derde taal spreekt? En hoe kan het kind dan goed Nederlands leren spreken. In deze aflevering van de podcastserie gaat taalwetenschapper Sharon Unsworth hierover in gesprek met haar collega Eowyn Crystfield van de Oxford Brookes University.
Ook is er dit keer een nieuwe rubriek: Let’s klets! Hierin komt een ouder, leerkracht of logopedist aan het woord over hun ervaringen met meertalige kinderen.
Beluister hier de aflevering >
Eerdere afleveringen
We verwachten een baby en hebben niet dezelfde moedertaal: Wat nu? (Aflevering 9)
Hoe zorg je ervoor dat je meertalig kind in beide talen kan lezen?(Aflevering 8)
Moet een kind beide talen spreken om meertalig te worden? (Aflevering 7)
Hoe ga ik om met meertalige kinderen in mijn klas? (Aflevering 6)
Zijn meertalige kinderen slimmer dan eentalige kinderen? (Aflevering 5)
Hoe weet je of een meertalig kind een taalachterstand heeft? (Aflevering 4)
Hoeveel taal moet je horen om meertalig te worden? (Aflevering 3)
Zijn meertalige kinderen beter in communiceren? (Aflevering 2)
Is het praten van twee talen door elkaar reden tot zorg? (Aflevering 1)
Over Kletsheads (Aflevering 0)