Start pilot interactief voorlezen aan meervoudig gehandicapte jonge kinderen

0
859
voorlezen aan meervoudig gehandicapte jonge kinderen

Interactief voorlezen is niet vanzelfsprekend voor jonge kinderen met meervoudige beperkingen. In het Beatrix Kinderziekenhuis is nu een voorleespilot gestart om tijdens voorleesbijeenkomsten te laten zien hoe ondersteunende communicatiehulpmiddelen behulpzaam kunnen zijn bij het voorlezen aan jonge kinderen zie zelf niet of nauwelijks kunnen spreken. Dit gebeurt samen met het sociale netwerk van het kind.

Stichting Milo is in het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) een pilot interactief voorlezen gestart. Doelgroep zijn kinderen met meervoudige beperkingen die het gevolg zijn van een ontwikkelachterstand, een aandoening of een syndroom zoals Down, Rett , Angelman of Prader-Willie. De pilot duurt een half jaar.

Natuurlijke behoefte

In oktober verzorgde Milo al voorleesbijeenkomsten om te laten zien hoe je communicatiehulpmiddelen kan gebruiken bij het voorlezen. Zo ook bij het Beatrix Kinderziekenhuis/UMCG. Die voorleesbijeenkomsten worden nu uitgebreid.

“Hoe ernstig ziek een kind ook is, een kind wil spelen en zich ontwikkelen. Dat is een natuurlijke behoefte. Bij de zorg voor zieke kinderen is het belangrijk om dit voor ogen te houden.” zegt Mirjam van Gent, Hoofd Pedagogische Zorg van het Beatrix Kinderziekenhuis/UMCG. “Wij organiseren activiteiten die zijn gericht op ontspanning en plezier én activiteiten die de geestelijke en cognitieve ontwikkeling van de kinderen stimuleert. In oktober zagen we dat beide aspecten aan bod komen bij de wijze waarop Milo interactief en ondersteund voorleest.”

Van gebaren tot handpoppen

“Eén keer per maand bezoeken we kinderen op verschillende afdelingen zoals M4, Special Care en IC” zegt Erik Tavenier, regionale case coördinator van Stichting Milo. “We lezen voor uit het Milo & Lana prentenboek Kijk eens naar mijn familie. Daar gebruiken we allerlei communicatiehulpmiddelen bij zoals gebaren, pictogrammen, spraakknoppen, concrete voorwerpen en handpoppen. Via deze middelen nodigen we het kind uit om te reageren tijdens het voorlezen. Zo wordt voorlezen interactief en komt het kind op een speelse wijze in aanraking met (nieuwe) woorden.”

Digitaal voorleesboek

Er is ook een digitale versie van het prentenboek voor iedereen toegankelijk op ikbenmilo.nl. Daar geeft Stichting Milo meer informatie over interactief en ondersteund voorlezen. Erik Tavenier: “Bij Milo doen we er alles aan om de mogelijkheden te zoeken en te benutten van kinderen en volwassenen met communicatief meervoudige beperkingen.”

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here