Hogeschool Utrecht start een nieuw lectoraat, ‘Bewegen en Opgroeien doe je Samen’ onder leiding van lector Manon Bloemen. Het lectoraat wil meer aandacht geven aan sporten, spelen en bewegen voor kinderen met een beperking. Daarbij richt de aandacht zich niet alleen op de mogelijkheden van kind en gezin, maar ook op die van de fysieke en sociale omgeving. Het nieuwe lectoraat zet een belangrijke stap in het verbeteren van de kwaliteit van leven voor kinderen met een beperking.
“We willen onderzoeken hoe we bewegen bij kinderen en jongeren in de leeftijd van 0 tot 23 jaar kunnen ondersteunen”, aldus Manon Bloemen. “Bewegen is essentieel voor de algehele ontwikkeling en gezondheid van alle kinderen. In onze huidige samenleving zien we dat veel kinderen te weinig bewegen, met name kinderen met een chronische ziekte of een beperking. Zij ondervinden vaak veel barrières om te gaan bewegen, zowel persoonlijk als uit de omgeving. Het is de missie van dit nieuwe lectoraat om inclusiviteit centraal te stellen, zodat alle kinderen, ongeacht hun situatie, onbeperkt kunnen sporten en spelen.”
Drie onderzoekslijnen
Het lectoraat richt zich op drie onderzoekslijnen:
Kind en gezin
In deze onderzoekslijn wordt gekeken naar de mogelijkheden van kind en gezin en naar de dynamiek tussen kind en gezin. Het lectoraat onderzoekt de fitheid, motoriek en fysieke activiteit van kinderen, maar ook wat ouders hierover weten en hiervan vinden en hoe professionals kind en gezin kunnen ondersteunen. De onderzoekers kijken hoe kinderen en ouders kunnen worden betrokken bij belangrijke keuzes over de bewegingsontwikkeling van kinderen.
Fysieke en sociale omgeving
Beweging gebeurt niet in isolatie. Het lectoraat onderzoekt hoe de omgeving en sociale factoren invloed hebben op het beweeggedrag van kinderen. Samen met kinderen en partners – zoals ouders, kindertherapeuten, (gym)leerkrachten en sociaalwerkers – ontwikkelen en evalueren onderzoekers interventies en concrete tools om samenspelen en samen sporten tussen kinderen met en zonder beperking te bevorderen.
Toekomstgericht en innovatief werken
Het lectoraat verkent technologische ontwikkelingen en nieuwe methoden binnen de praktijk van professionals die werken met kinderen met beperkingen en chronische aandoeningen. Denk bijvoorbeeld aan het monitoren van beweeggedrag en het inzetten van digitale platforms om zorg- en welzijnsprofessionals te ondersteunen in hun coachende rol.
Samenwerking en impact
Manon Bloemen: Met dit nieuwe lectoraat zetten we een belangrijke stap in het verbeteren van de kwaliteit van leven voor kinderen met een beperking”
Het lectoraat werkt nauw samen met diverse partners, waaronder kinderen en ouders zelf via belangenverenigingen, het UMC Utrecht, Prinses Maxima Centrum, regionale revalidatiecentra, regulier en speciaal onderwijs scholen, kinderpraktijken zoals kinderfysiotherapie en kinderergotherapie en bijbehorende belangenverengingen zoals de Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie. “Door deze samenwerking kunnen we de impact van ons onderzoek direct vertalen naar de praktijk en naar ons onderwijs. Kinderen en ouders staan natuurlijk centraal. Ook studenten spelen een cruciale rol in ons werk, zij werken mee aan onderzoeksprojecten, wat leidt tot waardevolle kennisuitwisseling. Samen zorgen we ervoor dat ieder kind de kans krijgt om te bewegen.”
Bewegen voor iedereen
Het lectoraat is van groot belang omdat het inspeelt op actuele maatschappelijke uitdagingen rondom beweging en gezondheid. “We willen ervoor zorgen dat elk kind, ongeacht zijn, haar of hun situatie, kan genieten van de voordelen van beweging”, benadrukt Manon Bloemen. “Het is van groot belang dat we ons blijven inzetten voor een inclusieve samenleving, waarin kinderen met beperkingen gelijke kansen krijgen om te spelen, sporten en zich te ontwikkelen. Wij nodigen alle geïnteresseerden, van kinderen tot ouders en van studenten tot zorg- en welzijnsprofessionals, uit om met ons samen te werken aan deze uitdagende en waardevolle missie.”
Bron: hu.nl