Categorieen

AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Nieuws

193-216 van de 281 resultaten

Startdatum: 01-01-2024 - Einddatum: 30-01-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Baby | Congressen | Huilen

Excessief huilen van baby’s heeft vaak meerdere oorzaken. Voor ouders is het soms om wanhopig van te worden. Zo’n klein hummeltje dat alsmaar huilt, veel en hard. Niet goed slaapt, krampjes lijkt te hebben, vul maar in. Veelal ten einde raad wordt professionele hulp ingeroepen. Maar waar moet je beginnen? Wat kunnen de oorzaken zijn? Hoe kun je daadwerkelijk de helpende hand bieden?

Tijdens dit middagcongres vertellen deskundigen, ieder vanuit een andere invalshoek, wat ingangen zijn om rekening mee te houden in je hulpaanbod. Sprekers zijn: Marilene de Zeeuw, Paulien Kuipers, Ineke de Kruijff, Marga Klessens en Jeroen Dudink.

Het congres is vanaf 1 januari 2024 gedurende 30 dagen online te bekijken. Opgeven kan nog tot 23 januari.

Vakblad Vroeg organiseert dit congres samen met Euregionaal Congresburo.

Lees hier meer informatie over het programma >>

Direct opgeven >>

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Startdatum: 01-01-2024 - Einddatum: 30-01-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Baby | Congressen | Huilen

Excessief huilen van baby’s heeft vaak meerdere oorzaken. Voor ouders is het soms om wanhopig van te worden. Zo’n klein hummeltje dat alsmaar huilt, veel en hard. Niet goed slaapt, krampjes lijkt te hebben, vul maar in. Veelal ten einde raad wordt professionele hulp ingeroepen. Maar waar moet je beginnen? Wat kunnen de oorzaken zijn? Hoe kun je daadwerkelijk de helpende hand bieden?

Tijdens dit middagcongres vertellen deskundigen, ieder vanuit een andere invalshoek, wat ingangen zijn om rekening mee te houden in je hulpaanbod. Sprekers zijn: Marilene de Zeeuw, Paulien Kuipers, Ineke de Kruijff, Marga Klessens en Jeroen Dudink.

Het congres is vanaf 1 januari 2024 gedurende 30 dagen online te bekijken. Opgeven kan nog tot 23 januari.

Vakblad Vroeg organiseert dit congres samen met Euregionaal Congresburo.

Lees hier meer informatie over het programma >>

Direct opgeven >>

Datum: 16-11-2023
Tijd: 19:30 - 21:00
Locatie: online
Baby | Gezondheid / Ziekte | webinar

Onze darmen zitten vol microben, voornamelijk bacteriën. Deze zogenaamde ‘darmmicrobiota’ spelen een essentiële rol in onze gezondheid en groei. Meer en meer wordt duidelijk dat darmbacteriën ook communiceren met ons brein. Zo kunnen ze onze emoties en denken beïnvloeden. Maar kunnen darmbacteriën echt onze ontwikkeling bepalen? Deze vraag staat centraal tijdens het webinar van prof. dr.Carolina de Weerth op donderdagavond 16 november 2023.

Baby’s worden geboren met bijna steriele darmen. Na de geboorte koloniseren bacteriën snel de kinderdarm, om over de jaren samen een relatief stabiel ecosysteem in de darmen te vormen. De vraag is of deze darmbacteriën ook invloed kunnen hebben op de zich ontwikkelende hersenen en dus op het gedrag en de cognitie van het kind. Met andere woorden: bepalen darmbacteriën onze fysieke en mentale ontwikkeling?

Wat kunnen de deelnemers verwachten? “Eerst vertel ik in een notendop wat we weten van het belang van de darmmicrobiota voor de mens. Daarna ga ik in op de vraag of darmbacteriën inderdaad een relevante rol spelen in hoe kinderen zich fysiek en mentaal ontwikkelen. Thema’s die aan bod komen zijn onder meer stress bij de moeder, huid-op-huid contact, moedermelk en excessief huilen. Ik lardeer mijn betoog met voorbeelden uit eigen en andermans onderzoek.”

Doelgroep

Doelgroep van het webinar zijn professionals die werken in de geboortezorg dan wel met jonge kinderen en hun ouders. Plus natuurlijk iedereen met interesse in hoe ons lichaam en geest met elkaar communiceren en elkaar beïnvloeden. Door te leren over de rol van darmbacteriën in ons leven is het makkelijker om te begrijpen hoe bijvoorbeeld voeding ons mentale welzijn en gedrag kan beïnvloeden.

Datum: 16 november van 19.30 – 21.00 uur
Deelnameprijs: 29.95  of gratis voor abonnees op MinNultotVijf
Organisatie: IMH Nederland en Vakblad Vroeg
Het webinar op een ander moment terugkijken kan ook. Je ontvangt hiervoor achteraf een link.

Voor meer informatie en opgeven, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 16-11-2023
Tijd: 19:30 - 21:00
Locatie: online
Baby | Gezondheid / Ziekte | webinar

Onze darmen zitten vol microben, voornamelijk bacteriën. Deze zogenaamde ‘darmmicrobiota’ spelen een essentiële rol in onze gezondheid en groei. Meer en meer wordt duidelijk dat darmbacteriën ook communiceren met ons brein. Zo kunnen ze onze emoties en denken beïnvloeden. Maar kunnen darmbacteriën echt onze ontwikkeling bepalen? Deze vraag staat centraal tijdens het webinar van prof. dr.Carolina de Weerth op donderdagavond 16 november 2023.

Baby’s worden geboren met bijna steriele darmen. Na de geboorte koloniseren bacteriën snel de kinderdarm, om over de jaren samen een relatief stabiel ecosysteem in de darmen te vormen. De vraag is of deze darmbacteriën ook invloed kunnen hebben op de zich ontwikkelende hersenen en dus op het gedrag en de cognitie van het kind. Met andere woorden: bepalen darmbacteriën onze fysieke en mentale ontwikkeling?

Wat kunnen de deelnemers verwachten? “Eerst vertel ik in een notendop wat we weten van het belang van de darmmicrobiota voor de mens. Daarna ga ik in op de vraag of darmbacteriën inderdaad een relevante rol spelen in hoe kinderen zich fysiek en mentaal ontwikkelen. Thema’s die aan bod komen zijn onder meer stress bij de moeder, huid-op-huid contact, moedermelk en excessief huilen. Ik lardeer mijn betoog met voorbeelden uit eigen en andermans onderzoek.”

Doelgroep

Doelgroep van het webinar zijn professionals die werken in de geboortezorg dan wel met jonge kinderen en hun ouders. Plus natuurlijk iedereen met interesse in hoe ons lichaam en geest met elkaar communiceren en elkaar beïnvloeden. Door te leren over de rol van darmbacteriën in ons leven is het makkelijker om te begrijpen hoe bijvoorbeeld voeding ons mentale welzijn en gedrag kan beïnvloeden.

Datum: 16 november van 19.30 – 21.00 uur
Deelnameprijs: 29.95  of gratis voor abonnees op MinNultotVijf
Organisatie: IMH Nederland en Vakblad Vroeg
Het webinar op een ander moment terugkijken kan ook. Je ontvangt hiervoor achteraf een link.

Voor meer informatie en opgeven, klik hier

Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 28-11-2023
Tijd: 19:30 - 21:30
Locatie: Online
Baby | Borstvoeding | webinar

Aan de hand van drie casussen van drie borstgevoede baby’s van ongeveer 8 maanden wordt tijdens die webinar van WAIMH-Vlaanderen gekeken naar:

• Hoe kunnen de nachten verlopen met een baby die de borst krijgt? 
• Wat kunnen ouders doen wanneer de nachtvoedingen niet meer fijn zijn? 
• Hoe kunnen we als zorgverleners breed kijken en aansluiten op het hele gezin rondom slaap en nacht(borst)voeding? 

Spreker

Spreker is Nike Mencke. Zij is voormalig verloskundige (2009) en werkt momenteel als lactatiekundige in haar zelfstandige praktijk ‘Room’. Ze is Infant Mental Health consulent en geeft les voor IMH Nederland. Nike is beginnend mindfulnesstrainer voor zwangeren met extra veel spanning rondom de bevalling.

Deelnameprijs

15 euro voor leden WAIMH-Vlaanderen en 25 euro voor niet leden.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 28-11-2023
Tijd: 19:30 - 21:30
Locatie: Online
Baby | Borstvoeding | webinar

Aan de hand van drie casussen van drie borstgevoede baby’s van ongeveer 8 maanden wordt tijdens die webinar van WAIMH-Vlaanderen gekeken naar:

• Hoe kunnen de nachten verlopen met een baby die de borst krijgt? 
• Wat kunnen ouders doen wanneer de nachtvoedingen niet meer fijn zijn? 
• Hoe kunnen we als zorgverleners breed kijken en aansluiten op het hele gezin rondom slaap en nacht(borst)voeding? 

Spreker

Spreker is Nike Mencke. Zij is voormalig verloskundige (2009) en werkt momenteel als lactatiekundige in haar zelfstandige praktijk ‘Room’. Ze is Infant Mental Health consulent en geeft les voor IMH Nederland. Nike is beginnend mindfulnesstrainer voor zwangeren met extra veel spanning rondom de bevalling.

Deelnameprijs

15 euro voor leden WAIMH-Vlaanderen en 25 euro voor niet leden.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 24-10-2023
Tijd: 20:00 - 21:00
Locatie: Online
Gezondheid / Ziekte | webinar | Zwangerschap

Op 24 oktober organiseert het CPZ in samenwerking met het Trimbos instituut een webinar over stoppen met roken. Waarom is dit voor een (aanstaande) zwangere en een baby nou zo belangrijk?

Elzemarie Witzier, projectleider Kansrijke Start van het CPZ gaat in gesprek met Clasien van der Houwen (Taskforce Rookvrije Start), Karien Hack en Saskia Meijer (POP-poli Apeldoorn), Linda Bolier, Linda de Boer-Hendriks en Chantal van Thillart (Trimbos) over stoppen met roken. Waarom is stoppen met roken voor een (aanstaande) zwangere en een baby nou zo belangrijk, wat is de relatie tussen stress, roken en kwetsbaarheid? In het webinar word je meegenomen in de kennis over dit onderwerp en hoe je, wellicht hernieuwd, als professional met dit thema aan de slag kan gaan.

Voor wie?

Professionals in de geboortezorg, maar ook bijv. doktersassistenten bij een huisarts of in het ziekenhuis (bv gynacologie/fertiliteit)

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 24-10-2023
Tijd: 20:00 - 21:00
Locatie: Online
Gezondheid / Ziekte | webinar | Zwangerschap

Op 24 oktober organiseert het CPZ in samenwerking met het Trimbos instituut een webinar over stoppen met roken. Waarom is dit voor een (aanstaande) zwangere en een baby nou zo belangrijk?

Elzemarie Witzier, projectleider Kansrijke Start van het CPZ gaat in gesprek met Clasien van der Houwen (Taskforce Rookvrije Start), Karien Hack en Saskia Meijer (POP-poli Apeldoorn), Linda Bolier, Linda de Boer-Hendriks en Chantal van Thillart (Trimbos) over stoppen met roken. Waarom is stoppen met roken voor een (aanstaande) zwangere en een baby nou zo belangrijk, wat is de relatie tussen stress, roken en kwetsbaarheid? In het webinar word je meegenomen in de kennis over dit onderwerp en hoe je, wellicht hernieuwd, als professional met dit thema aan de slag kan gaan.

Voor wie?

Professionals in de geboortezorg, maar ook bijv. doktersassistenten bij een huisarts of in het ziekenhuis (bv gynacologie/fertiliteit)

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 19-03-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Gezondheid / Ziekte | Training

Wil je leren hoe je een kind reanimeert? Je hoopt het nooit te hoeven doen. Na het volgen van deze scholing heb je geoefend en is de theorie weer opgefrist.

Werk je in de jeugdgezondheidszorg? Dan hoop je dat je dit nooit hoeft te doen: het reanimeren van een kind. Maar als het in de spreekkamer gebeurt, verwachten mensen van jou als arts dat je goed kunt handelen. De praktijk leert dat je de vaardigheid van reanimatie verliest, als je deze niet onderhoudt.
Met deze scholing fris je de theorie op en oefen je het reanimeren. Je leert hoe je ouders bij eerste hulpvragen kunt begeleiden. Ook het verschil met een reanimatie van een volwassene komt aan bod.

In eerste instantie behandelen we de theorie van reanimatie. Vervolgens oefen je met casuïstiek. Daarna oefenen alle deelnemers op poppen.

Voor wie?

Basisartsen werkzaam in de jeugdgezondheidszorg, jeugdartsen KNMG en artsen Maatschappij + Gezondheid.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 19-03-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Gezondheid / Ziekte | Training

Wil je leren hoe je een kind reanimeert? Je hoopt het nooit te hoeven doen. Na het volgen van deze scholing heb je geoefend en is de theorie weer opgefrist.

Werk je in de jeugdgezondheidszorg? Dan hoop je dat je dit nooit hoeft te doen: het reanimeren van een kind. Maar als het in de spreekkamer gebeurt, verwachten mensen van jou als arts dat je goed kunt handelen. De praktijk leert dat je de vaardigheid van reanimatie verliest, als je deze niet onderhoudt.
Met deze scholing fris je de theorie op en oefen je het reanimeren. Je leert hoe je ouders bij eerste hulpvragen kunt begeleiden. Ook het verschil met een reanimatie van een volwassene komt aan bod.

In eerste instantie behandelen we de theorie van reanimatie. Vervolgens oefen je met casuïstiek. Daarna oefenen alle deelnemers op poppen.

Voor wie?

Basisartsen werkzaam in de jeugdgezondheidszorg, jeugdartsen KNMG en artsen Maatschappij + Gezondheid.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 24-01-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Borstvoeding | Cursus

Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering. Wil je meer weten over deze nieuwe nascholing? Klik op Borstvoeding in de JGZ – verdieping en gespreksvoering.

Wat je leert

Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. Met lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel verdiep je op deze dag je kennis van borstvoeding en leer je hoe je sensitief het gesprek met ouders aan kunt gaan.

Je verdiept je in belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Daarnaast kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren. En wanneer is het nodig om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional. Gespreksvoering over borstvoeding vereist een grote sensitiviteit, daarom bespreken we de invloed van taalgebruik en oefen je met effectieve gespreksvoering.

De module is interactief met veel ruimte voor casuïstiek en vragen van jou en andere deelnemers.

Na afloop van deze module kun je:
* de prevalentie, trends en beweegredenen om te continueren of stoppen met borstvoeding beschrijven.
* de laatste wetenschappelijke inzichten over borstvoeding uitleggen.
* de aandachtspunten bij borstvoeding van dismaturen/prematuren benoemen.
* adviseren over het combineren van vast voedsel en borstvoeding.
* evalueren wanneer je doorverwijst naar andere professionals.
* sensitief gesprekken voeren over borstvoeding.
* ouders motiveren om hun borstvoedingswens te behalen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen en alle hbo+ zorgprofessionals die te maken hebben met borstvoeding in de dagelijkse praktijk.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 24-01-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Borstvoeding | Cursus

Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering. Wil je meer weten over deze nieuwe nascholing? Klik op Borstvoeding in de JGZ – verdieping en gespreksvoering.

Wat je leert

Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. Met lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel verdiep je op deze dag je kennis van borstvoeding en leer je hoe je sensitief het gesprek met ouders aan kunt gaan.

Je verdiept je in belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Daarnaast kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren. En wanneer is het nodig om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional. Gespreksvoering over borstvoeding vereist een grote sensitiviteit, daarom bespreken we de invloed van taalgebruik en oefen je met effectieve gespreksvoering.

De module is interactief met veel ruimte voor casuïstiek en vragen van jou en andere deelnemers.

Na afloop van deze module kun je:
* de prevalentie, trends en beweegredenen om te continueren of stoppen met borstvoeding beschrijven.
* de laatste wetenschappelijke inzichten over borstvoeding uitleggen.
* de aandachtspunten bij borstvoeding van dismaturen/prematuren benoemen.
* adviseren over het combineren van vast voedsel en borstvoeding.
* evalueren wanneer je doorverwijst naar andere professionals.
* sensitief gesprekken voeren over borstvoeding.
* ouders motiveren om hun borstvoedingswens te behalen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen en alle hbo+ zorgprofessionals die te maken hebben met borstvoeding in de dagelijkse praktijk.

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 01-11-2023 - Einddatum: 09-10-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Opleiding

De jaaropleiding Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg en Expert Ontwikkelingsvoorsprong is alweer toe aan de 4e leergang. Deze opleiding is geheel online, maar met een vaste groep. Op 1 november start deze leergang met de 1e bijeenkomst, de online leeromgeving is dan al geopend. De laatste bijeenkomst is op 9 oktober 2024.

In vijf modules delen we kennis over hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong, krijg je praktische handvatten, twee studieboeken, een bij jouw praktijk passend signaleringsinstrument en studeer jij af met een door jou ontwikkeld product welke je direct toe kunt passen.

De opleiding is geschikt voor iedere professional die werkt met kinderen; wijkteam medewerkers, jeugdzorg werker, psycholoog, (ortho)pedagoog, opvoedcoach, jeugdverpleegkundige, jeugdarts, logopedist, kinderfysiotherapeut, kindercoach, pedagogisch medewerker, gastouder, VE coach, pedagogisch coach....

De SKJ accreditatie  voor de Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg heeft 69 SKJ punten. 

Kijk voor meer informatie voor beide opleidingen hier

Meer informatie en de studiegids kun je ontvangen door een mail te sturen naar
info@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

Aanmelden kan tot eind oktober.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Startdatum: 01-11-2023 - Einddatum: 09-10-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Opleiding

De jaaropleiding Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg en Expert Ontwikkelingsvoorsprong is alweer toe aan de 4e leergang. Deze opleiding is geheel online, maar met een vaste groep. Op 1 november start deze leergang met de 1e bijeenkomst, de online leeromgeving is dan al geopend. De laatste bijeenkomst is op 9 oktober 2024.

In vijf modules delen we kennis over hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong, krijg je praktische handvatten, twee studieboeken, een bij jouw praktijk passend signaleringsinstrument en studeer jij af met een door jou ontwikkeld product welke je direct toe kunt passen.

De opleiding is geschikt voor iedere professional die werkt met kinderen; wijkteam medewerkers, jeugdzorg werker, psycholoog, (ortho)pedagoog, opvoedcoach, jeugdverpleegkundige, jeugdarts, logopedist, kinderfysiotherapeut, kindercoach, pedagogisch medewerker, gastouder, VE coach, pedagogisch coach....

De SKJ accreditatie  voor de Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg heeft 69 SKJ punten. 

Kijk voor meer informatie voor beide opleidingen hier

Meer informatie en de studiegids kun je ontvangen door een mail te sturen naar
info@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

Aanmelden kan tot eind oktober.

Datum: 12-11-2024
Tijd: 16:00 - 19:30
Locatie: Observant, Stadhuisplein 7 in Amersfoort
Baby | Vroeggeboorte

12 November organiseren we 'Een kijkje in de keuken van Strong Babies'. Met deze bijeenkomst willen we belangstellenden op de hoogte brengen van de voortgang die we dankzij betrokkenheid en/of steun van velen hebben geboekt. Iedereen die belangstelling heeft in het werk van Strong Babies is welkom. 

Het programma is gevuld met muziek, inspirerende ervaringen, praktijkvoorbeelden en updates over nieuwe onderzoeken. Bekijk hier het volledige programma. Het belooft een inspirerende bijeenkomst te worden. Zet 12 november van 16:00 - 19:30 uur in jouw agenda en laat via onderstaande button weten dat je komt! De toegang is gratis.

Doelgroep

Professionals werkzaam in de geboortezorg, ouders.

Informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 12-11-2024
Tijd: 16:00 - 19:30
Locatie: Observant, Stadhuisplein 7 in Amersfoort
Baby | Vroeggeboorte

12 November organiseren we 'Een kijkje in de keuken van Strong Babies'. Met deze bijeenkomst willen we belangstellenden op de hoogte brengen van de voortgang die we dankzij betrokkenheid en/of steun van velen hebben geboekt. Iedereen die belangstelling heeft in het werk van Strong Babies is welkom. 

Het programma is gevuld met muziek, inspirerende ervaringen, praktijkvoorbeelden en updates over nieuwe onderzoeken. Bekijk hier het volledige programma. Het belooft een inspirerende bijeenkomst te worden. Zet 12 november van 16:00 - 19:30 uur in jouw agenda en laat via onderstaande button weten dat je komt! De toegang is gratis.

Doelgroep

Professionals werkzaam in de geboortezorg, ouders.

Informatie

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 19-01-2024 - Einddatum: 24-01-2025
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Eindhoven
IMH | Opleiding

Tijdens deze opleiding tot Infant Mental Health (IMH) consulent (start 19 januari 2024 bij RINO Zuid) leer je problemen of risico's herkennen zowel bij de ouder, het kind als binnen de ouder-kind relatie. Je leert over de normale en afwijkende ontwikkeling van het kind; ouderschap en de ouder-kind relatie. Je ontwikkelt vaardigheden en competenties op het gebied van observeren van het jonge kind en de ouder-kind relatie en gesprekstechnieken. Tot slot is er aandacht voor het uitdragen van de IMH visie binnen je werksetting.

Geregeld wordt aangetoond dat vroeg interveniëren binnen een risicovolle ontwikkeling van jonge kinderen, problemen op latere leeftijd kan voorkomen of beperken. De zorg voor het jonge kind en zijn/haar ouders vraagt een benadering waarbij extra aandacht is voor samenhang van factoren binnen de ontwikkeling van jonge kinderen op diverse terreinen, zoals somatiek, motoriek, cognitie, communicatie, sociaal en emotioneel. Vooral de kwaliteit van de ouder-kind relatie en het pedagogisch klimaat, stressoren en beschermende factoren binnen de bredere context staan centraal en verdienen aandacht.

Voor meer informatie over deze opleiding van een jaar, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Startdatum: 19-01-2024 - Einddatum: 24-01-2025
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Eindhoven
IMH | Opleiding

Tijdens deze opleiding tot Infant Mental Health (IMH) consulent (start 19 januari 2024 bij RINO Zuid) leer je problemen of risico's herkennen zowel bij de ouder, het kind als binnen de ouder-kind relatie. Je leert over de normale en afwijkende ontwikkeling van het kind; ouderschap en de ouder-kind relatie. Je ontwikkelt vaardigheden en competenties op het gebied van observeren van het jonge kind en de ouder-kind relatie en gesprekstechnieken. Tot slot is er aandacht voor het uitdragen van de IMH visie binnen je werksetting.

Geregeld wordt aangetoond dat vroeg interveniëren binnen een risicovolle ontwikkeling van jonge kinderen, problemen op latere leeftijd kan voorkomen of beperken. De zorg voor het jonge kind en zijn/haar ouders vraagt een benadering waarbij extra aandacht is voor samenhang van factoren binnen de ontwikkeling van jonge kinderen op diverse terreinen, zoals somatiek, motoriek, cognitie, communicatie, sociaal en emotioneel. Vooral de kwaliteit van de ouder-kind relatie en het pedagogisch klimaat, stressoren en beschermende factoren binnen de bredere context staan centraal en verdienen aandacht.

Voor meer informatie over deze opleiding van een jaar, klik hier

Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 01-10-2023 - Einddatum: 15-11-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Borstvoeding | webinar

Online borstvoedingsconferentie

Ontdek vier boeiende E-CERPS met uiteenlopende onderwerpen, speciaal gekozen voor hercertificering als IBCLC of om als lactatiekundige de algemene kennis te vergroten.

Myrte van Lonkhuijsen, MsC, IBCLC

De titel van haar presentatie is Omdenken: borstvoeding als behandeling.
Het belang van moedermelk voor de gezondheid van moeder en kind worden erkend, maar het voeden zelf lijkt vooral beschouwd te worden als een kwetsbaar en belastend proces. Aan de hand van postpartum depressie en voeden met een korte tongriem hoop ik te laten zien dat het voeden zelf kan bijdragen aan behandeling en genezing. Dat vraagt omdenken bij ouders en zeker ook bij zorgprofessionals.

Sandra Zadkovic, BA (Hons)

Borstvoeding en klimaatverandering. Vanuit een ecologische benadering van volksgezondheid, onderzoekt Sandra in deze presentatie de relatie tussen twee overlappende wereldwijde uitdagingen voor de volksgezondheid die een onevenredig grote impact hebben op vrouwen en kinderen: klimaatverandering en ondermijning van borstvoeding.

Lourdes Santaballa Mora, MS, IBCLC, CLAAS, IYCFS

De Internationale Code voor het op de markt brengen van Vervangingsmiddelen voor Moedermelk is een van de meest belangrijke documenten over ethisch handelen aangaande onderwijs en de promotie van producten aan de groepen mensen die wij zorg geven. Maar hoeveel van ons hebben of gaan deze WHO-code ooit echt lezen? In eenvoudige bewoordingen en met alledaagse voorbeelden zullen we de belangrijkste aspecten van het document uitpluizen. Aan de hand van concrete voorbeelden ontdekken we wat de Internationale Code wel en niet omvat, we bespreken welke problemen en beperkingen er zijn en hoe we op een ethische manier de bedoelingen ervan in ons werk als lactatiekundigen kunnen toepassen.

Sam Geuens, MSc, MA, PEV

Titel van haar presentatie is:
De morele plicht om seksueel welzijn te includeren in borstvoedingsondersteuning

Voor meer informatie over deze conferentie, klik hier De conferentie start 1 oktober - alle presentaties zijn tot 15 november terug te zien.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Startdatum: 01-10-2023 - Einddatum: 15-11-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Borstvoeding | webinar

Online borstvoedingsconferentie

Ontdek vier boeiende E-CERPS met uiteenlopende onderwerpen, speciaal gekozen voor hercertificering als IBCLC of om als lactatiekundige de algemene kennis te vergroten.

Myrte van Lonkhuijsen, MsC, IBCLC

De titel van haar presentatie is Omdenken: borstvoeding als behandeling.
Het belang van moedermelk voor de gezondheid van moeder en kind worden erkend, maar het voeden zelf lijkt vooral beschouwd te worden als een kwetsbaar en belastend proces. Aan de hand van postpartum depressie en voeden met een korte tongriem hoop ik te laten zien dat het voeden zelf kan bijdragen aan behandeling en genezing. Dat vraagt omdenken bij ouders en zeker ook bij zorgprofessionals.

Sandra Zadkovic, BA (Hons)

Borstvoeding en klimaatverandering. Vanuit een ecologische benadering van volksgezondheid, onderzoekt Sandra in deze presentatie de relatie tussen twee overlappende wereldwijde uitdagingen voor de volksgezondheid die een onevenredig grote impact hebben op vrouwen en kinderen: klimaatverandering en ondermijning van borstvoeding.

Lourdes Santaballa Mora, MS, IBCLC, CLAAS, IYCFS

De Internationale Code voor het op de markt brengen van Vervangingsmiddelen voor Moedermelk is een van de meest belangrijke documenten over ethisch handelen aangaande onderwijs en de promotie van producten aan de groepen mensen die wij zorg geven. Maar hoeveel van ons hebben of gaan deze WHO-code ooit echt lezen? In eenvoudige bewoordingen en met alledaagse voorbeelden zullen we de belangrijkste aspecten van het document uitpluizen. Aan de hand van concrete voorbeelden ontdekken we wat de Internationale Code wel en niet omvat, we bespreken welke problemen en beperkingen er zijn en hoe we op een ethische manier de bedoelingen ervan in ons werk als lactatiekundigen kunnen toepassen.

Sam Geuens, MSc, MA, PEV

Titel van haar presentatie is:
De morele plicht om seksueel welzijn te includeren in borstvoedingsondersteuning

Voor meer informatie over deze conferentie, klik hier De conferentie start 1 oktober - alle presentaties zijn tot 15 november terug te zien.

Datum: 02-11-2023
Tijd: 09:30 - 17:00
Locatie: De Amershof in Amersfoort
Trauma / Stress | Workshop

Nare gebeurtenissen in de eerste maanden of jaren van een leven, kunnen voor traumagerelateerde stressklachten zorgen. Het behandelen van dit preverbale trauma vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Goed begrip van hoe je de verhalenmethode (storytelling) gebruikt in een brede ouder kind trauma therapie kan de effectiviteit van je behandeling vergroten.

In deze workshop gebruiken we het standaard EMDR-protocol als kapstok voor je ouder kind trauma therapie (OKTT, ontwikkeld door Marianne Went). Het helpt om gestructureerd te werk te gaan. En zo te zorgen dat je bewust weet wat je aan het doen bent. Daarnaast presenteren we verschillende aangepaste vormen van de verhalenmethode. Hierbij geven we veel aandacht geven aan de associaties die opkomen tijdens de EMDR-therapie. Bij de – zeer jonge- kinderen is EMDR meestal een deel-methodiek binnen een ouder- kind psychotherapie: naast de traumaverwerking leren we ouders de tijdelijke regressie te begrijpen en de hechting te bevorderen.  Wat doe je als je cliënt een baby is? En hoe ga je om met een peuter die alles zelf wil doen en alleen maar oog heeft voor het speelgoed in je kamer? Hoe gebruik je materialen om geheugenbestanden te activeren? Hoe ondersteun je ouders? En ook hoe kun je de interactie tussen ouder en kind versterken gedurende je ouder kind trauma therapie? Wanneer kies je eerst voor EMDR bij de ouder? 

Voor wie

EMDR-therapeuten met minimaal een afgeronde basisopleiding. Deze workshop heeft als aanvangsniveau en wordt gegeven op universitair niveau. Basiskennis over preverbaal trauma wordt verondersteld en het is aan te bevelen de webinar Preverbaal trauma (h)erkennen gezien te hebben voor deelname (Opname van de webinar 2 oktober 2020).

Voor meer informatie en aanmelden voor november, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 02-11-2023
Tijd: 09:30 - 17:00
Locatie: De Amershof in Amersfoort
Trauma / Stress | Workshop

Nare gebeurtenissen in de eerste maanden of jaren van een leven, kunnen voor traumagerelateerde stressklachten zorgen. Het behandelen van dit preverbale trauma vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Goed begrip van hoe je de verhalenmethode (storytelling) gebruikt in een brede ouder kind trauma therapie kan de effectiviteit van je behandeling vergroten.

In deze workshop gebruiken we het standaard EMDR-protocol als kapstok voor je ouder kind trauma therapie (OKTT, ontwikkeld door Marianne Went). Het helpt om gestructureerd te werk te gaan. En zo te zorgen dat je bewust weet wat je aan het doen bent. Daarnaast presenteren we verschillende aangepaste vormen van de verhalenmethode. Hierbij geven we veel aandacht geven aan de associaties die opkomen tijdens de EMDR-therapie. Bij de – zeer jonge- kinderen is EMDR meestal een deel-methodiek binnen een ouder- kind psychotherapie: naast de traumaverwerking leren we ouders de tijdelijke regressie te begrijpen en de hechting te bevorderen.  Wat doe je als je cliënt een baby is? En hoe ga je om met een peuter die alles zelf wil doen en alleen maar oog heeft voor het speelgoed in je kamer? Hoe gebruik je materialen om geheugenbestanden te activeren? Hoe ondersteun je ouders? En ook hoe kun je de interactie tussen ouder en kind versterken gedurende je ouder kind trauma therapie? Wanneer kies je eerst voor EMDR bij de ouder? 

Voor wie

EMDR-therapeuten met minimaal een afgeronde basisopleiding. Deze workshop heeft als aanvangsniveau en wordt gegeven op universitair niveau. Basiskennis over preverbaal trauma wordt verondersteld en het is aan te bevelen de webinar Preverbaal trauma (h)erkennen gezien te hebben voor deelname (Opname van de webinar 2 oktober 2020).

Voor meer informatie en aanmelden voor november, klik hier

Startdatum: 30-10-2023 - Einddatum: 31-10-2023
Tijd: 09:30
Kindermishandeling | Training

De jeugdarts heeft een belangrijke rol in het vroeg signaleren van een vermoeden van verwaarlozing en andere vormen van kindermishandeling. Ondanks de beste intenties wordt kindermishandeling nog steeds gemist. De signalering kan verbeterd worden door goede aanvullende training specifiek afgestemd op de werksetting en behoeftes van de jeugdarts.

Ben jij jeugdarts (i.o) en wil jij je verdiepen in signalering en aanpak kindermishandeling? Volg dan deze tweedaagse module. WOKJA: de scholing voor jeugdartsen in signalering en aanpak kindermishandeling. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de vernieuwde opleiding jeugdarts (1e fase M&G) van de NSPOH.

N.B. WOKJA staat voor Wetenschappelijk Onderwijs inzake Kindermishandeling voor Jeugdartsen.

Doelgroep

Jeugdartsen KNMG (i.o), vertrouwensartsen en artsen die aandachtsfunctionaris kindermishandeling zijn binnen de jeugdgezondheidszorg.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Startdatum: 30-10-2023 - Einddatum: 31-10-2023
Tijd: 09:30
Kindermishandeling | Training

De jeugdarts heeft een belangrijke rol in het vroeg signaleren van een vermoeden van verwaarlozing en andere vormen van kindermishandeling. Ondanks de beste intenties wordt kindermishandeling nog steeds gemist. De signalering kan verbeterd worden door goede aanvullende training specifiek afgestemd op de werksetting en behoeftes van de jeugdarts.

Ben jij jeugdarts (i.o) en wil jij je verdiepen in signalering en aanpak kindermishandeling? Volg dan deze tweedaagse module. WOKJA: de scholing voor jeugdartsen in signalering en aanpak kindermishandeling. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de vernieuwde opleiding jeugdarts (1e fase M&G) van de NSPOH.

N.B. WOKJA staat voor Wetenschappelijk Onderwijs inzake Kindermishandeling voor Jeugdartsen.

Doelgroep

Jeugdartsen KNMG (i.o), vertrouwensartsen en artsen die aandachtsfunctionaris kindermishandeling zijn binnen de jeugdgezondheidszorg.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 13-09-2023
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Motoriek | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Training

De Baecke-Fassaert Motoriek test (BFMT) fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar.

Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed uitvoeren? Dan moeten je kennis en vaardigheden up-to-date zijn. Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan deze Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.

Wat je leert

Leer hoe je je collega’s opleidt in de BFMT
Dit is nadrukkelijk een train-de-trainer scholing en geen onderwijs waarbij je basiskennis verwerft over de Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT). Deze scholing wordt uitsluitend als incompany uitgevoerd na aanvraag hiertoe.

Bij dagdeel 1 verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Maar we gaan er hierbij wel vanuit dat je al ruime ervaring hebt met het uitvoeren van de BFMT. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.

Bij dagdeel 2 starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?

We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.

Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?

Dagdeel 3 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?

Het laatste dagdeel staat in het kader van de didactische vaardigheden en het bekijken van videobeelden van hoe jij een collega uitleg geeft/coacht bij het aanleren van de BFMT. Aan de hand van deze beelden verdiep je je didactische vaardigheden zodat je uiteindelijk zelf in staat bent om je collega’s op te leiden als het gaat om de BFMT.

Doelgroep

Jeugdartsen en verpleegkundig specialisten, die voldoende geschoold zijn in de pathologie van de motorische ontwikkeling, inclusief neurologisch onderzoek. Je hebt al ruime ervaring met het uitvoeren van de BFMT.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 13-09-2023
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Motoriek | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Training

De Baecke-Fassaert Motoriek test (BFMT) fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar.

Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed uitvoeren? Dan moeten je kennis en vaardigheden up-to-date zijn. Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan deze Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.

Wat je leert

Leer hoe je je collega’s opleidt in de BFMT
Dit is nadrukkelijk een train-de-trainer scholing en geen onderwijs waarbij je basiskennis verwerft over de Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT). Deze scholing wordt uitsluitend als incompany uitgevoerd na aanvraag hiertoe.

Bij dagdeel 1 verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Maar we gaan er hierbij wel vanuit dat je al ruime ervaring hebt met het uitvoeren van de BFMT. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.

Bij dagdeel 2 starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?

We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.

Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?

Dagdeel 3 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?

Het laatste dagdeel staat in het kader van de didactische vaardigheden en het bekijken van videobeelden van hoe jij een collega uitleg geeft/coacht bij het aanleren van de BFMT. Aan de hand van deze beelden verdiep je je didactische vaardigheden zodat je uiteindelijk zelf in staat bent om je collega’s op te leiden als het gaat om de BFMT.

Doelgroep

Jeugdartsen en verpleegkundig specialisten, die voldoende geschoold zijn in de pathologie van de motorische ontwikkeling, inclusief neurologisch onderzoek. Je hebt al ruime ervaring met het uitvoeren van de BFMT.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 27-09-2023
Gehele dag evenement
Locatie: Online
Baby | Gezondheid / Ziekte | Training

Afgestemd communiceren en omgaan met een onrustige of zieke baby vraagt om specifieke kennis. Stress heeft namelijk een enorme impact op de ontwikkeling van een baby. Wanneer professionals optimaal communiceren met deze doelgroep en in samenwerking met ouders, kan de impact van deze stress beperkt worden of hersteld.

In de online training van Contact in Beeld krijg je helder welke behoeften een baby heeft in het contact en verbinding tijdens medisch of paramedisch handelen. Aan de hand van videobeelden en beeldanalyses wordt dit inzichtelijk. Je gaat kijken naar de vaak hele kleine signalen die een kind geeft om te communiceren en daarmee iets duidelijk te maken. Hierbij maakt een baby vooral gebruik van lichaamstaal en geluiden. Door het herkennen en inzoomen op deze specifieke taal kun je (nog) beter sensitief en responsief reageren. Dit bevordert de ontspanning en herstel en daarmee ook zijn algehele groei en ontwikkeling van het kwetsbare kind.

Bouwstenen van goed contact

Daarnaast worden ’De 4 bouwstenen van goed contact’ aangereikt. Een fijn hulpmiddel voor een optimale afgestemde communicatie. Als je inzicht krijgt hoe de bouwstenen werken, kun je deze bewust gaan inzetten waardoor je een baby die in emotionele nood is snel kunt helpen ontspannen.

Door bovengenoemde inzichten op te doen kun je vervolgens deze informatie overdragen aan jonge ouders waardoor zij zich een competente ouder (blijven) voelen omdat ze weten wat ze voor hun kind kunnen betekenen bij onrust, trauma, ziekte en/of pijn. 

Onderwerpen|

Naast het beeld voor beeld kijken naar videobeelden en het aanleren van ‘De 4 bouwstenen van goed’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

- Specifieke kennis over de ontwikkeling van een baby
- Wat de stand van de handjes van een baby vertelt
- Welke invloed stress op de ontwikkeling van een baby heeft
- Introductie invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op de ontwikkeling
- Wat zijn (jouw) krachten en valkuilen in het contact met een baby
- Hoe je een baby fysiek en sociaal emotioneel ondersteunt bij pijnlijke of vervelende handelingen
- Introductie Dunstan Babytaal (herkennen babygeluiden)

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologieverpleegkundige kinderarts, psycholoog, ambulant medewerker, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrieverpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, orthopedagoog, psycholoog, maatschappelijk werker, doktersassistent en overige professionals die werken met 0 tot 2-jarigen en geïnteresseerd zijn.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 27-09-2023
Gehele dag evenement
Locatie: Online
Baby | Gezondheid / Ziekte | Training

Afgestemd communiceren en omgaan met een onrustige of zieke baby vraagt om specifieke kennis. Stress heeft namelijk een enorme impact op de ontwikkeling van een baby. Wanneer professionals optimaal communiceren met deze doelgroep en in samenwerking met ouders, kan de impact van deze stress beperkt worden of hersteld.

In de online training van Contact in Beeld krijg je helder welke behoeften een baby heeft in het contact en verbinding tijdens medisch of paramedisch handelen. Aan de hand van videobeelden en beeldanalyses wordt dit inzichtelijk. Je gaat kijken naar de vaak hele kleine signalen die een kind geeft om te communiceren en daarmee iets duidelijk te maken. Hierbij maakt een baby vooral gebruik van lichaamstaal en geluiden. Door het herkennen en inzoomen op deze specifieke taal kun je (nog) beter sensitief en responsief reageren. Dit bevordert de ontspanning en herstel en daarmee ook zijn algehele groei en ontwikkeling van het kwetsbare kind.

Bouwstenen van goed contact

Daarnaast worden ’De 4 bouwstenen van goed contact’ aangereikt. Een fijn hulpmiddel voor een optimale afgestemde communicatie. Als je inzicht krijgt hoe de bouwstenen werken, kun je deze bewust gaan inzetten waardoor je een baby die in emotionele nood is snel kunt helpen ontspannen.

Door bovengenoemde inzichten op te doen kun je vervolgens deze informatie overdragen aan jonge ouders waardoor zij zich een competente ouder (blijven) voelen omdat ze weten wat ze voor hun kind kunnen betekenen bij onrust, trauma, ziekte en/of pijn. 

Onderwerpen|

Naast het beeld voor beeld kijken naar videobeelden en het aanleren van ‘De 4 bouwstenen van goed’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

- Specifieke kennis over de ontwikkeling van een baby
- Wat de stand van de handjes van een baby vertelt
- Welke invloed stress op de ontwikkeling van een baby heeft
- Introductie invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op de ontwikkeling
- Wat zijn (jouw) krachten en valkuilen in het contact met een baby
- Hoe je een baby fysiek en sociaal emotioneel ondersteunt bij pijnlijke of vervelende handelingen
- Introductie Dunstan Babytaal (herkennen babygeluiden)

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologieverpleegkundige kinderarts, psycholoog, ambulant medewerker, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrieverpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, orthopedagoog, psycholoog, maatschappelijk werker, doktersassistent en overige professionals die werken met 0 tot 2-jarigen en geïnteresseerd zijn.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 29-08-2023
Tijd: 19:30 - 21:15
Locatie: Online
Huilen | Training

Hoe kunnen we ouders van een overmatig huilende baby passende ondersteuning bieden? Uit onderzoek blijkt dat veel ouders er maanden over doen voordat ze (uitgeput) bij de juiste hulpverlener terechtkomen.

Omdat babyhuilen niet heel makkelijk te duiden is en er niet één specifieke interventie is die gelijk voor rust in de gezinnen zorgt, is het werken met deze doelgroep een uitdaging. 

In deze anderhalf tot twee uur durende masterclass krijg je inzicht in waarom baby's huilen, de verschillende soorten betekenissen van baby-huilen en de invloed van overmatig huilen op de ouder-kindrelatie. Daarnaast word je op de hoogte gebracht van de diverse interventies die ingezet kunnen worden om ouders en hun baby te begeleiden en ondersteunen tijdens deze uitdagende periode. Er wordt wetenschappelijk onderbouwde informatie gedeeld, gecombineerd met praktijkvoorbeelden en casestudies.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologie-verpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrie-verpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker Infant-team GGZ, kinderpsycholoog, orthopedagoog, verloskundige, pedagogisch medewerker, pedagogisch coach en overige geinteresseerde professionals die werken met ouders en jonge baby’s tot 6 maanden.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 29-08-2023
Tijd: 19:30 - 21:15
Locatie: Online
Huilen | Training

Hoe kunnen we ouders van een overmatig huilende baby passende ondersteuning bieden? Uit onderzoek blijkt dat veel ouders er maanden over doen voordat ze (uitgeput) bij de juiste hulpverlener terechtkomen.

Omdat babyhuilen niet heel makkelijk te duiden is en er niet één specifieke interventie is die gelijk voor rust in de gezinnen zorgt, is het werken met deze doelgroep een uitdaging. 

In deze anderhalf tot twee uur durende masterclass krijg je inzicht in waarom baby's huilen, de verschillende soorten betekenissen van baby-huilen en de invloed van overmatig huilen op de ouder-kindrelatie. Daarnaast word je op de hoogte gebracht van de diverse interventies die ingezet kunnen worden om ouders en hun baby te begeleiden en ondersteunen tijdens deze uitdagende periode. Er wordt wetenschappelijk onderbouwde informatie gedeeld, gecombineerd met praktijkvoorbeelden en casestudies.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologie-verpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrie-verpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker Infant-team GGZ, kinderpsycholoog, orthopedagoog, verloskundige, pedagogisch medewerker, pedagogisch coach en overige geinteresseerde professionals die werken met ouders en jonge baby’s tot 6 maanden.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 12-10-2023
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Gezondheid / Ziekte | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (< 6 jaar) die ziek of kwetsbaar zijn is van groot belang voor hun ontwikkeling maar vraagt van een professional om een optimale, krachtige communicatie. 

Contact in Beeld geeft trainingen waarbij o.a. aan de hand van videobeelden en beeldanalyses uit de dagelijkse (medische) praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden? Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een (ziek) kind dat vaak angstig, verdrietig, gefrustreerd en/of boos is. Deze bewustwording maakt dat je tijdens het uitvoeren van bijvoorbeeld pijnlijke of vervelende (medische) handelingen sensitief en responsief blijft communiceren. Hierbij is het van belang dat je als professional leert hoe de 4 bouwstenen van goed contact werken en hoe je deze concreet kunt toepassen tijdens contactmomenten met een kind en zijn ouders. Zo wordt het makkelijker om het contact in uiteenlopende situaties ontspannen te houden of juist een gespannen situatie sneller te de-escaleren.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, kinderarts, psycholoog, ambulant medewerker, medisch pedagogisch zorgverlener, psychosociaal hulpverlener, orthopedagoog, psycholoog, laborant, radioloog, diëtisten, logopedist en overige professionals die werken met jonge kinderen en geïnteresseerd zijn.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 12-10-2023
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Gezondheid / Ziekte | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (< 6 jaar) die ziek of kwetsbaar zijn is van groot belang voor hun ontwikkeling maar vraagt van een professional om een optimale, krachtige communicatie. 

Contact in Beeld geeft trainingen waarbij o.a. aan de hand van videobeelden en beeldanalyses uit de dagelijkse (medische) praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden? Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een (ziek) kind dat vaak angstig, verdrietig, gefrustreerd en/of boos is. Deze bewustwording maakt dat je tijdens het uitvoeren van bijvoorbeeld pijnlijke of vervelende (medische) handelingen sensitief en responsief blijft communiceren. Hierbij is het van belang dat je als professional leert hoe de 4 bouwstenen van goed contact werken en hoe je deze concreet kunt toepassen tijdens contactmomenten met een kind en zijn ouders. Zo wordt het makkelijker om het contact in uiteenlopende situaties ontspannen te houden of juist een gespannen situatie sneller te de-escaleren.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, kinderarts, psycholoog, ambulant medewerker, medisch pedagogisch zorgverlener, psychosociaal hulpverlener, orthopedagoog, psycholoog, laborant, radioloog, diëtisten, logopedist en overige professionals die werken met jonge kinderen en geïnteresseerd zijn.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 14-11-2023
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Eten / Eetproblemen | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (0-6 jaar) die niet willen- of moeite hebben met eten is een uitdaging, zeker voor ouders. Maar ook voor professionals kan het een uitdaging zijn om ouders deze doelgroep te begeleiden. Zeker als je nog geen zicht hebt op de betekenis van het niet willen eten van het kind. 

Contact in Beeld geeft trainingen waarbij o.a. aan de hand van videobeelden uit de dagelijkse praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen waarbij eten niet vanzelfsprekend is. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden?

Beeld voor beeld

Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een kind dat niet wil eten of bijvoorbeeld angstig is om te eten. Deze bewustwording maakt dat je meer zicht krijgt wat het kind nodig heeft om ontspannen met eten om te gaan en stappen te maken om ook weer daadwerkelijk (meer) te eten. 

Onderwerpen

Daarnaast wordt er aandacht besteed aan:
- belang van een uitgebreide anamnese.
- de mogelijke achtergronden van het niet willen eten.
- de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op eetgedrag. 
- uitleg over de ‘De 4 bouwstenen van goed contact’ – een prettige tool om in te zetten bij ouderbegeleiding.
- hoe je als professional een goede basiscommunicatie kunt herkennen en toepassen.
- het belang van goed contact.
- wat de valkuilen zijn in de communicatie tussen ouder en kind rondom het eten. 
- duiden van de lichaamstaal van een kind.
- specifieke kennis over de ontwikkeling rondom eten van kinderen.
- hoe je ouders met behulp van een goede basiscommunicatie weer in hun kracht kunt zetten.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, logopedist, dietiste, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker, medisch maatschappelijk werk, Medewerker Infant-team GGZ, pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches en overige professionals die werken met kieskeurige eters in de leeftijd van 1 tot 6 jaar en geïnteresseerd zijn.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 14-11-2023
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Eten / Eetproblemen | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (0-6 jaar) die niet willen- of moeite hebben met eten is een uitdaging, zeker voor ouders. Maar ook voor professionals kan het een uitdaging zijn om ouders deze doelgroep te begeleiden. Zeker als je nog geen zicht hebt op de betekenis van het niet willen eten van het kind. 

Contact in Beeld geeft trainingen waarbij o.a. aan de hand van videobeelden uit de dagelijkse praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen waarbij eten niet vanzelfsprekend is. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden?

Beeld voor beeld

Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een kind dat niet wil eten of bijvoorbeeld angstig is om te eten. Deze bewustwording maakt dat je meer zicht krijgt wat het kind nodig heeft om ontspannen met eten om te gaan en stappen te maken om ook weer daadwerkelijk (meer) te eten. 

Onderwerpen

Daarnaast wordt er aandacht besteed aan:
- belang van een uitgebreide anamnese.
- de mogelijke achtergronden van het niet willen eten.
- de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op eetgedrag. 
- uitleg over de ‘De 4 bouwstenen van goed contact’ – een prettige tool om in te zetten bij ouderbegeleiding.
- hoe je als professional een goede basiscommunicatie kunt herkennen en toepassen.
- het belang van goed contact.
- wat de valkuilen zijn in de communicatie tussen ouder en kind rondom het eten. 
- duiden van de lichaamstaal van een kind.
- specifieke kennis over de ontwikkeling rondom eten van kinderen.
- hoe je ouders met behulp van een goede basiscommunicatie weer in hun kracht kunt zetten.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, logopedist, dietiste, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker, medisch maatschappelijk werk, Medewerker Infant-team GGZ, pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches en overige professionals die werken met kieskeurige eters in de leeftijd van 1 tot 6 jaar en geïnteresseerd zijn.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 19-09-2023
Tijd: 19:00 - 21:30
Locatie: Online
Baby | Opleiding

De Basisopleiding Dunstan Babytaal bestaat uit twee online bijeenkomsten. De eerste bijeenkomst is gericht op het aanleren van de vijf geluiden, de tweede bijeenkomst is gericht op het toepassen van Dunstan Babytaal in de eigen werkzaamheden als babyprofessional. Tussen de twee bijeenkomsten zit twee maanden tijd waarin de Babytaal in de praktijk wordt geoefend. Deelnemers ontvangen een online Cursusboek, toegang tot de online cursus Dunstan Babytaal voor Ouders en een presentatiemap met leskaarten voor het overdragen van Dunstan Babytaal aan ouders. Toetsing maakt onderdeel uit van de opleiding. De geschatte studiebelasting is 20 uur. 

Na afronding van de opleiding ontvangen de deelnemers het certificaat Dunstan Babytaal voor Professionals. Als gecertificeerd Dunstan Babytaal Professional kan je Dunstan Babytaal goed toepassen in jouw eigen werksitatuatie zoals in de verzorging en verpleging van jonge baby's of in de kinderopvang. Daarnaast kan je de Babytaal ook overdragen aan ouders in één-op-één situaties in je werk als bijvoorbeeld kraamverzorgende, verpleegkundige, pre-logopedist, verloskundige, medisch pedagogisch hulpverlener of kinderfysiotherapeut. Mocht je ook cursussen willen aanbieden aan (aanstaande) ouders, dan is er de aanvullende module om Dunstan Babytaal Trainer te worden.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologie-verpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrie-verpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker Infant-team GGZ, kinderpsycholoog, orthopedagoog, verloskundige en overige professionals die wekelijks werken met jonge baby's (0 tot 5 maanden)

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 19-09-2023
Tijd: 19:00 - 21:30
Locatie: Online
Baby | Opleiding

De Basisopleiding Dunstan Babytaal bestaat uit twee online bijeenkomsten. De eerste bijeenkomst is gericht op het aanleren van de vijf geluiden, de tweede bijeenkomst is gericht op het toepassen van Dunstan Babytaal in de eigen werkzaamheden als babyprofessional. Tussen de twee bijeenkomsten zit twee maanden tijd waarin de Babytaal in de praktijk wordt geoefend. Deelnemers ontvangen een online Cursusboek, toegang tot de online cursus Dunstan Babytaal voor Ouders en een presentatiemap met leskaarten voor het overdragen van Dunstan Babytaal aan ouders. Toetsing maakt onderdeel uit van de opleiding. De geschatte studiebelasting is 20 uur. 

Na afronding van de opleiding ontvangen de deelnemers het certificaat Dunstan Babytaal voor Professionals. Als gecertificeerd Dunstan Babytaal Professional kan je Dunstan Babytaal goed toepassen in jouw eigen werksitatuatie zoals in de verzorging en verpleging van jonge baby's of in de kinderopvang. Daarnaast kan je de Babytaal ook overdragen aan ouders in één-op-één situaties in je werk als bijvoorbeeld kraamverzorgende, verpleegkundige, pre-logopedist, verloskundige, medisch pedagogisch hulpverlener of kinderfysiotherapeut. Mocht je ook cursussen willen aanbieden aan (aanstaande) ouders, dan is er de aanvullende module om Dunstan Babytaal Trainer te worden.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologie-verpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrie-verpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker Infant-team GGZ, kinderpsycholoog, orthopedagoog, verloskundige en overige professionals die wekelijks werken met jonge baby's (0 tot 5 maanden)

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 22-11-2023 - Einddatum: 24-01-2024
Tijd: 19:00 - 21:30
Locatie: Online
Baby | Opleiding

De Basisopleiding Dunstan Babytaal bestaat uit twee online bijeenkomsten. De eerste bijeenkomst is gericht op het aanleren van de vijf geluiden, de tweede bijeenkomst is gericht op het toepassen van Dunstan Babytaal in de eigen werkzaamheden als babyprofessional. Tussen de twee bijeenkomsten zit twee maanden tijd waarin de Babytaal in de praktijk wordt geoefend. Deelnemers ontvangen een online Cursusboek, toegang tot de online cursus Dunstan Babytaal voor Ouders en een presentatiemap met leskaarten voor het overdragen van Dunstan Babytaal aan ouders. Toetsing maakt onderdeel uit van de opleiding. De geschatte studiebelasting is 20 uur. 

Na afronding van de opleiding ontvangen de deelnemers het certificaat Dunstan Babytaal voor Professionals. Als gecertificeerd Dunstan Babytaal Professional kan je Dunstan Babytaal goed toepassen in jouw eigen werksitatuatie zoals in de verzorging en verpleging van jonge baby's of in de kinderopvang. Daarnaast kan je de Babytaal ook overdragen aan ouders in één-op-één situaties in je werk als bijvoorbeeld kraamverzorgende, verpleegkundige, pre-logopedist, verloskundige, medisch pedagogisch hulpverlener of kinderfysiotherapeut. Mocht je ook cursussen willen aanbieden aan (aanstaande) ouders, dan is er de aanvullende module om Dunstan Babytaal Trainer te worden.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologie-verpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrie-verpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker Infant-team GGZ, kinderpsycholoog, orthopedagoog, verloskundige en overige professionals die wekelijks werken met jonge baby's (0 tot 5 maanden)

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Startdatum: 22-11-2023 - Einddatum: 24-01-2024
Tijd: 19:00 - 21:30
Locatie: Online
Baby | Opleiding

De Basisopleiding Dunstan Babytaal bestaat uit twee online bijeenkomsten. De eerste bijeenkomst is gericht op het aanleren van de vijf geluiden, de tweede bijeenkomst is gericht op het toepassen van Dunstan Babytaal in de eigen werkzaamheden als babyprofessional. Tussen de twee bijeenkomsten zit twee maanden tijd waarin de Babytaal in de praktijk wordt geoefend. Deelnemers ontvangen een online Cursusboek, toegang tot de online cursus Dunstan Babytaal voor Ouders en een presentatiemap met leskaarten voor het overdragen van Dunstan Babytaal aan ouders. Toetsing maakt onderdeel uit van de opleiding. De geschatte studiebelasting is 20 uur. 

Na afronding van de opleiding ontvangen de deelnemers het certificaat Dunstan Babytaal voor Professionals. Als gecertificeerd Dunstan Babytaal Professional kan je Dunstan Babytaal goed toepassen in jouw eigen werksitatuatie zoals in de verzorging en verpleging van jonge baby's of in de kinderopvang. Daarnaast kan je de Babytaal ook overdragen aan ouders in één-op-één situaties in je werk als bijvoorbeeld kraamverzorgende, verpleegkundige, pre-logopedist, verloskundige, medisch pedagogisch hulpverlener of kinderfysiotherapeut. Mocht je ook cursussen willen aanbieden aan (aanstaande) ouders, dan is er de aanvullende module om Dunstan Babytaal Trainer te worden.

Doelgroep

Kinderverpleegkundige, neonatologie-verpleegkundige, kinderarts, psycholoog, medisch pedagogisch zorgverlener, obstetrie-verpleegkundige, kraamverzorgende, psychosociaal medewerker, ambulant medewerker Infant-team GGZ, kinderpsycholoog, orthopedagoog, verloskundige en overige professionals die wekelijks werken met jonge baby's (0 tot 5 maanden)

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 26-09-2023
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: 't Kabouterhuis in Amsterdam
IMH | Training

Werk jij met aanstaande ouders of (ouders van) baby’s, peuters of kleuters? En wil jij je kennis vergroten over de vroege ontwikkeling van kinderen, het belang van relaties die kinderen aangaan en hoe je als professional kunt bijdragen aan integrale zorg en goede samenwerking rondom het jonge kind? 

In de tweedaagse IMH-basistraining van de Jonge Kind Academie leer je aan de hand van theorie en concrete casuïstiek de IMH-visie in te zetten bij het signaleren, screenen en begeleiden van problemen bij jonge kinderen en hun ouders. De training richt zich op wat jij vanuit jouw vakgebied kunt doen om bij te dragen aan het versterken van de ouder-kind interactie. 

Dag 1: dinsdag 26 september 2023 | 09.30-16.30 uur |op locatie ’t Kabouterhuis, Amsteldijk 198 te Amsterdam
Dag 2: dinsdag 10 oktober 2023 | 09.30-16.30 uur |op locatie ’t Kabouterhuis, Amsteldijk 198 te Amsterdam

De kosten zijn € 594 per deelnemer.

Doelgroep

Professionals die werken met aanstaande ouders of (ouders van) baby’s, peuters of kleuters. Zoals: ouder- en kindadviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, jeugdhulpverleners, kinderverpleegkundigen, verloskundigen, kraamverzorgers, jeugdartsen, kinderartsen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, voedingsdeskundigen en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Voor meer informatie en inschrijven, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 26-09-2023
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: 't Kabouterhuis in Amsterdam
IMH | Training

Werk jij met aanstaande ouders of (ouders van) baby’s, peuters of kleuters? En wil jij je kennis vergroten over de vroege ontwikkeling van kinderen, het belang van relaties die kinderen aangaan en hoe je als professional kunt bijdragen aan integrale zorg en goede samenwerking rondom het jonge kind? 

In de tweedaagse IMH-basistraining van de Jonge Kind Academie leer je aan de hand van theorie en concrete casuïstiek de IMH-visie in te zetten bij het signaleren, screenen en begeleiden van problemen bij jonge kinderen en hun ouders. De training richt zich op wat jij vanuit jouw vakgebied kunt doen om bij te dragen aan het versterken van de ouder-kind interactie. 

Dag 1: dinsdag 26 september 2023 | 09.30-16.30 uur |op locatie ’t Kabouterhuis, Amsteldijk 198 te Amsterdam
Dag 2: dinsdag 10 oktober 2023 | 09.30-16.30 uur |op locatie ’t Kabouterhuis, Amsteldijk 198 te Amsterdam

De kosten zijn € 594 per deelnemer.

Doelgroep

Professionals die werken met aanstaande ouders of (ouders van) baby’s, peuters of kleuters. Zoals: ouder- en kindadviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, jeugdhulpverleners, kinderverpleegkundigen, verloskundigen, kraamverzorgers, jeugdartsen, kinderartsen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, voedingsdeskundigen en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Voor meer informatie en inschrijven, klik hier

Datum: 11-10-2023
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: 't Kabouterhuis in Amsterdam
Training | Trauma / Stress

Tijdens deze training vergroot jij je kennis en vaardigheden om effectief te kunnen zorgen voor getraumatiseerde kinderen en opvoeders daarin te coachen. Je leert o.a. over de soorten trauma en de effecten van trauma op de ontwikkeling van jonge kinderen. We bespreken hoe je een veilige plek creëert, hoe je omgaat met gevoelens en gedrag en kan werken aan verbindingen en herstel. Ook komt het onderwerp zelfzorg aan bod. 

De training is twee dagdelen op locatie van ’t Kabouterhuis op de Amsteldijk 198 in Amsterdam en kost 340 euro per persoon. 

Dagdeel 1: woensdag 11 oktober 2023 van 09.00-13.00 uur.
Dagdeel 2: woensdag 1 november van 09.00-13.00 uur.

Doelgroep

De training is voor alle professionals die werken met jonge kinderen en hun ouders, waarbij sprake is/kan zijn van trauma.

Voor meer informatie over deze training, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
01-01-2024
Einddatum:
30-01-2024
Locatie:
online
Datum: 11-10-2023
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: 't Kabouterhuis in Amsterdam
Training | Trauma / Stress

Tijdens deze training vergroot jij je kennis en vaardigheden om effectief te kunnen zorgen voor getraumatiseerde kinderen en opvoeders daarin te coachen. Je leert o.a. over de soorten trauma en de effecten van trauma op de ontwikkeling van jonge kinderen. We bespreken hoe je een veilige plek creëert, hoe je omgaat met gevoelens en gedrag en kan werken aan verbindingen en herstel. Ook komt het onderwerp zelfzorg aan bod. 

De training is twee dagdelen op locatie van ’t Kabouterhuis op de Amsteldijk 198 in Amsterdam en kost 340 euro per persoon. 

Dagdeel 1: woensdag 11 oktober 2023 van 09.00-13.00 uur.
Dagdeel 2: woensdag 1 november van 09.00-13.00 uur.

Doelgroep

De training is voor alle professionals die werken met jonge kinderen en hun ouders, waarbij sprake is/kan zijn van trauma.

Voor meer informatie over deze training, klik hier

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan