Het wegvallen van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) tijdens de coronacrisis betekent een achteruitgang van de cognitieve ontwikkeling. Dit geldt vooral bij kinderen uit kansarme milieus.
Dat blijkt uit Brits onderzoek waarover kinderopvangtotaal.nl bericht. Net als in Nederland werd in Groot-Brittannië tijdens de coronapandemie en de bijbehorende lockdowns, de toegang tot voor- en vroegschoolse educatie (VVE) verstoord. Alleen kinderen van ouders met een cruciaal beroep en kinderen met een kwetsbare achtergrond kregen in deze periode VVE.
Uit het onderzoek blijkt opnieuw de waarde van VVE voor de cognitieve, taalkundige en sociale ontwikkeling van jonge kinderen. VVE komt de cognitieve ontwikkeling ten goede, vooral bij kinderen uit kansarme milieus. De groei van de woordenschat was bijvoorbeeld groter bij kinderen die tijdens de periode VVE kregen, met een sterker positief effect voor kinderen met een minder bevoorrechte achtergrond. Het onderzoek maakt duidelijk dat kinderen uit minder welvarende gezinnen onevenredig veel nadeel ondervinden van de lockdowns. Thuis hebben zij te kampen met de gevolgen van een beperkte taalvaardigheid van hun omgeving, iets wat al vanaf 18 maanden tot meetbare achterstanden kan leiden.
De onderzoekers bepleiten daarom het beschikbaar maken van VVE tijdens toekomstige lockdowns voor zoveel mogelijk kinderen, uiteraard met passende bescherming van de betrokken medewerkers. Ook stellen de onderzoekers voor dat kwetsbare kinderen die het afgelopen jaar VVE hebben gemist, dit jaar extra uren VVE krijgen.
Bron: kinderopvangtotaal.nl
Zie ook:
Voorschoolse educatie verbetert taal en rekenen
Preventieve interventie vermindert achterstand in taal of ontwikkeling