Tool maakt hulpvraag jonge kind met TOS visueel en concreet

0
935

Het Lectoraat Logopedie van Hogeschool Utrecht heeft de gesprekstool ENGAGE ontwikkeld. Deze tool maakt het gesprek met ouders over de hulpvraag van hun jonge kind (2-8 jaar) met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) visueel en concreet. 

Communicatieve redzaamheid betekent dat kinderen de vaardigheden hebben om zich uit te drukken in contact met anderen en dat ze kunnen zeggen wat ze wensen of bedoelen. De tool betrekt ouders bij het opstellen en evalueren van doelen die hierop zijn gericht.

Werking

Eerste stap is uitzoeken op welk gebied en in welke situatie het kind problemen ondervindt, zoals graag communiceren, zelf begrepen worden, anderen begrijpen of taal gebruiken in gesprekken. Dit kan worden uitgediept met behulp van de onderwerpen die op magneethoudende blaadjes staan.

De ouders prioriteren de hulpvraag met behulp van een boompje waar ze de blaadjes in ophangen. Dit geeft een beeld van de sterkere en zwakkere kanten van de communicatieve redzaamheid van het kind. Daarna wordt samen met de ouder een SMART participatiedoel opgesteld dat past bij de hulpvraag. De ouder geeft daarbij op een 10-puntsschaal aan hoe goed dit gaat bij aanvang van de behandelperiode.

Na afloop van de behandelperiode volgt met de ouders een evaluatie om te zien of de vooruitgang in het dagelijks leven klinisch relevant is. Zo ondersteunt de tool zorgprofessionals bij het samen met ouders opstellen en evalueren van een participatiedoel voor hun kind.

Video, presentatie en projectinformatie

Over de ontwikkeling van ENGAGE is een video gemaakt. Ook staat een presentatie over de ontwikkeling van de tool online, evenals uitgebreide informatie over de opzet en uitkomsten van het onderzoek dat aan de ontwikkeling van de tool  voorafging.

De tool is te bestellen bij k2-publisher.nl, klik hier.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here