Sprekende verhaaltjes met denkvragen stimuleert taalontwikkeling

0
976

Recensie: ‘TaalVerhaal ‘door Sylvia v/d Salm

Logopedistes Joke Verpoest en Louise Verstraete hebben vier prentenboeken met ieder drie verhaaltjes gemaakt. Bij de verhalen horen denkvragen voor kinderen van ongeveer 3 t/m 8 jaar. De boeken helpen ouders om denkvragen passend bij het niveau van het kind te stellen en adequaat in te spelen op de antwoorden. Sprekende verhaaltjes, duidelijke illustraties en een goed doordachte inhoud zorgen ervoor dat dit prachtig logopedisch materiaal is voor zowel logopedisten als ouders om samen de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren!

Denkstimulerende gesprekstechniek

Het idee van TaalVerhaal is gebaseerd op de Denkstimulerende Gesprekstechniek van Marion Blank. In een denkgesprek tussen een volwassene en een kind wordt de taalontwikkeling gestimuleerd door het stellen van vragen aan het kind. De antwoorden geven aan of men de moeilijkheidsgraad van de denkvragen moet verhogen of verlagen. Hoewel de techniek van Marion Blank bekend is bij de meeste logopedisten, is het toepassen ervan in de praktijk nog best lastig. Deze prentenboeken met denkvragen vormen kant en klaar materiaal om samen met ouders de taalontwikkeling tijdens het voorlezen te stimuleren.

Niveaus

Elk prentenboek bevat drie verhaaltjes met denkvragen op één niveau. Aan het niveau is een dier gekoppeld. Mooi is dat de auteurs bewuste keuzes hebben gemaakt bij het soort dier dat aan het niveau gekoppeld is. Zo staat in het eerste boek de papegaai centraal. Een papegaai herhaalt woorden en kan benoemen. Dit zijn dan ook het soort vragen die op dit niveau gesteld kunnen worden. Het niveau van de uil is een stapje moeilijker en staat in het tweede boek centraal. Het derde en vierde boek met verhaaltjes en steeds moeilijkere denkvragen zijn beide aan een ander dier gekoppeld.

Indeling

Alle boeken zijn hetzelfde ingedeeld. Bij elk verhaal staat op de linkerpagina een duidelijke en kleurrijke tekening. Op de rechterpagina staat bovenaan de bladzijde de tekst. Over de tekst is goed nagedacht. De zinnen zijn niet te lang en de woordkeuze past bij de doelgroep.

Onder de tekst worden in ieder boek twee of meer niveaus weergegeven. Eerst het niveau van het boek waarbij suggesties staan voor denkvragen. Daaronder de tekst: ‘Probeer deze ook eens’ of ‘Deze ken je al’. Hiermee wordt vooruitgekeken naar het volgende niveau of de ouder kan met het kind denkvragen van een eerder niveau herhalen. De auteurs hebben goed nagedacht over de interactie tussen ouder en kind. Omdat het niet de bedoeling is dat ouders tijdens het voorlezen voortdurend vragen stellen aan hun kind, geven de auteurs op elke bladzijde ook suggesties voor opmerkingen die de ouder bij de tekst kan maken.

Online handleiding

Bij de vier boeken is de handleiding via een website met code online te downloaden. Hoewel de handleiding bedoeld is voor logopedisten, is het materiaal ook goed bruikbaar voor bijvoorbeeld leerkrachten die de taalontwikkeling van kinderen willen stimuleren. In de handleiding wordt uitgelegd hoe het materiaal tot stand is gekomen. Ook staat hier hoe logopedisten ouders kunnen stimuleren om de juiste denkvragen tijdens het voorlezen te stellen en hoe men kan inspelen op het antwoord.

Met liefde

In het nawoord van de handleiding staat dat TaalVerhaal met veel liefde ontwikkeld is. Dit is te merken aan de inhoud en de manier waarop de boeken zijn vormgegeven. Het is de auteurs zeer goed gelukt om vlotte verhaaltjes met mooie illustraties te ontwikkelen. De verhaaltjes passen goed bij de belevingswereld van kinderen. Zo komen de seizoenen in de verhaaltjes terug en ook bijvoorbeeld onderwerpen als een taart bakken en naar zee gaan. Ik hoop dat er meer prentenboeken met denkvragen zullen volgen!

TaalVerhaal >>

Sylvia v/d Salm is leerkracht en logopedist. Momenteel werkt zij als logopedist in een kinderdagcentrum. Daar behandelt zij logopedische problemen bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, autisme, cerebrale parese, Downsyndroom, ernstige meervoudige beperking of andere syndromen.

Zie ook:

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here