Oproep voor stop op kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf

0
980

Kinderen moeten beter beschermd worden tegen kinderreclame voor voedingsmiddelen die buiten de Schijf van Vijf vallen. Deze marketing draagt namelijk in belangrijke mate bij aan de dik makende omgeving waarin kinderen opgroeien en beĂŻnvloedt hun voedingspatroon negatief.

De huidige regels omtrent marketing richting kinderen zijn opgesteld door de voedingsindustrie en vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV). Volgens de Alliantie Stop Kindermarketing laten ze te veel ruimte voor kindermarketing voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie ziet hiaten in de RVV en ziet dit ook terug in de conclusies van het recente onderzoek Voedingscentrum: Kindermarketing – Criteria Reclamecode voor Voedingsmiddelen vergeleken met de Richtlijnen Schijf van Vijf.

De kritiek is als volgt samen te vatten:

  • De voedingscriteria van de RVV zijn met name opgesteld voor categorieĂ«n van bewerkte producten, die meestal niet in de Schijf van Vijf vallen. Dit betekent dat het niet de voedingsmiddelengroepen zijn die volgens de Gezondheidsraad bijdragen aan het verminderen van ziekterisico.
  • Het betreft voedingsmiddelen die slechts in heel beperkte mate passen in een gezond voedingspatroon.
  • De criteria bevatten vaak meer zout, suiker en verzadigd vet en minder essentiĂ«le voedingsstoffen dan producten die wel in de Schijf van Vijf vallen.
  • Kinderen kunnen beter beschermd worden tegen reclame voor producten die buiten de Schijf van Vijf staan door striktere voedingscriteria in te voeren.

Politiek en overheid zijn volgens de Alliantie nu aan zet om te zorgen voor scherpere regelgeving.

Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here