Hoe tekenen kinderen van 4 tot 12 jaar hun beleving van de coronatijd? En straalt de tekening optimisme of pessimisme uit? Om dit te weten te komen, zijn wetenschappers van het instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden een onderzoek gestart.
Er wordt op verschillende manieren onderzoek gedaan naar de beleving van kinderen in deze periode. Tot nu toe gebeurt dat uitsluitend in de vorm van vragenlijsten. Met dit onderzoek, willen de onderzoekers op een andere manier de ervaringen van kinderen rondom corona in kaart brengen, namelijk door kinderen te vragen een tekening te maken over hun beleving van de coronatijd. In tekeningen laten kinderen immers op andere manieren hun gedachten en gevoelens zien dan in geschreven of gesproken antwoorden op vragen. Op tekeningen kunnen thema’s terugkomen die kinderen op een andere manier misschien niet eens zouden noemen.
Het onderzoek wordt ook in China uitgevoerd, waar kinderen mogelijk een heel andere beleving hebben van de coronatijd. Het virus is in China uitgebroken en de manier waarop ze daar met de uitbraak omgaan, is heel anders dan in Nederland. Het onderzoeksteam wil graag bekijken of kinderen in China en in Nederland de situatie heel anders beleven of dat er juist veel overeenkomsten zijn.
De onderzoekers hebben al veel ervaring met de thematische analyse van kindertekeningen. Ook werken zij volgens een strikte beroepscode die anonimiteit van de deelnemers garandeert. Alle tekeningen worden zonder naam – volledig anoniem dus – met alleen vermelding van het geslacht en de leeftijd van het kind aan de onderzoekers gegeven.
Wat houdt deelname in?
Kinderen van 4 t/m 12 jaar kunnen deelnemen aan het onderzoek. Een ouder leest een instructie voor en laat het kind zonder hulp iets tekenen dat verband houdt met het coronavirus. Een foto van de tekening kan men in het systeem uploaden. Het onderzoek vraagt het geslacht en de leeftijd van het kind. Alle tekeningen worden zonder naam (volledig anoniem) opgeslagen.
Lees verder op leidenuniv.eu >>
Vragen over het onderzoek kan men stellen aan Wei Li: w.li@fsw.leidenuniv.nl