Voor elk uur dat kinderen tv kijken of op internet surfen, stijgt de consumptie van junkfood met gemiddeld 20 procent. Surfen op internet, iets wat niet eerder is onderzocht, heeft ongeveer hetzelfde effect.
Dat blijkt uit Brits onderzoek onder leiding van het Cancer Research UK waarover eoswetenschap.nl bericht. Onderzoek naar de relatie tussen eetgewoonten en reclame beperkte zicht tot nu toe tot tv kijken. Deze studie is interessant omdat ook het eetgedrag in functie van internetgebruik werd onderzocht.
Over het onderzoek
De onderzoekers gingen na of tv kijken en surfen invloed hebben op de consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet, zout en toegevoegde suiker. Ze registreerden bij 2.471 kinderen (van 7 tot 11 jaar) het aantal uren tv kijken en surfen, alsook wat ze aten en dronken, het aantal uren fysieke activiteit, het lichaamsgewicht en de lengte. Gemiddeld besteedden de kinderen 22 uren per week aan tv kijken en 16 uren per week aan surfen.
Bevindingen
Uit het onderzoek blijkt dat voor elk uur tv kijken de kans met 20 procent steeg dat kinderen vroegen naar het voedingsmiddel dat ze gezien hadden in een reclamespot en dat ze gesuikerde frisdranken dronken. De consumptie van zoete snacks steeg ook met 16 procent. Voor elk uur surfen op internet steeg de vraag naar het voedingsmiddel van een online reclame met 19 procent, de consumptie van gesuikerde frisdranken met 9 procent en van zoete snacks met 12 procent. Kinderen die per dag 3 uren of meer tv keken, hadden een 59 procent hoger risico op overgewicht. Voor surfen bedroeg deze risicostijging 79 procent.
Reglementering
Kinderen worden niet alleen vaker blootgesteld aan reclame voor ongezonde producten op televisie. De voedingsindustrie gebruikt ook het internet en sociale media om reclameboodschappen te verspreiden. Een algemene reglementering van deze boodschappen dringt zich op.
See It, Want It, Buy It, Eat It >
Bron: eoswetenschap.eu