Moeite met horen gevolg van combinatie van ontwikkelingsproblemen

0
28

Sommige kinderen hebben, ondanks het goed functioneren van het perifere gehoororgaan, moeite met het horen en verstaan van spraak. Het lijkt erop dat deze problemen een gevolg zijn van een combinatie van taalproblemen, cognitieve en auditieve problemen.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Ellen de Wit aan Rijksuniversiteit Groningen. De Wit richtte zich in haar proefschrift op kinderen met luisterproblemen. Nadat de oren het geluid hebben opgevangen, lijkt er iets mis te gaan met de verwerking van de auditieve informatie. De problemen van deze kinderen worden ook wel (onverklaarde) luisterproblemen, auditieve verwerkingsproblemen (AVP) of auditory processing disorder (APD) genoemd. Voor kinderen met dergelijke problemen is luisteren in complexe luistersituaties, zoals een druk klaslokaal met veel achtergrondgeluid, vaak lastig.

Doelstellingen onderzoek

De Wit onderzocht wat de kenmerken zijn van kinderen met dergelijke luisterproblemen en of de luisterproblemen beschouwd moeten worden als een op zichzelfstaande klinische en identificeerbare entiteit. Haar proefschrift had meerdere doelstellingen:

  1. onderzoeken welke gedragskenmerken geassocieerd zijn met (vermoedelijke) AVP;
  2. hoe de relatie tussen AVP en andere neurologische ontwikkelingsstoornissen is, en
  3. wat de rol van cognitieve processen is bij kinderen met onverklaarde luisterproblemen.

Op basis van haar bevindingen heeft De Wit, in samenwerking met professionals van Nederlandse audiologische centra, een praktijkgerichte definitie en werkwijze voor kinderen met luisterproblemen opgesteld.

Geen puur auditief verwerkingsprobleem

Uit het onderzoek blijkt dat luisterproblemen bij kinderen multifactorieel van aard zijn en zich niet lijken te beperken tot een puur auditief verwerkingsprobleem. De luisterproblemen zijn mogelijk een gevolg van een combinatie van taalproblemen, cognitieve en auditieve problemen. Bovendien kan AVP niet worden onderscheiden van andere ontwikkelingsstoornissen, zoals taalontwikkelingsstoornissen, dyslexie en Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). AVP kan daarom ook niet worden beschouwd als een unieke klinische entiteit.

Listening difficulties in children: auditory processing and beyond >

Bron: rug.nl

Tip voor abonnees van ons magazine:
In nummer 1 van 2019 staat over dit onderwerp het artikel ‘Een goed gehoor en toch luisterproblemen’.

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here