“Passende kinderopvang is geen kant en klaar format”, stelt Wilma van Esch. “Het is werken vanuit een positief kindbeeld en een visie waarin ieder kind mag groeien richting de beste versie van zichzelf. Het is vooral samen op zoek gaan naar de juiste balans. Voor kinderen én voor jezelf.”
Kinderopvangmedewerkers hebben een verantwoordelijke rol, benadrukt Wilma van Esch. “Wat zij doen of laten draagt in belangrijke mate bij aan het stevig in de wereld zetten van de kinderen die aan hun zorg zijn toevertrouwd.” Dat vraagt om (h)eerlijke mensen, die samen met ouders en instanties op zoek gaan naar ‘het juiste midden’ en kansen voor ieder kind. “Dit betekent durven kijken naar jezelf, naar de context en daarin volop mogelijkheden zien om kinderen een fijne plek te bieden. Goed weten waar de eigen grenzen en beperkingen liggen is daarbij van belang.”
Geniet en leer
Creativiteit en een flinke dosis humor en relativeringsvermogen zijn eigenschappen die bij het bieden van passende kinderopvang goed van pas komen. “Geniet en leer”, adviseert Van Esch. “Onderzoek hoe je het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en van jezelf kunt verhogen. Leef je in, in kinderen, in ouders en probeer samen op zoek te gaan naar wat nodig is voor kinderen. Geef hen een veilige, stevige plek, waardoor zij de wereld kunnen onderzoeken en steeds beter leren begrijpen.” Van belang daarbij is het kind niet uit het oog te verliezen. “Vergeet niet dat je iedere dag een rolmodel bent voor de kinderen waar je mee werkt, zelfs al ben je daar niet mee bezig.”
Reflecteren
Daarnaast adviseert zij regelmatig te reflecteren. “Neem vooral de tijd om met elkaar het goede gesprek te voeren over je twijfels, je vragen, je onzekerheden en samen op zoek te gaan naar goede interventies en interacties. En blijf vooral ook de dialoog aangaan met mensen die ertoe doen.”
Van Esch ziet zeker kansen tot betere begeleiding in de huidige praktijk van de kinderopvang. Met name meer focussen op welbevinden en betrokkenheid van zowel kinderen als medewerkers verdient aandacht. “Voer dáár het gesprek over. Het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen geeft je rechtstreeks feedback over je aanpak én of er sprake is van ontwikkeling. Werken met kinderen is voortdurend onderzoeken en ontdekken”, geeft Van Esch aan. “De grootste successen vind je in de kleinste momenten. Geniet van die momenten. Juist daarin wordt je grote ambitie zichtbaar!”
Pedagogische kwaliteit
Op 24 mei verzorgt Wilma van Esch een lezing tijdens het Congres Passende Kinderopvang. “Titel van mijn lezing is ´Passende kinderopvang! Past het?´ “Passende kinderopvang is namelijk nooit een pasklaar verhaal. Ik vertel vanuit praktische voorbeelden een verhaal over pedagogische kwaliteit. Over het goede doen, vooral ook in de ogen van de kinderen. En over de uitdagende, maar mooie zoektocht die je samen met kinderen, collega’s en ouders kunt gaan. Een verhaal over werken met een kompas, met passie en compassie.”
Meer over het Congres Passende Kinderopvang >>
Wilma van Esch is spreker, schrijver en procesbegeleider. In verschillende rollen deed zij inhoudelijke kennis en ervaring op: als teamleider bij Fontys PABO Veghel en directeur pedagogiek bij KoreinGroep, maar ook als leerkracht en IB’er. Lange tijd was ze projectleider voor het ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland. Wilma traint, coacht, spreekt en schrijft. Zelf de verandering zijn die je in onderwijs en opvoeding wilt zien, is al jarenlang haar ambitie.
Onlangs schreef Geert Bors een artikel naar aanleiding van haar keynote. HetKind: http://hetkind.org/2018/02/09/ruimte-geven-is-ook-obstakels-weg-laten-liggen/. Van Esch schreef zelf voor ´Pedagogiek in Praktijk´, februari 2018: Wanneer doe je het goed, wanneer doe je het goede? (p.36 t/m 40)