Een beter beeld vormen van de taalontwikkeling van meertalige kleuters. Dat beoogt de Sig-intervisiewerkgroep ‘Meertalige kinderen’. Met een (gratis) leidraad voor oudergesprekken wil de werkgroep kleuterleidsters en zorgleerkrachten ondersteunen. Ook voor hulpverleners is de informatie van belang. De leidraad bestaat uit een handleiding en vier gesprekslijsten.
Wanneer anderstalige kinderen op school starten, is dat voor hen vaak het eerste contact met het Nederlands. Deze taal moet dus nog de nodige tijd krijgen om zich te ontwikkelen. De snelheid en wijze waarop het Nederlands verworven wordt, is echter onder meer afhankelijk van de ontwikkeling van de thuistaal. Inzicht in de ontwikkeling van de thuistaal kan helpen om vroegtijdige problemen te detecteren en het aanbod te versterken waar nodig. Het is ook een leuke manier om als leerkracht het kind beter te leren kennen en ouders het signaal te geven dat de taalontwikkeling een gedeelde bezorgdheid is.
Je vindt hieronder een beknopte handleiding en vier gesprekslijsten, één voor elke kleutergroep. Het zijn invulbare pdf-documenten.
> Download Lijst eerste kleuterklas
> Download Lijst tweede kleuterklas
> Download Lijst derde kleuterklas
Bron: sig-net.be/nl
Zie ook: