Borstvoeding kent vele voordelen voor moeder en kind. Maar de positieve gevolgen voor de cognitieve ontwikkeling op langere termijn zijn verwaarloosbaar, aldus een studie gepubliceerd in het vaktijdschrift Pediatrics.
De wetenschappers volgden 7.478 Ierse baby’s vanaf hun negende maand. Ze werden geëvalueerd toen ze drie en vijf jaar oud waren. Op de leeftijd van drie jaar werd de ouders van de kinderen gevraagd om vragenlijsten in te vullen over woordenschat en probleemoplossende vaardigheden. Toen de kinderen vijf jaar werden, vulden de ouders dezelfde vragenlijst in.
Uit het onderzoek, waarover onder meer De Morgen en CNN berichten, blijkt dat kinderen die borstvoeding kregen gedurende ten minste zes maanden over betere probleemoplossende vaardigheden beschikten toen ze drie jaar oud waren. Maar toen ze vijf waren, was er geen verschil te merken met kinderen die geen borstvoeding kregen.
De Britse professor Brooke Orosz, verbonden aan Essex County College, merkt wel op dat het onderzoek “geen rekening houdt met het erfelijke IQ”. Het blijft gissen of het al dan niet krijgen van moedermelk doorslaggevend is voor de resultaten. Met een ander scenario werd geen rekening gehouden: het opgroeien met ouders die beter zijn opgeleid en een hoger inkomen hebben.
Breastfeeding, Cognitive and Noncognitive Development in Early Childhood: A Population Study