Er zijn in Nederland 100.000 kinderen die opgroeien in gezinnen met meervoudige problematiek die nauwelijks positieve aandacht krijgen. Om deze kinderen te steunen, start op maandag 29 januari de Week van Het Vergeten Kind. Doel is om met een klein gebaar van aandacht te geven aan kwetsbare kinderen in Nederland

De week is een initiatief van Stichting Het Vergeten Kind. De week is de aftrap van de jaarlijkse campagne. Dit jaar gaat die over het belang van kleine gebaren van echte aandacht. Kleine gebaren, zoals het bieden van een luisterend oor of het sturen van een lief berichtje zorgen ervoor dat een kind zich gezien en geliefd voelt.

Beschermde factor

Uit recent onderzoek van Het Vergeten Kind blijkt dat juist de kinderen die het al moeilijk hebben, minder steun ervaren van volwassenen om zich heen. Daar waar ouder(s) geen veilige basis kunnen bieden, is het extra belangrijk dat andere volwassenen positieve aandacht geven. En dit gebeurt te weinig. Jongeren met een lastige thuissituatie geven aan dat ze willen dat er met meer aandacht naar hen geluisterd wordt, dat kleine alledaagse dingen zoals bijvoorbeeld samen een spelletje spelen er echt toe doen. En dat stabiliteit en continuïteit in het contact met volwassenen van belang is.

Uit internationaal onderzoek blijkt ook nog eens dat oprechte aandacht van volwassenen de veerkracht van kinderen vergroot en (effecten van) stress vermindert. Positieve aandacht is dus een belangrijke beschermende factor in de ontwikkeling van een kind, waardoor het zich beter kan ontwikkelen en volwaardig mee kan doen in de maatschappij.

Kilometerslange supportsjaal

Via www.hetvergetenkind.nl wordt heel Nederland opgeroepen om t/m 25 februari een lief bericht op www.hetvergetenkind.nl achter te laten voor de 100.000 kinderen die het zo hard nodig hebben. ‘Je mag er zijn’, ‘Kom op, hou vol!’, ‘Geloof in jezelf’. Deze berichtjes worden aan elkaar gebreid tot een lange supportsjaal. Joep Verboeket, algemeen directeur: “Met het samen maken van de langste supportsjaal willen we Nederland vragen haar hart te openen voor kwetsbare kinderen. We benadrukken dat oprechte aandacht al kan zitten in kleine dingen. We kunnen allemaal iets doen voor deze kinderen, zodat zij krijgen waar ze recht op hebben: een kans op een mooie toekomst. En het mooie is, aan het einde van de campagne worden de sjaals losgemaakt en komt het echt terecht bij de kinderen die onze steun zo hard nodig hebben.” Na de actieperiode deelt Het Vergeten Kindde berichten, sjaal voor sjaal, uit aan kwetsbare kinderen in Nederland.

Campagne film

Klik hier voor de campagnefilm met ambassadeurs Johnny de Mol en andere betrokkenen bij Het Vergeten Kind.

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan