Steeds meer Nederlandse basisscholen starten met het geven van Engelse les in groep 1 in plaats van in groep 7. Het effect hiervan op de ontwikkeling van kinderen is weliswaar niet negatief, maar het is ook geen wondermiddel.

Dat blijkt uit promotieonderzoek naar vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) van Claire Goriot aan de Radboud Universiteit. Zij toont aan dat er geen negatieve effecten zijn voor de Nederlandse taalontwikkeling, maar ook nauwelijks positieve voor de Engelse. Zo is de Engelse woordenschat van vvto-leerlingen niet altijd beter dan die van kinderen die in groep 7 starten met Engelse lessen. Vroege starters zijn evenmin beter dan late starters in staat om verschillen tussen Engelse klanken te verstaan (zoals in pen en pan).

Nederlandse kinderen die tweetalig opgevoed worden – omdat minstens één ouder Engels met ze spreekt – hebben wél een grotere Engelse woordenschat en zijn ook beter in het verstaan van Engelse klanken.

Bron: ru.nl

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan