Leren fietsen is niet voor ieder kind vanzelfsprekend, zeker niet voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Een virtual reality-fietsgame leert hen fietsen als ieder ander kind. De game is ontwikkeld door Roessingh Research and Development en Roessingh Centrum voor Revalidatie in samenwerking met Total Reality en Universiteit Twente.
Wie de VR-bril opzet en op de speciale fiets stapt, waant zich direct in een heel andere wereld. Met je virtuele handen op het stuur om je heen kijkend, zie je auto’s en huizen in de stad of juist een bosrijke omgeving die doet denken aan een weg in het buitengebied van een dorp. Onderweg komt de fietser allerlei verkeerssituaties tegen: van vrachtwagens tot uitdagende rotondes. De speciale 3D-wereld is gecreëerd om kinderen met DCD op een veilige manier te leren fietsen. “Kinderen met DCD hebben moeite met het uitvoeren en aanleren van motorische vaardigheden, zoals schrijven en fietsen’, vertelt Juan Manterola, jeugdarts kinderrevalidatie bij Roessingh. ‘Met deze game geef je deze kinderen een veilige omgeving om te oefenen. Fietsen is in Nederland zo belangrijk, dat het echt een handicap kan worden als je dat als kind niet leert.”
Zelfvertrouwen
De vraag naar een betere manier om te leren fietsen kwam vanuit de praktijk, vertelt Monique Tabak, projectleider vanuit Universiteit Twente en Roessingh. “Wij merkten wel dat de stap van de oefenzaal naar de openbare weg te groot was en kwamen op het idee om een VR-wereld te maken waarin ze veilig kunnen oefenen. Met deze game geef je de kinderen de kans om zelfvertrouwen op te bouwen op de fiets. Per kind kunnen we ook door middel van eyetracking inzicht krijgen in hoe en waarnaar ze kijken tijdens het fietsen en wat de aandachtspunten zijn voor behandeling. Bijvoorbeeld dat ze worden afgeleid in het verkeer of dat hun reactietijd te lang is. Hierdoor kan de therapeut heel gerichte feedback geven. Daarna kan je stap voor stap de moeilijkheidsgraad uitbouwen.”
De fiets staat nu in een standaard, waardoor de balans nog niet gezocht hoeft te worden. “Maar dat is ook niet erg”, stelt Manterola. “Je kunt de kinderen zo positieve ervaringen geven op de fiets in plaats van negatieve, zoals valpartijen waaraan zij gewend zijn. Dat is heel veel waard in het leerproces. Jij legt met deze VR-wereld de basis om daarna op een gewone fiets te stappen.”
Testfase
In het najaar gaat het project de eerste testfase in. “Dan gaan we met kinderen zonder DCD kijken of er nog aanpassingen nodig zijn in de game en daarna starten we met de eerste groep DCD-kinderen”, zegt Tabak. Manterola denkt dat de game een succes gaat worden. “Als je kijkt wat voor reacties we de afgelopen tijd al hebben gekregen van kinderen tijdens open dagen of bij tests die we uitvoerden, hoor je dat iedereen ontzettend enthousiast is. Natuurlijk is de belangrijkste stap dat we kunnen aantonen dat het een meerwaarde is voor het leerproces van kinderen met DCD. Dat wordt een heel spannende periode. We hopen dit project uiteindelijk landelijk uit te rollen en zelfs voor andere patiëntgroepen te kunnen inzetten.”
Bron: revalidatiemagazine.nl
Zie ook: Universiteit Twente