Verbeelden van autistische stoornis inspireert

0
663

Recensie ‘Autisme ver-beeld-en’ door Sylvia van der Salm

De titel van dit inspirerende boek ‘Autisme ver-beeld-en’ onthult dat dit geen gewoon boek over autisme is. Beschreven wordt hoe je een kind met deze stoornis kunt vragen hoe zij hun autisme zelf ervaart. Deze ervaring(en) mag het kind omzetten in een beeld. Het boek bevat daarnaast prachtige beelden voor iedereen die op een andere manier naar autisme wil kijken.

’Autisme ver-beeld-en’, geschreven door Thomas Fondelli en Isabelle Niset, bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat de handleiding. Hierin wordt beschreven hoe de lezer zelf met kinderen en jongeren in gesprek kan gaan om samen te zoeken naar het beeld dat past bij de manier waarop zij hun autisme beleven. Het beeld dat het kind creëert, kan inzicht geven in de problemen die het ervaart en waar het kind op dat moment hulp bij nodig heeft. Het beeld kan ook gebruikt worden om autisme aan anderen, bijvoorbeeld in de klas uit te leggen.

Nieuwsgierigheid

Het woord ‘nieuwsgierigheid’ is het sleutelwoord in dit boek. De gesprekspartner wordt goed geholpen en echt uitgedaagd om de nog onbelichte kanten van autisme te bevragen. Er zijn vier stappen die daarbij helpen. De handleiding eindigt met relevante vragen die beantwoord worden. Hier wordt bijvoorbeeld antwoord gegeven op de vraag hoe we associatieve denkers en praters bij hun verhaal kunnen houden tijdens het verbeelden.

Verschillende beelden

Het tweede deel van het boek bestaat uit 36 verschillende beelden. Sommige kinderen hebben een tekening gemaakt. Andere kinderen hebben geboetseerd met klei. Meerdere beelden springen er voor mij uit. Sommige beelden en beschrijvingen ontroeren me als ik zie en lees hoe lastig kinderen met autisme het kunnen hebben. Het boek is een aanrader voor iedereen die met autisme te maken heeft. Het geeft een uniek inzicht in de problemen van kinderen met autisme. Opvallend veel kinderen verbeelden en spreken bijvoorbeeld over te veel prikkels en het verwerken ervan. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van autisme voor ouders, leerkrachten en andere professionals om altijd aandacht voor te hebben.

Oudere kinderen

Het boek is een aanrader voor mensen die met oudere kinderen werken en het verbeelden in de praktijk willen gebruiken. In het boek wordt antwoord gegeven bij welke kinderen het verbeelden gebruikt kan worden. Het verbeelden zal lastig zijn voor jonge kinderen. Ook kinderen met een te laag verbaal begripsniveau of kinderen die geen beelddenker zijn zullen het verbeelden van ervaringen en gevoelens rondom autisme lastig vinden. De beelden in het boek zelf zijn gemaakt door kinderen vanaf tien jaar.

Koesteren

Het tekstvlak op de achterkant van het boek sluit af met ‘de uniciteit en creativiteit van de ‘beelden’ in dit boekje maken het tot een boekje om te lezen en te herlezen, maar vooral te koesteren’. Hier sluit ik mij volledig bij aan. Het boek heeft een harde, kleurrijke kaft en oogt als een prentenboek. Een mooi exemplaar om in de boekenkast te zetten, te herlezen en tijdens het doorbladeren weer even te zien hoe autisme kan voelen.

Autisme ver-beeld-en >>

Sylvia van der Salm is leerkracht en logopedist. Momenteel werkt zij als logopedist in een kinderdagcentrum. Daar behandelt zij logopedische problemen bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, autisme, cerebrale parese, Downsyndroom, ernstige meervoudige beperking of andere syndromen. Sylvia heeft veel ervaring met kinderen die niet of nauwelijks spreken en Applied Behavior Analysis (ABA) bij jonge kinderen met autisme.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here