Veel jonge kinderen worstelen met hun prikkelverwerking: ze krijgen te weinig of juist te veel zintuiglijke prikkels binnen. “In de kinderopvang uit dit zich vaak in de vorm van opvallend gedrag”, aldus Monique Thoonsen. “Dat kan variëren van heel druk tot juist sloom gedrag of een lage irritatiedrempel. Zonder oog voor onder- of overprikkeling passen deze kinderen vaak minder goed in de groep.”
Zowel onder- als overprikkelde kinderen hebben meer moeite om mee te doen aan het programma van de groep. Hoe kunnen pedagogische medewerkers kinderen die snel over- of onderprikkeld zijn ondersteunen? Op deze vraag gaat Monique uitgebreid in tijdens een webinar dat plaatsvond op 28 maart en nu is terug te kijken.
Reeks van vier
Het webinar vormde de aftrap van een reeks van vier die Vakblad Vroeg samen met de Jonge Kind Academie organiseert. Elk webinar gaat in op een specifiek thema om je met praktische voorbeelden en tips verder op weg te helpen. Onderwerpen die aan bod komen zijn prikkelverwerking, autisme, trauma en moeilijk hanteerbaar gedrag. Lees verder >
Gerichte aandacht
In een vooruitblik adviseert ze alvast om deze kinderen vooral gerichte aandacht te geven. “Onderprikkelde kinderen pikken minder informatie op. Soms uit zich dit ook in weinig initiatief om tot spel te komen of om samen te spelen. Overprikkelde kinderen trekken zich vaak wat meer terug van de actie. Ze raken eerder geïrriteerd. Ook is het voor deze kinderen moeilijker om met alle materialen te werken. Verf en lijm zijn bijvoorbeeld lastig als je liever niets aan je handen voelt.”
Voor beide groepen kinderen geldt dat ze minder kans hebben om zich goed te ontwikkelen. “Wanneer je weet welk gedrag bij onder- of overprikkeling hoort, kun je daarop inspelen. Dit helpt kinderen om zich beter te voelen en daardoor vaardiger te zijn.”
Inspelen op opvallend gedrag
Tijdens het webinar koppelt Monique de theorie van zintuiglijke prikkelverwerking direct aan de praktijk van alledag in de kinderopvang. “Je leert welk gedrag kan wijzen op onder- of overprikkeling. Telkens neem ik de deelnemers mee in wat de strategie kan zijn om een kind beter te betrekken bij het spel en het leerproces. Verder besteed ik aandacht aan het zintuigvriendelijk maken van ruimtes en lessen.” Ook de prikkelverwerking van begeleiders krijgt aandacht. “Het is namelijk van belang om meer te weten over hoe men voor de groep staat. Is er sprake van een neutrale prikkelverwerking of van onder- of overprikkeling? Dat heeft namelijk veel invloed op de bejegening naar prikkelgevoelige kinderen. Het webinar zit vol met praktijkvoorbeelden en praktische tips, ook om ruimtes en lessen zintuigvriendelijk te maken.”