Basisschoolkinderen uit hogere sociaal economische gezinnen ontwikkelen zich anders dan hun klasgenoten uit lagere sociaaleconomische gezinnen. Preventieve interventies, al beginnend voor de basisschoolleeftijd, zijn een eerste stap om gelijke kansen te bevorderen. Dit blijkt uit onderzoek van ontwikkelingspsycholoog Nil Horoz. Nederlandse scholen zijn niet in staat om de ongelijkheden in hun ontwikkeling terug te dringen.

Nil Horoz onderzocht de ontwikkelingsverschillen tussen kinderen die opgroeien in gezinnen en scholen met een hogere en lagere Sociaal Economische Status (SES). Ze keek specifiek naar de sociale, emotionele,  gedragsmatige en motivatieontwikkeling van basisschoolkinderen van groep twee tot acht.

Ongelijkheid op basisscholen

Al langer is bekend dat de omstandigheden waar kinderen in opgroeien – in combinatie met biologische factoren – bepalend zijn voor hun algehele sociale ontwikkeling. Gunstige omstandigheden kunnen een positieve uitwerking hebben, terwijl minder gunstige omstandigheden de ontwikkeling ondermijnen. Basisscholen zouden bij uitstek de plek kunnen zijn om kinderen, ondanks uiteenlopende omstandigheden, gelijke kansen te bieden en de sociale ongelijkheid te verminderen. Resultaten uit dit onderzoek tonen aan dat dit ondanks alle inspanningen niet goed lukt.

AdvertentieSlaap webinar

Oplossingen

In het onderzoek geeft Horoz enkele oplossingen die bij kunnen dragen aan het terugdringen van deze ongelijkheid. Zo kunnen preventieve interventies de basisschooljaren gelijke kansen bevorderen. De interventies dienen al in de thuissituatie te beginnen om een vervolg te krijgen als kinderen eenmaal de basisschool bezoeken.

Volgens de wetenschapper zijn er drie andere speerpunten om de ontwikkeling van kinderen op de basisschool minder afhankelijk te maken van de sociaaleconomische status van gezinnen: de ondersteuning van academische ontwikkeling, het sociaal emotioneel leren (SEL) en het ondersteunen van zowel het gedrag als het zelfbeeld van deze doelgroep. Verder zouden scholen en docenten meer ondersteuning moeten krijgen om die gelijke kansen te bevorderen binnen de klas.

Bron: vu.nl

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Advertentie
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan