Basisschoolkinderen uit hogere sociaal economische gezinnen ontwikkelen zich anders dan hun klasgenoten uit lagere sociaaleconomische gezinnen. Preventieve interventies, al beginnend voor de basisschoolleeftijd, zijn een eerste stap om gelijke kansen te bevorderen. Dit blijkt uit onderzoek van ontwikkelingspsycholoog Nil Horoz. Nederlandse scholen zijn niet in staat om de ongelijkheden in hun ontwikkeling terug te dringen.
Nil Horoz onderzocht de ontwikkelingsverschillen tussen kinderen die opgroeien in gezinnen en scholen met een hogere en lagere Sociaal Economische Status (SES). Ze keek specifiek naar de sociale, emotionele, gedragsmatige en motivatieontwikkeling van basisschoolkinderen van groep twee tot acht.
Ongelijkheid op basisscholen
Al langer is bekend dat de omstandigheden waar kinderen in opgroeien – in combinatie met biologische factoren – bepalend zijn voor hun algehele sociale ontwikkeling. Gunstige omstandigheden kunnen een positieve uitwerking hebben, terwijl minder gunstige omstandigheden de ontwikkeling ondermijnen. Basisscholen zouden bij uitstek de plek kunnen zijn om kinderen, ondanks uiteenlopende omstandigheden, gelijke kansen te bieden en de sociale ongelijkheid te verminderen. Resultaten uit dit onderzoek tonen aan dat dit ondanks alle inspanningen niet goed lukt.
Oplossingen
In het onderzoek geeft Horoz enkele oplossingen die bij kunnen dragen aan het terugdringen van deze ongelijkheid. Zo kunnen preventieve interventies de basisschooljaren gelijke kansen bevorderen. De interventies dienen al in de thuissituatie te beginnen om een vervolg te krijgen als kinderen eenmaal de basisschool bezoeken.
Volgens de wetenschapper zijn er drie andere speerpunten om de ontwikkeling van kinderen op de basisschool minder afhankelijk te maken van de sociaaleconomische status van gezinnen: de ondersteuning van academische ontwikkeling, het sociaal emotioneel leren (SEL) en het ondersteunen van zowel het gedrag als het zelfbeeld van deze doelgroep. Verder zouden scholen en docenten meer ondersteuning moeten krijgen om die gelijke kansen te bevorderen binnen de klas.
Bron: vu.nl