Een kort educatief programma blijkt voldoende om ouders stimulerende interacties aan te leren. Dit blijkt uit onderzoek naar de invloed van ouderlijk gedrag op kinderen van 4 tot 8 jaar. Belangrijk, want passend ouderlijk gedrag beïnvloedt de ontwikkeling van aandacht, executieve functies, sociale cognitie en redeneervermogen in positieve zin.
Dat blijkt uit promotieonderzoek van orthopedagoog Andrea Spruijt. Veel onderzoeken richtten zich voornamelijk op de ontwikkeling van kinderen in de baby- en peuterleeftijd en niet op de periode die daarop volgt. Daarom wilde Spruijt meer weten over de relatie tussen ouder-kindinteracties en neurocognitieve ontwikkeling bij kinderen in de schoolse leeftijd.
Positieve kant belichten
“Veel interventies zijn gericht op hoog-risico gezinnen, klinische groepen of kinderen die uitvallen op deze vaardigheden”, laat Spruijt weten. “Ik wilde graag de positieve kant belichten: kunnen kinderen worden uitgedaagd om het beste uit zichzelf naar boven te halen? Zelfs kleine veranderingen in de ontwikkeling op de kinderleeftijd kunnen grote effecten teweeg brengen op latere leeftijd, waardoor verbeteringen in ouder-kindinteracties wellicht op termijn van grote waarde kunnen zijn.”
Zelf denken en doen
Spruijt wilde in haar onderzoek achterhalen of ouders onderwezen kunnen worden om de dagelijkse interactie met hun kind op zo’n manier aan te passen dat ze een optimale leeromgeving voor neurocognitieve ontwikkeling creëren, bijvoorbeeld door het stimuleren van exploratie en het stellen van uitdagende vragen. Na het volgen van een korte cursus bleken ouders bewuster om te gaan met het stimuleren van het ‘zelf denken en doen’ van hun kind. Zij stellen hierdoor onder meer uitdagende vragen en reageren sensitiever. Bovendien verbetert hierdoor het redeneervermogen van hun kinderen.
Educatief programma
De bevindingen uit dit onderzoek bieden meer inzicht in het belang van de ouder-kindinteractie voor de ontwikkeling van neurocognitieve functies in de vroegschoolse leeftijd. Bovendien ontstaan met dit inzicht aanknopingspunten om deze functies te stimuleren middels een compact educatief ouderprogramma dat via de school kan worden aangeboden. Voordelen van een dergelijk programma zijn onder andere de brede inzetbaarheid en een hogere kosteneffectiviteit dan bijvoorbeeld intensievere interventies die gebruikmaken van huisbezoeken.
Nederlandstalige samenvatting van het onderzoek >>
Bron: universiteitleiden.nl