Een kort educatief programma blijkt voldoende om ouders stimulerende interacties aan te leren. Dit blijkt uit onderzoek naar de invloed van ouderlijk gedrag op kinderen van 4 tot 8 jaar. Belangrijk, want passend ouderlijk gedrag beïnvloedt de ontwikkeling van aandacht, executieve functies, sociale cognitie en redeneervermogen in positieve zin.

Andrea Spruijt: “Veel interventies zijn gericht op hoog-risico gezinnen, klinische groepen of kinderen die uitvallen op deze vaardigheden”

Dat blijkt uit promotieonderzoek van orthopedagoog Andrea Spruijt. Veel onderzoeken richtten zich voornamelijk op de ontwikkeling van kinderen in de baby- en peuterleeftijd en niet op de periode die daarop volgt. Daarom wilde Spruijt meer weten over de relatie tussen ouder-kindinteracties en neurocognitieve ontwikkeling bij kinderen in de schoolse leeftijd.

Positieve kant belichten

“Veel interventies zijn gericht op hoog-risico gezinnen, klinische groepen of kinderen die uitvallen op deze vaardigheden”, laat Spruijt weten. “Ik wilde graag de positieve kant belichten: kunnen kinderen worden uitgedaagd om het beste uit zichzelf naar boven te halen? Zelfs kleine veranderingen in de ontwikkeling op de kinderleeftijd kunnen grote effecten teweeg brengen op latere leeftijd, waardoor verbeteringen in ouder-kindinteracties wellicht op termijn van grote waarde kunnen zijn.”

Zelf denken en doen

Spruijt wilde in haar onderzoek achterhalen of ouders onderwezen kunnen worden om de dagelijkse interactie met hun kind op zo’n manier aan te passen dat ze een optimale leeromgeving voor neurocognitieve ontwikkeling creëren, bijvoorbeeld door het stimuleren van exploratie en het stellen van uitdagende vragen. Na het volgen van een korte cursus bleken ouders bewuster om te gaan met het stimuleren van het ‘zelf denken en doen’ van hun kind. Zij stellen hierdoor onder meer uitdagende vragen en reageren sensitiever. Bovendien verbetert hierdoor het redeneervermogen van hun kinderen.

Educatief programma

De bevindingen uit dit onderzoek bieden meer inzicht in het belang van de ouder-kindinteractie voor de ontwikkeling van neurocognitieve functies in de vroegschoolse leeftijd. Bovendien ontstaan met dit inzicht aanknopingspunten om deze functies te stimuleren middels een compact educatief ouderprogramma dat via de school kan worden aangeboden. Voordelen van een dergelijk programma zijn onder andere de brede inzetbaarheid en een hogere kosteneffectiviteit dan bijvoorbeeld intensievere interventies die gebruikmaken van huisbezoeken.

Curious minds: stimulating parent-child interaction to foster neurocognitive functioning in four- to eight-year-olds >>

Nederlandstalige samenvatting van het onderzoek >>

Bron: universiteitleiden.nl

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan