Interacties gericht op de spel- en taaldenkontwikkeling verdienen in de kinderopvang meer aandacht. Als dat gebeurt, zijn pedagogisch medewerkers meestal enthousiast, zo blijkt uit het project ‘Kwaliteit van taal, spel en denken’. Het project heeft geleid tot zowel een rapport, een handleiding voor pedagogisch coaches, website als een train-de-trainercursus.

Jonge kinderen leren veel via spel. Vooral ‘doen-alsof-spel’ (rollenspel/fantasiespel) kan bijdragen aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en aan de taaldenkontwikkeling van kinderen. Het is daarom belangrijk dat pedagogisch medewerkers in de kinderopvang
1. inzicht hebben in de verschillende fases in de spelontwikkeling van kinderen;
2. hoe zij het doen-alsof-spel en de taaldenkontwikkeling kunnen ondersteunen en of verrijken.

Kwaliteit van spel, taal en denken

Doel van het project ‘Kwaliteit van spel, taal en denken’ is professionals meer handvatten te bieden voor spelinteracties met kinderen van 2 tot 4 jaar. Onderzocht is welke factoren voor pedagogisch medewerkers belemmerend werken als het gaat om ‘meedoen in spel’ . Ook is er een professionaliseringstraject ontwikkeld om hen te ondersteunen bij het overwinnen van belemmeringen.

Uit het project blijkt dat de deelnemende pedagogisch medewerkers en coaches vinden dat hun interactievaardigheden voor spel, taal en denken zijn verbeterd. Zij ervaren het bovendien als prettig om meer tijd te hebben voor spel en zij zien de meerwaarde ervan voor hun contact met de kinderen. Pedagogisch medewerkers slagen er vooral beter in om:

AdvertentieAbonneren op lentenummer
  • mee te spelen ‘binnen de doen-alsof-wereld’;
  • meer ‘volgend’ en minder sturend te zijn;
  • meer spreekruimte te bieden aan kinderen;\
  • kinderen vaker uit te dagen om zélf met oplossingen te komen;
  • zich in sterkere mate te richten op het samenspel in plaats van op één kind

De pedagogisch medewerkers en interne coaches geven aan dat zij steun hebben gehad van:

  1. de 10 kernelementen voor taaldenken in spel
  2. de werkwijze – een professionele leergemeenschap en individuele coaching – vooral door het gezamenlijk bespreken van en reflecteren op de voorbeelden van spelsituatie van anderen, en van zichzelf
  3. de werkvormen, materialen, activiteiten en speltips die tijdens de bijeenkomsten aan de orde zijn gekomen.

Naast het onderzoeksrapport is tevens een handleiding beschikbaar waarin pedagogisch geschoolde coaches in de kinderopvang alle achtergrondinformatie en praktische handvatten kunnen vinden voor het uitvoeren van het professionaliseringstraject binnen hun eigen organisatie.

Meer informatie:

Bron: publicaties.zonmw.nl

Zie ook:

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Advertentie
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan