Interessant kijkje in brein van foetus tot volwassene

0
520

Recensie: ‘Brein in aanbouw’ door Sylvia v/d Salm

Neurowetenschapper dr. Marcia Goddard heeft een heerlijk leesbaar boek geschreven over de hersenontwikkeling vanaf de zwangerschap tot volwassene. Het is geen opvoedboek, maar legt uit waar gedrag vandaan komt: waarom vertoont een kind het gedrag? Dit heeft geleid tot een zeer verhelderend boek met interessante inzichten. Voor zowel (groot)ouders als professionals werkzaam is in de zorg, opvang en het onderwijs is ‘Brein in aanbouw’ een heerlijk en toegankelijk boek om te lezen.


Rondom de zwangerschap

Het boek start met een hoofdstuk over de zwangerschap waarin onder meer zwangerschapsdementie, het meezwangeren door vaders en het ontstaan van het brein wordt besproken. In dit hoofdstuk vertelt de auteur over haar eigen zwangerschappen en combineert ze dit met wat er in de wetenschap onderzocht is. De auteur vertelt over de rol van chocomel bij haar en de experimenten die ze zelf tijdens haar zwangerschap heeft uitgeprobeerd. Zo liet ze haar ongeboren zoon via een koptelefoon op de buik naar een liedje luisteren. Na de geboorte kalmeerde haar zoon bij het horen van dit liedje. Hoe kan dit en is dit wetenschappelijk te verklaren?

Baby in ontwikkeling

In dit hoofdstuk wordt onder meer de sociale ontwikkeling in het eerste jaar besproken. Hechting en ook het effect van smartphonegebruik door de ouders wordt benoemd. Opnieuw een hoofdstuk waarin interessante experimenten staan. Zo wordt bij het smartphonegebruik het still face-experiment uitgelicht. De auteur koppelt dit weer aan voorbeelden uit haar eigen leven als moeder van twee kinderen, waardoor ze interessante en vooral eerlijke conclusies trekt.

Peuters en kinderen in de basisschoolleeftijd  

Na het hoofdstuk over peuterperikelen zoomt het hoofdstuk over de basisschoolperiode onder meer in op IQ-tests en CITO-scores.  Volgens de auteur passen deze instrumenten niet bij de hersenontwikkeling van kinderen. We moeten ons volgens haar meer richten op het proces bij leren, dan op het eindresultaat. De paragraaf in dit hoofdstuk over de suger rush is ook zeer interessant om te lezen. Wat is het effect van suiker op de hersenen?

Adolescentie

In het laatste hoofdstuk geeft de auteur uitleg over de vraag: ‘waarom doen pubers van die debiele dingen?’. Welke hersengebieden spelen hierbij een rol en wat is bijvoorbeeld de rol van de omgeving hierin? Maar ook de ontwikkeling van executieve functies in relatie tot wat we vragen van pubers in het onderwijs wordt helder en goed toegelicht.

Leesbaarheid

De auteur beschrijft de hersenontwikkeling van foetus tot volwassene op een luchtige en humoristische wijze. Naast de vlotte schrijfstijl is het boek overzichtelijk ingedeeld. Er staan verschillende illustraties in ter ondersteuning van de tekst of illustraties passend bij een onderzoek dat aan bod komt. In aparte kaders worden verschillende onderzoeken extra uitgelicht. Het boek sluit af met een lange lijst geraadpleegde literatuur.

Voor iedereen

Het is de auteur goed gelukt om antwoord te geven op lastige en veelvoorkomende vragen in de opvoeding van kinderen. Het boek bevat veel informatie en zorgt door de combinatie van humoristische voorbeelden gekoppeld aan de wetenschap dat dit een boek is voor iedereen.

Brein in aanbouw >>

Sylvia v/d Salm is leerkracht en logopedist. Momenteel werkt zij als logopedist in een kinderdagcentrum. Daar behandelt zij logopedische problemen bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, autisme, cerebrale parese, Downsyndroom, ernstige meervoudige beperking of andere syndromen. Sylvia heeft veel ervaring met kinderen die niet of nauwelijks spreken en Applied Behavior Analysis (ABA) bij jonge kinderen met autisme.

 

 

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here