Gezinsgerichte aanpak stimuleert taalontwikkeling peuters

0
2336
Moeder leest dochtertjes voor

In de vroege woordenschatontwikkeling spelen zowel cognitieve en sociale vaardigheden als omgevingsfactoren een rol spelen. Vooral gezinsgerichte programma’s, gericht op het stimuleren van de ouderbetrokkenheid, bevorderen de woordenschatontwikkeling bevorderen.

Al in de vroege kinderjaren bestaan er grote verschillen tussen kinderen in het aantal woorden dat zij kennen en de snelheid waarmee ze nieuwe woorden leren. Dat blijkt uit onderzoek van Rosa Teepe aan de Radboud Universiteit.

Twee varianten VVE Thuis

Teepe onderzocht twee varianten van het bestaande gezinsgerichte programma VVE Thuis; een variant met activerende leervormen en een variant met technologie-ondersteund leren. Zij laat zien dat beide aanpakken de passieve woordenschat van jonge kinderen stimuleren, waarbij de variant met activerende leervormen het meest effectief blijkt. Wel bleek dat met de implementatie van gezinsgerichte programma’s een aanzienlijke tijdsinvestering gemoeid gaat en dat de realisatie van technologie-ondersteund leren complex is. Dit onderzoek benadrukt het belang van ouderbetrokkenheid en een rijke thuissituatie voor de woordenschatontwikkeling van jonge kinderen.

Enhancing preschoolers’ vocabulary through family literacy programs

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here