Categorieen

AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Nieuws

145-168 van de 281 resultaten

Startdatum: 17-05-2024 - Einddatum: 14-06-2024
Tijd: 09:30 - 16:45
Locatie: King Nascholing, Aristo Amsterdam
Cursus | Rouw / Verlies

De driedaagse cursus 'Kinderen in de rouw' van KING Nascholing biedt jou als hulpverlener praktische kennis en handvatten om verschillende vormen van rouw bij kinderen te herkennen en te begeleiden. Je leert hoe je kinderen kunt ondersteunen in hun rouwproces en welke vragen en reacties hierbij komen kijken. De systemische en contextuele benadering vormen de basis van de cursus. Ook wordt de beschrijving van rouw in de DSM-V toegelicht, waarbij er aandacht wordt besteed aan gezonde rouw, gecompliceerde rouw, depressie en PTSS. Na deze cursus ben jij in staat om kinderen in rouw op een gedegen manier te ondersteunen en te begeleiden. 

De cursus start op 17 mei 2024 van 9:30 tot 16:45. De tweede cursusdag vindt plaats op 31 mei, en de laatste cursusdag op 14 juni, om dezelfde tijden.

Wat leer je?

Tijdens deze cursus doe je basis en specialistische kennis op, waaronder begripsbesef per ontwikkelingsfasen, wat betreft kinderen (0-18 jaar) in de rouw na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis (scheiding, overlijden van een dierbare, ziekte. Daarnaast leer je gesprekstechnieken aan om met jeugdigen en hun ouders in gesprek te gaan over het verlies. Na de cursus ben je op de hoogte van verschillende middelen en vormen van behandelingen bij rouw en van de plaats van rouw in de DSM-V.

Doelgroep

Orthopedagogen, Psychologen, POH-GGZ'ers en jeugdzorgmedewerkers

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Startdatum: 17-05-2024 - Einddatum: 14-06-2024
Tijd: 09:30 - 16:45
Locatie: King Nascholing, Aristo Amsterdam
Cursus | Rouw / Verlies

De driedaagse cursus 'Kinderen in de rouw' van KING Nascholing biedt jou als hulpverlener praktische kennis en handvatten om verschillende vormen van rouw bij kinderen te herkennen en te begeleiden. Je leert hoe je kinderen kunt ondersteunen in hun rouwproces en welke vragen en reacties hierbij komen kijken. De systemische en contextuele benadering vormen de basis van de cursus. Ook wordt de beschrijving van rouw in de DSM-V toegelicht, waarbij er aandacht wordt besteed aan gezonde rouw, gecompliceerde rouw, depressie en PTSS. Na deze cursus ben jij in staat om kinderen in rouw op een gedegen manier te ondersteunen en te begeleiden. 

De cursus start op 17 mei 2024 van 9:30 tot 16:45. De tweede cursusdag vindt plaats op 31 mei, en de laatste cursusdag op 14 juni, om dezelfde tijden.

Wat leer je?

Tijdens deze cursus doe je basis en specialistische kennis op, waaronder begripsbesef per ontwikkelingsfasen, wat betreft kinderen (0-18 jaar) in de rouw na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis (scheiding, overlijden van een dierbare, ziekte. Daarnaast leer je gesprekstechnieken aan om met jeugdigen en hun ouders in gesprek te gaan over het verlies. Na de cursus ben je op de hoogte van verschillende middelen en vormen van behandelingen bij rouw en van de plaats van rouw in de DSM-V.

Doelgroep

Orthopedagogen, Psychologen, POH-GGZ'ers en jeugdzorgmedewerkers

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 04-04-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online via ZOOM
Gezondheid / Ziekte | Training

Jonge kinderen in een (para-) medische setting ervaren meer stressvolle gevoelens dan gemiddeld. De online training van Contact in Beeld laat zien hoe je als professional positief en verbindend kunt afstemmen op de emoties van verdriet, ongemak en pijn van deze doelgroep. Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van uiteenlopend videomateriaal uit de praktijk om te kunnen zien wat daarin werkt en niet werkt. Door een optimale afstemming- en in samenwerking met ouders, houdt een kind grip op de wereld om hem heen en ervaar je meer contact en verbinding tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Alle kennis wordt overgedragen vanuit de Infant Mental Health visie.

Doelgroep

Professionals die werken in een (para-) medische setting met kinderen in de leeftijd vanaf 2 tot 6 jaar

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 04-04-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online via ZOOM
Gezondheid / Ziekte | Training

Jonge kinderen in een (para-) medische setting ervaren meer stressvolle gevoelens dan gemiddeld. De online training van Contact in Beeld laat zien hoe je als professional positief en verbindend kunt afstemmen op de emoties van verdriet, ongemak en pijn van deze doelgroep. Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van uiteenlopend videomateriaal uit de praktijk om te kunnen zien wat daarin werkt en niet werkt. Door een optimale afstemming- en in samenwerking met ouders, houdt een kind grip op de wereld om hem heen en ervaar je meer contact en verbinding tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Alle kennis wordt overgedragen vanuit de Infant Mental Health visie.

Doelgroep

Professionals die werken in een (para-) medische setting met kinderen in de leeftijd vanaf 2 tot 6 jaar

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 21-03-2024 - Einddatum: 18-04-2024
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Volkel
Cursus | IMH | Taal / TOS

Studierichtingen die opleiden tot professionals in de ouder-kindzorg besteden zelden aandacht aan de woorden die we spreken met cliënten: ouders en baby’s. Dat terwijl de taal het belangrijkste middel voor hulp bij uitstek is, vindt Paulien Kuipers. Want met woorden wordt betekenis gegeven aan de cliëntsituatie. Als een ouder-kind band problemen oplevert, willen we die band helpen versterken. In deze cursus leer je woorden zo te gebruiken, dat zowel ouders als de baby zich door de ander gezien voelen en de binding tussen hen positiever wordt. De cursus richt zich bij uitstek op professionals die korte contacten hebben met gezinnen. Daarin kun je als professional heel goed hechtingsbevorderend zijn. We maken gebruik van het boek en de opgenomen uitleg van Paulien Kuipers, GZ-psycholoog en voormalig oprichter van Stichting Kinderleven in Limburg, die inmiddels geniet van een welverdiend pensioen. Ze heeft de cursus opgezet en vormgegeven.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ-register, BIG-/RIVIZ-register, Register voor Vaktherapie of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Basiskennis aan IMH is toelatingsvoorwaarde. Het gaat hierbij om een cursus van minimaal 8 uur (dit mag ook bij externe aanbieders gevolgd zijn). Voldoe je hier niet aan? Dan krijg je van ons na aanmelding de e-learning om je IMH kennis op te frissen of er mee aan de slag te gaan. Laat het ons weten via leren@imhnederland.nl

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Startdatum: 21-03-2024 - Einddatum: 18-04-2024
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Volkel
Cursus | IMH | Taal / TOS

Studierichtingen die opleiden tot professionals in de ouder-kindzorg besteden zelden aandacht aan de woorden die we spreken met cliënten: ouders en baby’s. Dat terwijl de taal het belangrijkste middel voor hulp bij uitstek is, vindt Paulien Kuipers. Want met woorden wordt betekenis gegeven aan de cliëntsituatie. Als een ouder-kind band problemen oplevert, willen we die band helpen versterken. In deze cursus leer je woorden zo te gebruiken, dat zowel ouders als de baby zich door de ander gezien voelen en de binding tussen hen positiever wordt. De cursus richt zich bij uitstek op professionals die korte contacten hebben met gezinnen. Daarin kun je als professional heel goed hechtingsbevorderend zijn. We maken gebruik van het boek en de opgenomen uitleg van Paulien Kuipers, GZ-psycholoog en voormalig oprichter van Stichting Kinderleven in Limburg, die inmiddels geniet van een welverdiend pensioen. Ze heeft de cursus opgezet en vormgegeven.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ-register, BIG-/RIVIZ-register, Register voor Vaktherapie of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Basiskennis aan IMH is toelatingsvoorwaarde. Het gaat hierbij om een cursus van minimaal 8 uur (dit mag ook bij externe aanbieders gevolgd zijn). Voldoe je hier niet aan? Dan krijg je van ons na aanmelding de e-learning om je IMH kennis op te frissen of er mee aan de slag te gaan. Laat het ons weten via leren@imhnederland.nl

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 21-03-2024 - Einddatum: 11-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Volkel
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk. In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. 

De cursus bedraagt 60 uur. De cursus wordt blended georganiseerd. Dat betekent dat er wordt gewerkt door middel van een mengeling van werkvormen. We ontmoeten elkaar in totaal 3 dagen live en 4 dagen online. De 1e dag aan het begin van de cursus en 2 afsluitende lesdagen aan het eind van de cursus zijn live lesmomenten. Daarnaast werken we met elkaar in een digitaal klaslokaal. Het werk in het digitale klaslokaal wordt verdeeld in 5 blokken, die steeds worden afgerond met een kennistoets en een interactief (online) college waar klassikaal de individuele en groepsopdrachten worden besproken.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts. * Staat je functie er niet bij maar wil je wel graag deelnemen, neem dan contact met ons op via leren@imhnederland.nl om op maat te kijken naar de toelatingseisen.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Startdatum: 21-03-2024 - Einddatum: 11-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Volkel
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk. In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. 

De cursus bedraagt 60 uur. De cursus wordt blended georganiseerd. Dat betekent dat er wordt gewerkt door middel van een mengeling van werkvormen. We ontmoeten elkaar in totaal 3 dagen live en 4 dagen online. De 1e dag aan het begin van de cursus en 2 afsluitende lesdagen aan het eind van de cursus zijn live lesmomenten. Daarnaast werken we met elkaar in een digitaal klaslokaal. Het werk in het digitale klaslokaal wordt verdeeld in 5 blokken, die steeds worden afgerond met een kennistoets en een interactief (online) college waar klassikaal de individuele en groepsopdrachten worden besproken.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts. * Staat je functie er niet bij maar wil je wel graag deelnemen, neem dan contact met ons op via leren@imhnederland.nl om op maat te kijken naar de toelatingseisen.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 06-03-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online via ZOOM
Eten / Eetproblemen | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (0-6 jaar) die niet willen- of moeite hebben met eten is een uitdaging, zeker voor ouders. Maar ook voor professionals kan het een uitdaging zijn om ouders van deze doelgroep te begeleiden. Zeker als je nog geen zicht hebt op de betekenis van het niet willen eten van het kind. 

Contact in Beeld geeft deze training waarbij o.a. aan de hand van videobeelden uit de dagelijkse praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen waarbij eten niet vanzelfsprekend is. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden?

Videobeelden

Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een kind dat niet wil eten. Deze bewustwording maakt dat je meer zicht krijgt wat het kind nodig heeft om ontspannen met eten om te gaan en stappen te kunnen maken om ook weer daadwerkelijk (meer) te eten. 

Onderwerpen die aan bod komen

- belang van een uitgebreide anamnese.
- specifieke kennis over de ontwikkeling rondom eten van kinderen.
- de mogelijke achtergronden van het niet willen eten.
- de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op eetgedrag. 
- ‘De 4 bouwstenen van positief contact’- een prettige tool bij ouderbegeleiding.
- het belang van contact en verbinding met een kind wat niet wil eten.
- hoe je als professional positieve en verbindende interacties kunt herkennen en toepassen.
- de valkuilen in de interactie tussen ouder en kind rondom het eten. 
- het duiden van de lichaamstaal van een kind.

Doelgroep

Professionals die werken met ouders en hun jonge kind wat moeite heeft om te eten

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 06-03-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online via ZOOM
Eten / Eetproblemen | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (0-6 jaar) die niet willen- of moeite hebben met eten is een uitdaging, zeker voor ouders. Maar ook voor professionals kan het een uitdaging zijn om ouders van deze doelgroep te begeleiden. Zeker als je nog geen zicht hebt op de betekenis van het niet willen eten van het kind. 

Contact in Beeld geeft deze training waarbij o.a. aan de hand van videobeelden uit de dagelijkse praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen waarbij eten niet vanzelfsprekend is. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden?

Videobeelden

Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een kind dat niet wil eten. Deze bewustwording maakt dat je meer zicht krijgt wat het kind nodig heeft om ontspannen met eten om te gaan en stappen te kunnen maken om ook weer daadwerkelijk (meer) te eten. 

Onderwerpen die aan bod komen

- belang van een uitgebreide anamnese.
- specifieke kennis over de ontwikkeling rondom eten van kinderen.
- de mogelijke achtergronden van het niet willen eten.
- de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op eetgedrag. 
- ‘De 4 bouwstenen van positief contact’- een prettige tool bij ouderbegeleiding.
- het belang van contact en verbinding met een kind wat niet wil eten.
- hoe je als professional positieve en verbindende interacties kunt herkennen en toepassen.
- de valkuilen in de interactie tussen ouder en kind rondom het eten. 
- het duiden van de lichaamstaal van een kind.

Doelgroep

Professionals die werken met ouders en hun jonge kind wat moeite heeft om te eten

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 06-02-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: online via ZOOM
Baby | Gezondheid / Ziekte | Training

In de training van Contact in Beeld wordt ingegaan op het belang van contact en verbinding maken met een kwetsbare baby tijdens (para-) medische handelingen. Aan de hand van videobeelden uit de praktijk en beeldanalyses wordt inzichtelijk hoe je dit contact kan vormgeven. Je gaat kijken naar de kleine signalen die een kind geeft om te communiceren en daarmee iets duidelijk te maken. Hierbij maakt een baby vooral gebruik van zijn lichaamstaal en geluiden. Door de training leer je een scala aan signalen te herkennen en te interpreteren en ben je in staat om sensitief en responsief te reageren op de baby. Dit bevordert de ontspanning en daarmee het herstel, het helpt hem reguleren tijdens medisch handelen en dit alles is weer ondersteunend aan de algehele groei en ontwikkeling van de baby.

Vier bouwstenen

Daarnaast krijg je ’De 4 bouwstenen van positief contact’ aangereikt als hulpmiddel om verbindend contact vorm te geven. Als je inzicht krijgt hoe de bouwstenen werken, kun je deze bewust gaan inzetten waardoor je een baby in emotionele nood snel kunt helpen ontspannen.

Door bovengenoemde kennis en inzichten op te doen kun je de informatie overdragen aan ouders. Dit zal hen sterken in het zelfvertrouwen als ouders omdat ze weten wat ze voor hun kind kunnen betekenen bij signalen van discomfort.

Wat leer je

  • Specifieke kennis over de ontwikkeling van een baby
  • Wat de stand van de handjes van een baby vertelt
  • Hoe kunnen we de groei van een veerkrachtig brein ondersteunen
  • Het belang van het voorkomen van stress en discomfort bij een baby
  • Introductie over de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling 
  • Wat zijn (jouw) krachten en valkuilen in het contact met een baby
  • Hoe je een baby ondersteunt bij pijnlijke of vervelende (para/medische) handelingen
  • Het belang van ouderbetrokkenheid bij baby-vriendelijk medisch handelen
  • Introductie Dunstan Babytaal (herkennen babygeluiden)

Doelgroep

Professionals die werken met baby's t/m 1 jaar

Meer informatie

Voor meer informatie en aanmelden, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 06-02-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: online via ZOOM
Baby | Gezondheid / Ziekte | Training

In de training van Contact in Beeld wordt ingegaan op het belang van contact en verbinding maken met een kwetsbare baby tijdens (para-) medische handelingen. Aan de hand van videobeelden uit de praktijk en beeldanalyses wordt inzichtelijk hoe je dit contact kan vormgeven. Je gaat kijken naar de kleine signalen die een kind geeft om te communiceren en daarmee iets duidelijk te maken. Hierbij maakt een baby vooral gebruik van zijn lichaamstaal en geluiden. Door de training leer je een scala aan signalen te herkennen en te interpreteren en ben je in staat om sensitief en responsief te reageren op de baby. Dit bevordert de ontspanning en daarmee het herstel, het helpt hem reguleren tijdens medisch handelen en dit alles is weer ondersteunend aan de algehele groei en ontwikkeling van de baby.

Vier bouwstenen

Daarnaast krijg je ’De 4 bouwstenen van positief contact’ aangereikt als hulpmiddel om verbindend contact vorm te geven. Als je inzicht krijgt hoe de bouwstenen werken, kun je deze bewust gaan inzetten waardoor je een baby in emotionele nood snel kunt helpen ontspannen.

Door bovengenoemde kennis en inzichten op te doen kun je de informatie overdragen aan ouders. Dit zal hen sterken in het zelfvertrouwen als ouders omdat ze weten wat ze voor hun kind kunnen betekenen bij signalen van discomfort.

Wat leer je

  • Specifieke kennis over de ontwikkeling van een baby
  • Wat de stand van de handjes van een baby vertelt
  • Hoe kunnen we de groei van een veerkrachtig brein ondersteunen
  • Het belang van het voorkomen van stress en discomfort bij een baby
  • Introductie over de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling 
  • Wat zijn (jouw) krachten en valkuilen in het contact met een baby
  • Hoe je een baby ondersteunt bij pijnlijke of vervelende (para/medische) handelingen
  • Het belang van ouderbetrokkenheid bij baby-vriendelijk medisch handelen
  • Introductie Dunstan Babytaal (herkennen babygeluiden)

Doelgroep

Professionals die werken met baby's t/m 1 jaar

Meer informatie

Voor meer informatie en aanmelden, klik hier

Datum: 14-03-2024
Tijd: 09:00 - 16:30
Locatie: Theater Veerensmederij
Emotie | Gezondheid / Ziekte | Symposium

Zorgprofessionals en CliniClowns kunnen veel van elkaar leren. Als zorgprofessional weet jij als geen ander hoe belangrijk het is om echt verbinding te voelen met de mensen met wie je werkt. Vooral omdat je vaak in contact bent met kinderen en ouders die zich in een kwetsbare situatie bevinden. Het zorgt voor vertrouwen, en dat is de basis voor een veilig gevoel. 

Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van CliniClowns organiseren zij samen met Stichting Kind en Ziekenhuis dit symposium. In die 30 jaar heeft CliniClowns een eigen wijze ontwikkeld om zich te verbinden met het kind en de ouders. Tijdens dit symposium worden inzichten gedeeld en doe je kennis op vanuit verschillende perspectieven. Om zo je vaardigheden in contact maken met mensen in een kwetsbare situatie te verfijnen.

Sprekers

Sprekers zijn onder meer:

  • kinderartsen Baruch Krauss (Boston Children's Hospital) en Piet Leroy (MUMC+, PROSA), beiden opinion leader en topdocent als het gaat om het voorkomen van angst, pijn en stress bij kinderen;
  • hypnotherapeut Elroly Groeneveld van Skills4Comfort over de kracht van positief taalgebruik;
  • CliniClown en trainer Joscha de Boever over speels, onderzoekend en met humor contact maken met kinderen;
  • psycholoog Marilene De Zeeuw, infant mental health-specialist, over het verlangen naar contact en communicatie bij baby's en jonge kinderen.

Doelgroep

Het symposium is bedoeld voor alle zorgprofessionals die werken met kinderen met een ziekte, beperking en neurodiversiteit.

Meer informatie

Voor meer informatie over het programma en aanmelden, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 14-03-2024
Tijd: 09:00 - 16:30
Locatie: Theater Veerensmederij
Emotie | Gezondheid / Ziekte | Symposium

Zorgprofessionals en CliniClowns kunnen veel van elkaar leren. Als zorgprofessional weet jij als geen ander hoe belangrijk het is om echt verbinding te voelen met de mensen met wie je werkt. Vooral omdat je vaak in contact bent met kinderen en ouders die zich in een kwetsbare situatie bevinden. Het zorgt voor vertrouwen, en dat is de basis voor een veilig gevoel. 

Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van CliniClowns organiseren zij samen met Stichting Kind en Ziekenhuis dit symposium. In die 30 jaar heeft CliniClowns een eigen wijze ontwikkeld om zich te verbinden met het kind en de ouders. Tijdens dit symposium worden inzichten gedeeld en doe je kennis op vanuit verschillende perspectieven. Om zo je vaardigheden in contact maken met mensen in een kwetsbare situatie te verfijnen.

Sprekers

Sprekers zijn onder meer:

  • kinderartsen Baruch Krauss (Boston Children's Hospital) en Piet Leroy (MUMC+, PROSA), beiden opinion leader en topdocent als het gaat om het voorkomen van angst, pijn en stress bij kinderen;
  • hypnotherapeut Elroly Groeneveld van Skills4Comfort over de kracht van positief taalgebruik;
  • CliniClown en trainer Joscha de Boever over speels, onderzoekend en met humor contact maken met kinderen;
  • psycholoog Marilene De Zeeuw, infant mental health-specialist, over het verlangen naar contact en communicatie bij baby's en jonge kinderen.

Doelgroep

Het symposium is bedoeld voor alle zorgprofessionals die werken met kinderen met een ziekte, beperking en neurodiversiteit.

Meer informatie

Voor meer informatie over het programma en aanmelden, klik hier

Datum: 14-11-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Ouderschap | Training

Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!

Wat je leert

Moeiteloos gesprekken voeren met ouders en alle andere soorten mensen
Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • herken je je valkuilen en weet je hoe daarmee om te gaan.
  • ken je de winst van echt luisteren.
  • kun je de voor jou meest lastige emoties in goede banen leiden.
  • kun je lichaamstaal inzetten als onbetaalbaar instrument, dat je altijd en overal ter beschikking hebt.
  • weet je hoe je eenvoudig oplossingsgericht kunt werken met alle leeftijden.
  • kun je de meest lastige onderwerpen ter tafel brengen, ook als je daar nu nog met een boogje omheen manoeuvreert.
  • maar bovenal ben je aan de slag gegaan met jouw persoonlijke leerwensen en eigenWIJSheid, die vooraf wordt geïnventariseerd.

Doelgroep

Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze training van NSPOH, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 14-11-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Ouderschap | Training

Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!

Wat je leert

Moeiteloos gesprekken voeren met ouders en alle andere soorten mensen
Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • herken je je valkuilen en weet je hoe daarmee om te gaan.
  • ken je de winst van echt luisteren.
  • kun je de voor jou meest lastige emoties in goede banen leiden.
  • kun je lichaamstaal inzetten als onbetaalbaar instrument, dat je altijd en overal ter beschikking hebt.
  • weet je hoe je eenvoudig oplossingsgericht kunt werken met alle leeftijden.
  • kun je de meest lastige onderwerpen ter tafel brengen, ook als je daar nu nog met een boogje omheen manoeuvreert.
  • maar bovenal ben je aan de slag gegaan met jouw persoonlijke leerwensen en eigenWIJSheid, die vooraf wordt geïnventariseerd.

Doelgroep

Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze training van NSPOH, klik hier

Datum: 14-03-2024
Tijd: 19:00 - 21:30
Locatie: online
Opvoeding | Ouderschap | webinar

Professionals en ouders worden tegenwoordig overspoeld met informatie over het belang van een veilige gehechtheid. Gevolg is een tsunami aan vragen en onzekerheid bij ouders, vooral bij ouders van jonge kinderen. In dit MinNultotVijf-webinar spijkert prof.dr. Maartje Luijk je kennis op dit gebied bij. Zij gaat eerst in op recente onderzoeksbevindingen op het gebied van veilige gehechtheid. Vervolgens maakt zij de vertaalslag naar de praktijk: wat kun je wel zien, zeggen én beïnvloeden als het gaat om het verstevigen van de band tussen ouder en kind.

Wanneer doe je het in het opvoeden van een jong kind nog goed? Neem alleen al alle foto’s van uitgeruste moeders met stralende baby’s die dag in dag uit op sociale media verschijnen. Met als gevolg dat velen alles op alles zetten om een perfecte ouder te zijn, die alles tot in de puntjes heeft geregeld. En dat zonder support of hulp te vragen van anderen uit hun omgeving. Perfectionisme en individualisme vieren hoogtij onder ouders. Professionals zoeken telkens weer uit hoe ze dit kunnen relativeren zonder het kind met het badwater weg te gooien.

Opvoedingsexpert Maartje Luijk weet als geen ander hoe professionals ouders kunnen ondersteunen om overeind te blijven. Zij stelt dat ‘goed genoeg’ opvoeden beter werkt dan perfect opvoeden. “Opvoeden is complex en lastig. Twijfelen en fouten maken hoort erbij. Evenals aanrommelen. Er is niet één manier die het beste is. Je hoeft het niet perfect te doen als ouder, goed genoeg werkt veel beter. Daar komt bij dat kinderen en ouders heel verschillend zijn - variatie is normaal.”

In dit webinar gaat ze in op de paradox van het ideaal van een veilige gehechtheid, waar ouders en professionals tegelijkertijd niet te fanatiek naar moeten streven. Maartje vat de huidige wetenschappelijke stand van zaken samen, zodat je met meer zekerheid professionele interventies, rapporten en adviezen kunt formuleren. Ze licht ook een aantal valkuilen uit en bespreekt hoe deze op te lossen.  

Datum: woensdagavond 14 maart van 19.30 – 21.00 uur  (of later terugkijken)
Deelnameprijs: 29,95
Organisatie: MinNultotVijf (een initiatief van IMH Nederland en Vakblad Vroeg)

Prof. dr. Maartje Luijk doet onderzoek naar opvoeden. Haar wetenschappelijke carrière startte met een onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen in een kindertehuis in Mumbai, India. Daarna deed zij promotie-onderzoek naar de gehechtheidsrelatie tussen jonge kinderen en hun ouders aan de Universiteit Leiden, in samenwerking met het grootschalige Generation R onderzoek in het Erasmus MC. In 2011 stond zij aan de wieg van de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij geeft les in zowel de bachelor- als de masteropleiding. In 2020 werd zij benoemd als hoogleraar pedagogiek. De titel van haar leerstoel luidt ‘Gezinspedagogiek: Ondersteuning bij alledaagse opvoedproblemen’. Naast het schrijven van wetenschappelijke publicaties en boeken staat zij regelmatig landelijke media te woord, zoals recent de Correspondent Opent extern en NRCOpent extern. Ze brengt bijna een boek uit met collega-wetenschappers over hechten, gebaseerd op het eerdere themanummer Gehechtheid van het tijdschrift Pedagogiek: Ontstaan van de gehechtheidstheorie en invloed op hedendaagse opvoeding. Introductie op het themanummer1 | Amsterdam University Press Journals Online

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 14-03-2024
Tijd: 19:00 - 21:30
Locatie: online
Opvoeding | Ouderschap | webinar

Professionals en ouders worden tegenwoordig overspoeld met informatie over het belang van een veilige gehechtheid. Gevolg is een tsunami aan vragen en onzekerheid bij ouders, vooral bij ouders van jonge kinderen. In dit MinNultotVijf-webinar spijkert prof.dr. Maartje Luijk je kennis op dit gebied bij. Zij gaat eerst in op recente onderzoeksbevindingen op het gebied van veilige gehechtheid. Vervolgens maakt zij de vertaalslag naar de praktijk: wat kun je wel zien, zeggen én beïnvloeden als het gaat om het verstevigen van de band tussen ouder en kind.

Wanneer doe je het in het opvoeden van een jong kind nog goed? Neem alleen al alle foto’s van uitgeruste moeders met stralende baby’s die dag in dag uit op sociale media verschijnen. Met als gevolg dat velen alles op alles zetten om een perfecte ouder te zijn, die alles tot in de puntjes heeft geregeld. En dat zonder support of hulp te vragen van anderen uit hun omgeving. Perfectionisme en individualisme vieren hoogtij onder ouders. Professionals zoeken telkens weer uit hoe ze dit kunnen relativeren zonder het kind met het badwater weg te gooien.

Opvoedingsexpert Maartje Luijk weet als geen ander hoe professionals ouders kunnen ondersteunen om overeind te blijven. Zij stelt dat ‘goed genoeg’ opvoeden beter werkt dan perfect opvoeden. “Opvoeden is complex en lastig. Twijfelen en fouten maken hoort erbij. Evenals aanrommelen. Er is niet één manier die het beste is. Je hoeft het niet perfect te doen als ouder, goed genoeg werkt veel beter. Daar komt bij dat kinderen en ouders heel verschillend zijn - variatie is normaal.”

In dit webinar gaat ze in op de paradox van het ideaal van een veilige gehechtheid, waar ouders en professionals tegelijkertijd niet te fanatiek naar moeten streven. Maartje vat de huidige wetenschappelijke stand van zaken samen, zodat je met meer zekerheid professionele interventies, rapporten en adviezen kunt formuleren. Ze licht ook een aantal valkuilen uit en bespreekt hoe deze op te lossen.  

Datum: woensdagavond 14 maart van 19.30 – 21.00 uur  (of later terugkijken)
Deelnameprijs: 29,95
Organisatie: MinNultotVijf (een initiatief van IMH Nederland en Vakblad Vroeg)

Prof. dr. Maartje Luijk doet onderzoek naar opvoeden. Haar wetenschappelijke carrière startte met een onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen in een kindertehuis in Mumbai, India. Daarna deed zij promotie-onderzoek naar de gehechtheidsrelatie tussen jonge kinderen en hun ouders aan de Universiteit Leiden, in samenwerking met het grootschalige Generation R onderzoek in het Erasmus MC. In 2011 stond zij aan de wieg van de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij geeft les in zowel de bachelor- als de masteropleiding. In 2020 werd zij benoemd als hoogleraar pedagogiek. De titel van haar leerstoel luidt ‘Gezinspedagogiek: Ondersteuning bij alledaagse opvoedproblemen’. Naast het schrijven van wetenschappelijke publicaties en boeken staat zij regelmatig landelijke media te woord, zoals recent de Correspondent Opent extern en NRCOpent extern. Ze brengt bijna een boek uit met collega-wetenschappers over hechten, gebaseerd op het eerdere themanummer Gehechtheid van het tijdschrift Pedagogiek: Ontstaan van de gehechtheidstheorie en invloed op hedendaagse opvoeding. Introductie op het themanummer1 | Amsterdam University Press Journals Online

Datum: 06-02-2025
Tijd: 19:30 - 21:00
Locatie: online
Rouw / Verlies | webinar

Wist je dat 1 op de 4 vrouwen een miskraam meemaakt? En 1 op de 5 een abortus? Dit zijn ingrijpende gebeurtenissen die vaak onderbelicht blijven in de zorg. Terwijl medische begeleiding meestal goed is geregeld, ontbreekt het vaak aan aandacht voor de psychosociale impact. Hier komt Miskraambegeleiding Nederland in beeld, opgericht door Miriam van Kreij, een pionier op dit gebied, die zich al 14 jaar inzet om pril verlies bespreekbaar te maken. We zijn heel blij haar te mogen verwelkomen als spreker tijdens het webinar dat op 6 februari georganiseerd wordt door platform  MinNultotVijf (een initiatief van Vakblad Vroeg en IMH Nederland).

Met haar unieke vijf-stappenprogramma biedt Miriam van Kreij kortdurende begeleiding aan ouders, zodat ze weer vooruit kunnen. “De impact van pril verlies op gezinnen wordt vaak onderschat,” vertelt ze. “Ook een nieuwe zwangerschap wist het verdriet niet uit.” Haar methodiek is niet alleen gericht op praten, maar betrekt ook het lichaam en intuïtie. Voor ouders geeft dit waardevolle handvatten, zoals een stappenplan over hoe je kinderen kunt vertellen over een miskraam. Dit helpt gezinnen om samen het verlies te verwerken. Met drie boeken, waaronder een invulboek voor ouders, deelt ze haar kennis en ervaring breed.

Van Kreij raakte zelf bij dit onderwerp betrokken toen ze in haar algemene coachingspraktijk steeds vaker vragen kreeg die verband hielden met een vroeg verlies in de zwangerschap. Ook spreekt ze uit ervaring, omdat het verlies van haar eigen tweelingbroer tijdens de zwangerschap haar leven lang al betekenisvol is. 

Naast begeleiding biedt ze scholingen aan professionals, zoals verloskundigen, praktijkondersteuners en coaches. Omdat iedere professional die werkt met jonge gezinnen te maken kan krijgen met een vroeg verlies, spreekt Van  Kreij graag voor een breed publiek, dat met haar praktische handvatten direct aan de slag kan. Ze bespreekt onderwerpen zoals valkuilen in de communicatie en praktische tips voor een passend gesprek met cliënten. "Het is een thema dat je niet kunt laten liggen," benadrukt ze.

Meer weten? Sluit aan bij het webinar of abonneer je op platform MinNultotVijf en ontdek hoe je pril verlies op een respectvolle manier kunt ondersteunen.

Webinar onderdeel van MinNultotVijf

Het webinar maakt onderdeel uit van MinNultotvijf, hét inspiratieplatform voor alle professionals die werken in de geboortezorg en met jonge kinderen en hun ouders. Ben je abonnee, log dan in op je account en vink aan dat je dit webinar gratis wilt volgen. Nog geen abonnee? Meld je dan nu aan en volg dit webinar en alle andere (live) webinars voor slechts €169 per jaar.

Dit platform, een initiatief van IMH Nederland en Vakblad Vroeg, bestaat uit webinars, podcasts, artikelen uit kwartaalmagazine Vroeg, minicolleges en rollenspelen. Een abonnement op het platform, dat voortdurend wordt uitgebreid, is heel voordelig. Meld je nu aan en neem ook zonder extra kosten deel aan dit webinar.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 06-02-2025
Tijd: 19:30 - 21:00
Locatie: online
Rouw / Verlies | webinar

Wist je dat 1 op de 4 vrouwen een miskraam meemaakt? En 1 op de 5 een abortus? Dit zijn ingrijpende gebeurtenissen die vaak onderbelicht blijven in de zorg. Terwijl medische begeleiding meestal goed is geregeld, ontbreekt het vaak aan aandacht voor de psychosociale impact. Hier komt Miskraambegeleiding Nederland in beeld, opgericht door Miriam van Kreij, een pionier op dit gebied, die zich al 14 jaar inzet om pril verlies bespreekbaar te maken. We zijn heel blij haar te mogen verwelkomen als spreker tijdens het webinar dat op 6 februari georganiseerd wordt door platform  MinNultotVijf (een initiatief van Vakblad Vroeg en IMH Nederland).

Met haar unieke vijf-stappenprogramma biedt Miriam van Kreij kortdurende begeleiding aan ouders, zodat ze weer vooruit kunnen. “De impact van pril verlies op gezinnen wordt vaak onderschat,” vertelt ze. “Ook een nieuwe zwangerschap wist het verdriet niet uit.” Haar methodiek is niet alleen gericht op praten, maar betrekt ook het lichaam en intuïtie. Voor ouders geeft dit waardevolle handvatten, zoals een stappenplan over hoe je kinderen kunt vertellen over een miskraam. Dit helpt gezinnen om samen het verlies te verwerken. Met drie boeken, waaronder een invulboek voor ouders, deelt ze haar kennis en ervaring breed.

Van Kreij raakte zelf bij dit onderwerp betrokken toen ze in haar algemene coachingspraktijk steeds vaker vragen kreeg die verband hielden met een vroeg verlies in de zwangerschap. Ook spreekt ze uit ervaring, omdat het verlies van haar eigen tweelingbroer tijdens de zwangerschap haar leven lang al betekenisvol is. 

Naast begeleiding biedt ze scholingen aan professionals, zoals verloskundigen, praktijkondersteuners en coaches. Omdat iedere professional die werkt met jonge gezinnen te maken kan krijgen met een vroeg verlies, spreekt Van  Kreij graag voor een breed publiek, dat met haar praktische handvatten direct aan de slag kan. Ze bespreekt onderwerpen zoals valkuilen in de communicatie en praktische tips voor een passend gesprek met cliënten. "Het is een thema dat je niet kunt laten liggen," benadrukt ze.

Meer weten? Sluit aan bij het webinar of abonneer je op platform MinNultotVijf en ontdek hoe je pril verlies op een respectvolle manier kunt ondersteunen.

Webinar onderdeel van MinNultotVijf

Het webinar maakt onderdeel uit van MinNultotvijf, hét inspiratieplatform voor alle professionals die werken in de geboortezorg en met jonge kinderen en hun ouders. Ben je abonnee, log dan in op je account en vink aan dat je dit webinar gratis wilt volgen. Nog geen abonnee? Meld je dan nu aan en volg dit webinar en alle andere (live) webinars voor slechts €169 per jaar.

Dit platform, een initiatief van IMH Nederland en Vakblad Vroeg, bestaat uit webinars, podcasts, artikelen uit kwartaalmagazine Vroeg, minicolleges en rollenspelen. Een abonnement op het platform, dat voortdurend wordt uitgebreid, is heel voordelig. Meld je nu aan en neem ook zonder extra kosten deel aan dit webinar.

Startdatum: 11-03-2024 - Einddatum: 25-03-2024
Tijd: 09:30 - 16:45
Locatie: King Nascholing, Seats2Meet Den Bosch
Cursus | Slapen / Slaapproblemen

Slaapproblemen bij jonge kinderen zijn veelvoorkomend en kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen en gedragsproblemen. Deze tweedaagse cursus van King nascholing biedt concrete kennis en handvatten voor het behandelen van slaapproblemen bij kinderen in de leeftijdsgroep van 0 tot 6 jaar.

Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. gezonde slaap, slaaparchitectuur en de ontwikkeling van slaap, veelvoorkomende slaapstoornissen, diagnose en behandeling van slaapstoornissen. Leer hoe je slaapproblemen bij jonge kinderen kunt aanpakken en het gezin weer een goede nachtrust kunt bieden. 

Wat leer je?

In deze tweedaagse cursus doe je kennis op over de basisbeginselen van slaap en over veelvoorkomende slaapstoornissen. Daarnaast weet je na afloop van de cursus de verschillende slaapproblemen te herkennen en diagnosticeren en heb je tools in handen om slaapproblemen te behandelen.

Doelgroep

Psychologen, (ortho) pedagogen, verpleegkundig specialisten, jeugd- en gezinsprofessionals die werken met het jonge kind en het gezin

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Startdatum: 11-03-2024 - Einddatum: 25-03-2024
Tijd: 09:30 - 16:45
Locatie: King Nascholing, Seats2Meet Den Bosch
Cursus | Slapen / Slaapproblemen

Slaapproblemen bij jonge kinderen zijn veelvoorkomend en kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen en gedragsproblemen. Deze tweedaagse cursus van King nascholing biedt concrete kennis en handvatten voor het behandelen van slaapproblemen bij kinderen in de leeftijdsgroep van 0 tot 6 jaar.

Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. gezonde slaap, slaaparchitectuur en de ontwikkeling van slaap, veelvoorkomende slaapstoornissen, diagnose en behandeling van slaapstoornissen. Leer hoe je slaapproblemen bij jonge kinderen kunt aanpakken en het gezin weer een goede nachtrust kunt bieden. 

Wat leer je?

In deze tweedaagse cursus doe je kennis op over de basisbeginselen van slaap en over veelvoorkomende slaapstoornissen. Daarnaast weet je na afloop van de cursus de verschillende slaapproblemen te herkennen en diagnosticeren en heb je tools in handen om slaapproblemen te behandelen.

Doelgroep

Psychologen, (ortho) pedagogen, verpleegkundig specialisten, jeugd- en gezinsprofessionals die werken met het jonge kind en het gezin

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 17-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Werk jij als arts of jeugdverpleegkundige en wil leren hoe je jouw collega’s kunt instrueren op het gebied van het Van Wiechenonderzoek? Of zoek je in dit kader nascholing? Doe dan deze driedaagse module tot gecertificeerd instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek. Je leert het Van Wiechenonderzoek uitvoeren en uitdragen.

Wat je leert

Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek wordt uitgevoerd bij alle kinderen in Nederland die het consultatiebureau bezoeken. Het is daarmee een standaard ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kinderen tot 4,5 jaar systematisch in kaart te brengen en te volgen. Het onderzoek is gericht op:

  • Fijne motoriek (adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag)
  • Communicatie
  • Grove motoriek

Als instructeur ben je niet alleen in staat om het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek juist uit te voeren, maar ben je ook in staat om kennis hierover en uitvoering hiervan op een adequate wijze over te brengen op jouw collega’s.

Opbouw van de module

In deze driedaagse module wordt uitgegaan van een gedegen voorbereiding op de theorie achter het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek en de kenmerken van het onderzoek. Het onderwijs is zo vormgegeven dat je daardoor zowel op didactisch, als op inhoudelijk gebied ontwikkelt.

Op de eerste dag krijg je informatie over hoe je op adequate wijze informatie over kunt brengen op jouw collega’s. Met deze didactische bagage ga je in de middag in groepen aan de slag. Aan de hand van een opdracht werk je de kenmerken van jouw groep uit in een mini-les. Deze mini-les geef je met jouw groep op de tweede dag. Op de tweede dag krijg je feedback op de inhoud en de gekozen werkvorm van de mini-les. De feedback wordt gegeven door de mede-cursisten, een landelijke van Wiecheninstructeur en een onderwijskundige/docent. Met het geleerde van de eerste twee dagen ga je vervolgens in de praktijk aan de slag.

De derde dag is de terugkomdag. Dan staat de positionering als instructeur centraal. Op deze dag zullen ook reeds gecertificeerde van Wiecheninstructeurs aansluiten (evt. voor hercertificering). Tot slot sluiten we af met de certificering aan de hand van zelf meegebrachte videobeelden. De landelijke instructeurs en de mede-cursisten geven hierop feedback en verbeterpunten.

Het van en met elkaar leren staat centraal binnen deze module. Bij aanvang van de cursus wordt dan ook verwacht dat je je kennis omtrent de achtergrond en de kenmerken van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek voldoende opgefrist hebt.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • kun je reflecteren op de juiste manier van het uitvoeren van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
  • kun je deze vaardigheden binnen jouw eigen organisatie aanleren aan artsen en verpleegkundigen.
  • kun je op adequate wijze feedback geven en ontvangen en kun je het nut van feedback beschrijven.
  • kun je na afloop geregistreerd worden in het register van van Wiechen instructeur NCJ

Voorwaarden voor certificering

  • Je hebt videobeelden meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding)
  • Je kunt adequaat reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek

Doelgroep

Jeugdartsen, artsen maatschappij & gezondheid en jeugdverpleegkundigen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 17-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Werk jij als arts of jeugdverpleegkundige en wil leren hoe je jouw collega’s kunt instrueren op het gebied van het Van Wiechenonderzoek? Of zoek je in dit kader nascholing? Doe dan deze driedaagse module tot gecertificeerd instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek. Je leert het Van Wiechenonderzoek uitvoeren en uitdragen.

Wat je leert

Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek wordt uitgevoerd bij alle kinderen in Nederland die het consultatiebureau bezoeken. Het is daarmee een standaard ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kinderen tot 4,5 jaar systematisch in kaart te brengen en te volgen. Het onderzoek is gericht op:

  • Fijne motoriek (adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag)
  • Communicatie
  • Grove motoriek

Als instructeur ben je niet alleen in staat om het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek juist uit te voeren, maar ben je ook in staat om kennis hierover en uitvoering hiervan op een adequate wijze over te brengen op jouw collega’s.

Opbouw van de module

In deze driedaagse module wordt uitgegaan van een gedegen voorbereiding op de theorie achter het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek en de kenmerken van het onderzoek. Het onderwijs is zo vormgegeven dat je daardoor zowel op didactisch, als op inhoudelijk gebied ontwikkelt.

Op de eerste dag krijg je informatie over hoe je op adequate wijze informatie over kunt brengen op jouw collega’s. Met deze didactische bagage ga je in de middag in groepen aan de slag. Aan de hand van een opdracht werk je de kenmerken van jouw groep uit in een mini-les. Deze mini-les geef je met jouw groep op de tweede dag. Op de tweede dag krijg je feedback op de inhoud en de gekozen werkvorm van de mini-les. De feedback wordt gegeven door de mede-cursisten, een landelijke van Wiecheninstructeur en een onderwijskundige/docent. Met het geleerde van de eerste twee dagen ga je vervolgens in de praktijk aan de slag.

De derde dag is de terugkomdag. Dan staat de positionering als instructeur centraal. Op deze dag zullen ook reeds gecertificeerde van Wiecheninstructeurs aansluiten (evt. voor hercertificering). Tot slot sluiten we af met de certificering aan de hand van zelf meegebrachte videobeelden. De landelijke instructeurs en de mede-cursisten geven hierop feedback en verbeterpunten.

Het van en met elkaar leren staat centraal binnen deze module. Bij aanvang van de cursus wordt dan ook verwacht dat je je kennis omtrent de achtergrond en de kenmerken van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek voldoende opgefrist hebt.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • kun je reflecteren op de juiste manier van het uitvoeren van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
  • kun je deze vaardigheden binnen jouw eigen organisatie aanleren aan artsen en verpleegkundigen.
  • kun je op adequate wijze feedback geven en ontvangen en kun je het nut van feedback beschrijven.
  • kun je na afloop geregistreerd worden in het register van van Wiechen instructeur NCJ

Voorwaarden voor certificering

  • Je hebt videobeelden meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding)
  • Je kunt adequaat reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek

Doelgroep

Jeugdartsen, artsen maatschappij & gezondheid en jeugdverpleegkundigen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 16-10-2024
Tijd: 09:30 - 12:40
Ouderschap | Training

Kinderen van ouders met psychische problemen, kinderen van verslaafde ouders en kinderen van verstandelijk beperkte ouders. Drie groepen kinderen die meer aandacht nodig hebben dan ze nu krijgen. Met deze online training kun je deze groepen kinderen beter op de kaart zetten, leer je meer over preventieve interventies hoe kun je met vroeg opsporen van deze kinderen kunt bijdragen aan hun toekomstig welzijn.

65 % van deze kinderen heeft op 35 jarige leeftijd al een depressie- of angststoornis gehad. In een normale populatie is dat 25 %. Volgens Stichting Sien (voor mensen met een verstandelijke beperking) is er vanaf het begin structurele aandacht nodig voor deze kinderen omdat er structurele tekorten zijn waar de ouder niet in kan voorzien. We kijken naar filmmateriaal, je krijgt informatie aangereikt en we bespreken opdrachten in kleine groepjes.

Wat leer je?

Hoeveel kinderen zijn er KOPP-KVO- en KVBO- kinderen? Wat zijn de signalen? Wat zijn de risico’s voor deze kinderen zelf? Wat zijn beschermende factoren? Wat zijn preventieve interventies? Wat kunnen we vanuit de jeugdgezondheidszorg meer doen dan we nu doen? Wat zeggen de kinderen onszelf vanuit het onderzoek van de Kinderombudsman: Hoor je me wel? Wat leren we van hen?

Ook besteden we tijd aan het feit dat veel van deze kinderen heel goed voor anderen kunnen zorgen en vaak een beroep in de zorg kiezen. Hoe is dat voor jou? Wat is de impact op jou als hulpverlener als je ook een KOPP-kind bent? En als je het wilt delen.. wat is de impact op jouw privéleven?

Al deze ervaring zal ons met meer bewustzijn naar deze groep kinderen laten kijken. We kijken vanuit de transactionele analyse naar “de redder” in het kind.

Nu niet zwanger

De komst van 'Nu niet zwanger' in Nederland, waarom is het ontstaan? en de uitrol via de GGD-en in Nederland is in volle gang. Zijn er ouders die je attent kan maken op “Nu niet zwanger” en wat is een reden voor jou om dat wel/niet te doen?

Na afloop van deze module kun je vanuit bewustwording en kennis, anders naar deze groep kinderen gaan kijken en ze meer op de kaart gaan zetten. Je bent bekend met verschillende preventieve interventies en kent het belang van vroeg opsporen van deze kinderen voor hun toekomstig welzijn.

Doelgroep

Jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 16-10-2024
Tijd: 09:30 - 12:40
Ouderschap | Training

Kinderen van ouders met psychische problemen, kinderen van verslaafde ouders en kinderen van verstandelijk beperkte ouders. Drie groepen kinderen die meer aandacht nodig hebben dan ze nu krijgen. Met deze online training kun je deze groepen kinderen beter op de kaart zetten, leer je meer over preventieve interventies hoe kun je met vroeg opsporen van deze kinderen kunt bijdragen aan hun toekomstig welzijn.

65 % van deze kinderen heeft op 35 jarige leeftijd al een depressie- of angststoornis gehad. In een normale populatie is dat 25 %. Volgens Stichting Sien (voor mensen met een verstandelijke beperking) is er vanaf het begin structurele aandacht nodig voor deze kinderen omdat er structurele tekorten zijn waar de ouder niet in kan voorzien. We kijken naar filmmateriaal, je krijgt informatie aangereikt en we bespreken opdrachten in kleine groepjes.

Wat leer je?

Hoeveel kinderen zijn er KOPP-KVO- en KVBO- kinderen? Wat zijn de signalen? Wat zijn de risico’s voor deze kinderen zelf? Wat zijn beschermende factoren? Wat zijn preventieve interventies? Wat kunnen we vanuit de jeugdgezondheidszorg meer doen dan we nu doen? Wat zeggen de kinderen onszelf vanuit het onderzoek van de Kinderombudsman: Hoor je me wel? Wat leren we van hen?

Ook besteden we tijd aan het feit dat veel van deze kinderen heel goed voor anderen kunnen zorgen en vaak een beroep in de zorg kiezen. Hoe is dat voor jou? Wat is de impact op jou als hulpverlener als je ook een KOPP-kind bent? En als je het wilt delen.. wat is de impact op jouw privéleven?

Al deze ervaring zal ons met meer bewustzijn naar deze groep kinderen laten kijken. We kijken vanuit de transactionele analyse naar “de redder” in het kind.

Nu niet zwanger

De komst van 'Nu niet zwanger' in Nederland, waarom is het ontstaan? en de uitrol via de GGD-en in Nederland is in volle gang. Zijn er ouders die je attent kan maken op “Nu niet zwanger” en wat is een reden voor jou om dat wel/niet te doen?

Na afloop van deze module kun je vanuit bewustwording en kennis, anders naar deze groep kinderen gaan kijken en ze meer op de kaart gaan zetten. Je bent bekend met verschillende preventieve interventies en kent het belang van vroeg opsporen van deze kinderen voor hun toekomstig welzijn.

Doelgroep

Jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 05-06-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH
Cursus | Gezondheid / Ziekte

Als jeugdarts zie je bijna alle kinderen: je werkt zeer laagdrempelig. Wil jij leren hoe je met een eigen verantwoordelijkheid eenvoudige problemen behandelt? En hoe je (zelfzorg-)medicatie adviseert? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze incompany uit te voeren.
In de module wordt de verbinding gelegd tussen wetenschap en de dagelijkse JGZ praktijk.

’s Ochtends behandelen we onderwerpen als Basic Life Support (BLS), gebruik van de EpiPen, en pijnklachten bij kinderen. In de middag gaan we verder in op ziektebeelden als astma-achtige klachten, obstipatie, diarree, koorts en huidinfecties.

Inbreng van de deelnemers is van belang voor het welslagen van het onderwijs. Het cursorisch onderwijs bestaat uit voordrachten, oefeningen en casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je in de spreekkamer adequaat eerste hulp verlenen.
  • schrijf je zelfverzekerd (zelfzorg)medicatie voor.
  • ken je de oorzaken en behandeling van de meest voorkomende kwalen in de spreekkamer

Doelgroep

Jeugdartsen en artsen M&G die met kinderen en jongeren werken

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 05-06-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH
Cursus | Gezondheid / Ziekte

Als jeugdarts zie je bijna alle kinderen: je werkt zeer laagdrempelig. Wil jij leren hoe je met een eigen verantwoordelijkheid eenvoudige problemen behandelt? En hoe je (zelfzorg-)medicatie adviseert? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze incompany uit te voeren.
In de module wordt de verbinding gelegd tussen wetenschap en de dagelijkse JGZ praktijk.

’s Ochtends behandelen we onderwerpen als Basic Life Support (BLS), gebruik van de EpiPen, en pijnklachten bij kinderen. In de middag gaan we verder in op ziektebeelden als astma-achtige klachten, obstipatie, diarree, koorts en huidinfecties.

Inbreng van de deelnemers is van belang voor het welslagen van het onderwijs. Het cursorisch onderwijs bestaat uit voordrachten, oefeningen en casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je in de spreekkamer adequaat eerste hulp verlenen.
  • schrijf je zelfverzekerd (zelfzorg)medicatie voor.
  • ken je de oorzaken en behandeling van de meest voorkomende kwalen in de spreekkamer

Doelgroep

Jeugdartsen en artsen M&G die met kinderen en jongeren werken

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 22-03-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH
Baby | Cursus

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. We bieden een inhoudelijk programma. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven. Daarnaast staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Om in aanmerking te komen voor hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen. Het NCJ zal je benaderen wanneer het tijd is om je te laten hercertificeren.

Wat je leert

De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs. Twee maal per jaar biedt de NSPOH dezelfde terugkomdag aan. Op deze terugkomdag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. De thema’s van de terugkomdagen zijn:

2023: Communicatie.
2024: Didactiek/feedback geven (ook in de spreekkamer).
2025: Motoriek.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • ben je op de hoogte van de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten over het besproken thema en kun je deze kennis toepassen tijdens het Van Wiechenonderzoek.
  • kun je beschrijven hoe je jouw rol als instructeur binnen jouw organisatie kunt versterken.
  • kun je de actuele ontwikkelingen rondom het Van Wiechenonderzoek beschrijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 22-03-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH
Baby | Cursus

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. We bieden een inhoudelijk programma. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven. Daarnaast staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Om in aanmerking te komen voor hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen. Het NCJ zal je benaderen wanneer het tijd is om je te laten hercertificeren.

Wat je leert

De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs. Twee maal per jaar biedt de NSPOH dezelfde terugkomdag aan. Op deze terugkomdag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. De thema’s van de terugkomdagen zijn:

2023: Communicatie.
2024: Didactiek/feedback geven (ook in de spreekkamer).
2025: Motoriek.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • ben je op de hoogte van de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten over het besproken thema en kun je deze kennis toepassen tijdens het Van Wiechenonderzoek.
  • kun je beschrijven hoe je jouw rol als instructeur binnen jouw organisatie kunt versterken.
  • kun je de actuele ontwikkelingen rondom het Van Wiechenonderzoek beschrijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 04-03-2024
Tijd: 09:00 - 17:00
Locatie: Castellum Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, Utrecht
Congressen | Spel / Spelen | Trauma / Stress

Dit congres is een must als je affiniteit hebt met het toepassen van spel. Experts nemen je mee in effectieve spelvormen bij (getraumatiseerde) kinderen en hoe je ouders betrekt bij speltherapie.

Je krijgt in één dag volop actuele kennis en toepassingen van Yael Meijer, Tineke Brug en Pim van der Pol, en keuzesessies met concrete handvaten voor lichaamsgerichte interventies, ernstige traumatische ervaringen, de therapeutische betekenis van spel en ouder-kind speltherapie.

Doelgroep

Basispsychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers, vaktherapeuten, vaktherapeuten speltherapie, hulpverleners (algemeen)

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 04-03-2024
Tijd: 09:00 - 17:00
Locatie: Castellum Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, Utrecht
Congressen | Spel / Spelen | Trauma / Stress

Dit congres is een must als je affiniteit hebt met het toepassen van spel. Experts nemen je mee in effectieve spelvormen bij (getraumatiseerde) kinderen en hoe je ouders betrekt bij speltherapie.

Je krijgt in één dag volop actuele kennis en toepassingen van Yael Meijer, Tineke Brug en Pim van der Pol, en keuzesessies met concrete handvaten voor lichaamsgerichte interventies, ernstige traumatische ervaringen, de therapeutische betekenis van spel en ouder-kind speltherapie.

Doelgroep

Basispsychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers, vaktherapeuten, vaktherapeuten speltherapie, hulpverleners (algemeen)

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier

Startdatum: 12-09-2024 - Einddatum: 13-09-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Maastricht
Congressen | Gezondheid / Ziekte

De tweedaagse PROSA-conferentie vindt dit jaar plaats op 12 en 13 september 2024 in Maastricht, Nederland. Ga naar www.prosaconference.com voor alle informatie

Op PROSA2024 zullen 's werelds toonaangevende experts hun expertise op het gebied van procedureel comfort, sedatie en analgesie met u delen tijdens ultramoderne lezingen en interactieve workshops. Dit jaar is er speciale aandacht voor procedureel comfort bij pasgeborenen, kinderen met autisme en neurodiversiteit en bij adolescenten.

Doelgroep

PROSA2024 is een tweedaagse bijeenkomst bedoeld voor kinderartsen, chirurgen, anesthesiologen, verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, pijnspecialisten, psychologen, wetenschappers, patiëntenvertegenwoordigers, gezondheidszorgmanagers, gezondheidszorgpedagogen en alle andere betrokken professionals in de gezondheidszorg in de procedurele zorg voor kinderen.

Meer informatie

Voor meer informatie ga naar www.prosaconference.com Hier vind je het programma voor zover het bekend is en de overige informatie over aanmelding.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Startdatum: 12-09-2024 - Einddatum: 13-09-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Maastricht
Congressen | Gezondheid / Ziekte

De tweedaagse PROSA-conferentie vindt dit jaar plaats op 12 en 13 september 2024 in Maastricht, Nederland. Ga naar www.prosaconference.com voor alle informatie

Op PROSA2024 zullen 's werelds toonaangevende experts hun expertise op het gebied van procedureel comfort, sedatie en analgesie met u delen tijdens ultramoderne lezingen en interactieve workshops. Dit jaar is er speciale aandacht voor procedureel comfort bij pasgeborenen, kinderen met autisme en neurodiversiteit en bij adolescenten.

Doelgroep

PROSA2024 is een tweedaagse bijeenkomst bedoeld voor kinderartsen, chirurgen, anesthesiologen, verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, pijnspecialisten, psychologen, wetenschappers, patiëntenvertegenwoordigers, gezondheidszorgmanagers, gezondheidszorgpedagogen en alle andere betrokken professionals in de gezondheidszorg in de procedurele zorg voor kinderen.

Meer informatie

Voor meer informatie ga naar www.prosaconference.com Hier vind je het programma voor zover het bekend is en de overige informatie over aanmelding.

Datum: 25-01-2024
Tijd: 14:30 - 18:00
Locatie: UMCG, Hanzeplein 1, Groningen
Symposium | Taal / TOS

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een veelvoorkomende stoornis. De kans is dan ook groot dat je als zorg- of onderwijsprofessional te maken krijgt met kinderen of jongeren met TOS, bijvoorbeeld in de klas of groep. Zij hebben vaak specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.  Wat is TOS? En wat kan je doen om een kind of jongere met TOS te ondersteunen?

Pento, UMCG, Hanzehogeschool Groningen en Kentalis slaan de handen ineen voor een symposium over TOS: 'Als taal geen feestje is’. 

Tijdens dit symposium krijg je meer inzicht in wat TOS is en laten we zien waar mensen met TOS tegenaan lopen in verschillende leeftijdsfasen. Ook krijg je praktische handvatten aangeboden.

Doelgroep

Het symposium richt zich op professionals in zorg en onderwijs: logopedisten, leerkrachten, 
intern begeleiders, pedagogisch medewerkers kinderopvang, huisartsen, (jeugd-)artsen, medewerkers van wijkteams, etc. Accreditatie wordt aangevraagd voor logopedisten.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze bijeenkomst klik hier Aanmelden kan via deze link

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 25-01-2024
Tijd: 14:30 - 18:00
Locatie: UMCG, Hanzeplein 1, Groningen
Symposium | Taal / TOS

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een veelvoorkomende stoornis. De kans is dan ook groot dat je als zorg- of onderwijsprofessional te maken krijgt met kinderen of jongeren met TOS, bijvoorbeeld in de klas of groep. Zij hebben vaak specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.  Wat is TOS? En wat kan je doen om een kind of jongere met TOS te ondersteunen?

Pento, UMCG, Hanzehogeschool Groningen en Kentalis slaan de handen ineen voor een symposium over TOS: 'Als taal geen feestje is’. 

Tijdens dit symposium krijg je meer inzicht in wat TOS is en laten we zien waar mensen met TOS tegenaan lopen in verschillende leeftijdsfasen. Ook krijg je praktische handvatten aangeboden.

Doelgroep

Het symposium richt zich op professionals in zorg en onderwijs: logopedisten, leerkrachten, 
intern begeleiders, pedagogisch medewerkers kinderopvang, huisartsen, (jeugd-)artsen, medewerkers van wijkteams, etc. Accreditatie wordt aangevraagd voor logopedisten.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze bijeenkomst klik hier Aanmelden kan via deze link

Startdatum: 25-01-2024 - Einddatum: 18-04-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Fysiek en online
Beperking / Handicap / Syndroom | Training

De term Executieve Functies (EFs) verwijst naar de denkfuncties die een mens nodig heeft om succesvol te kunnen functioneren in het dagelijks leven, met alle uitdagingen of veranderingen die dit dagelijks leven met zich meebrengt.

Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Deze benadering, die uitgaat van de kennis over de relatie tussen hersenen en gedrag, beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Dit lijkt ook te gelden voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Het trainen van executieve functies kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de regulatie van gedrag.

Peuterplus en Kleuterextra

In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Lex Wijnroks leidinggegeven aan twee projecten die gaan over het meten en trainen van executieve functies bij peuters en kleuters met een normale begaafdheid en ernstige externaliserende gedragsproblemen. (PeuterPlus! en KleuterExtra). Tijdens de eerste bijeenkomst zal hij de opbouw van de training en bijbehorende materialen laten zien. Indien gewenst worden de materialen van de training kosteloos ter beschikking gesteld.

Fysieke bijeenkomst en online terugkomdag

Tijdens de eerste bijeenkomst demonstreert docent Lex Wijnroks dus een programma waarmee executieve functies getraind kunnen worden. Vervolgens ga je zelf aan de slag. Je gaat onderzoeken hoe de training binnen je eigen organisatie toegepast kan worden bij de doelgroep waar jij mee werkt. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen. Als er nog zaken zijn waar je niet uitkomt, dan kunnen de docent en mede cursisten meedenken over een oplossing.

Doelgroep

De training is het meest interessant voor professionals die werken met kinderen in het cluster 3 of 4 onderwijs. Lex Wijnroks bespreekt een testbatterij en een programma waarmee respectievelijk executieve functies kunnen worden gemeten en getraind.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze tweedaagse training van Fortior, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Startdatum: 25-01-2024 - Einddatum: 18-04-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Fysiek en online
Beperking / Handicap / Syndroom | Training

De term Executieve Functies (EFs) verwijst naar de denkfuncties die een mens nodig heeft om succesvol te kunnen functioneren in het dagelijks leven, met alle uitdagingen of veranderingen die dit dagelijks leven met zich meebrengt.

Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Deze benadering, die uitgaat van de kennis over de relatie tussen hersenen en gedrag, beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Dit lijkt ook te gelden voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Het trainen van executieve functies kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de regulatie van gedrag.

Peuterplus en Kleuterextra

In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Lex Wijnroks leidinggegeven aan twee projecten die gaan over het meten en trainen van executieve functies bij peuters en kleuters met een normale begaafdheid en ernstige externaliserende gedragsproblemen. (PeuterPlus! en KleuterExtra). Tijdens de eerste bijeenkomst zal hij de opbouw van de training en bijbehorende materialen laten zien. Indien gewenst worden de materialen van de training kosteloos ter beschikking gesteld.

Fysieke bijeenkomst en online terugkomdag

Tijdens de eerste bijeenkomst demonstreert docent Lex Wijnroks dus een programma waarmee executieve functies getraind kunnen worden. Vervolgens ga je zelf aan de slag. Je gaat onderzoeken hoe de training binnen je eigen organisatie toegepast kan worden bij de doelgroep waar jij mee werkt. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen. Als er nog zaken zijn waar je niet uitkomt, dan kunnen de docent en mede cursisten meedenken over een oplossing.

Doelgroep

De training is het meest interessant voor professionals die werken met kinderen in het cluster 3 of 4 onderwijs. Lex Wijnroks bespreekt een testbatterij en een programma waarmee respectievelijk executieve functies kunnen worden gemeten en getraind.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze tweedaagse training van Fortior, klik hier

Startdatum: 12-06-2024 - Einddatum: 26-06-2024
Tijd: 09:30 - 16:45
Locatie: BCN Utrecht
Cursus | IMH

In de Basiscursus Infant Mental Health (IMH) ligt de essentie in het bevorderen van de kwaliteit van de ouder-kindrelatie om de gestagneerde of verstoorde ontwikkeling van het jonge opgroeiende kind te optimaliseren, ter voorkoming van latere problemen. IMH werkt met modellen gebaseerd op de moderne psychoanalyse, gecombineerd met inzichten uit de neurobiologie, gehechtheid, gedragstherapie en de theorie over mentaliseren.

Wat leer je?

In deze tweedaagse cursus leer je de basisbegrippen binnen IMH en word je vertrouwd met de manier van kijken naar interacties tussen ouders en hun jonge kind. De IMH-visie komt aan bod, de werkwijze van een reflecting team alsmede recent wetenschappelijk infant research. Je leert diagnostisch kijken naar de ouder-kindrelatie aan de hand van videomateriaal. Verschillende IMH-interventies en IMH-behandelingen komen aan bod; van preventief tot specialistisch.

Doelgroep

Psychologen (ortho)pedagogen, jeugdartsen, huisartsen, jeugd- en gezinsprofessionals die werken met het jonge kind en het gezin, of meer kennis hierover willen opdoen.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze nascholing van King Nascholing, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Startdatum: 12-06-2024 - Einddatum: 26-06-2024
Tijd: 09:30 - 16:45
Locatie: BCN Utrecht
Cursus | IMH

In de Basiscursus Infant Mental Health (IMH) ligt de essentie in het bevorderen van de kwaliteit van de ouder-kindrelatie om de gestagneerde of verstoorde ontwikkeling van het jonge opgroeiende kind te optimaliseren, ter voorkoming van latere problemen. IMH werkt met modellen gebaseerd op de moderne psychoanalyse, gecombineerd met inzichten uit de neurobiologie, gehechtheid, gedragstherapie en de theorie over mentaliseren.

Wat leer je?

In deze tweedaagse cursus leer je de basisbegrippen binnen IMH en word je vertrouwd met de manier van kijken naar interacties tussen ouders en hun jonge kind. De IMH-visie komt aan bod, de werkwijze van een reflecting team alsmede recent wetenschappelijk infant research. Je leert diagnostisch kijken naar de ouder-kindrelatie aan de hand van videomateriaal. Verschillende IMH-interventies en IMH-behandelingen komen aan bod; van preventief tot specialistisch.

Doelgroep

Psychologen (ortho)pedagogen, jeugdartsen, huisartsen, jeugd- en gezinsprofessionals die werken met het jonge kind en het gezin, of meer kennis hierover willen opdoen.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze nascholing van King Nascholing, klik hier

Datum: 16-02-2024
Tijd: 09:30 - 17:30
Locatie: RAI Amsterdam
Baby | Bevallen | Congressen | Zwangerschap

Het Geboortezorg Congres is een evenement dat tot stand is gekomen in samenwerking met o.a. het Amsterdam UMC en Stichting Stop Te Vroeg Bevallen. Het Geboortezorg Congres is dé gelegenheid voor professionals in de geboortezorg om kennis te vergaren, ervaringen uit te wisselen en de toekomst van deze sector te bespreken.

Het Congres biedt zes inhoudelijke programma's die zijn ontworpen voor verloskundigen, echoscopisten, kraamzorg, doula's, lactatiekundigen en verpleegkundigen. Elk programma geeft inzichten en praktische tools die aansluiten bij de specifieke behoeften van de diverse deelnemersgroepen. De programma's zijn geaccrediteerd door KNOV, BEN, V&VN, NVOG, KCKZ, IBCLC en NvBD.

Belangrijke thema's

Tijdens het Congres komen belangrijke thema's aan bod, zoals het belang van hechting, de toekomst van het geboortesysteem, borstvoeding als cruciaal aspect van de postnatale zorg, het omgaan met onveilige situaties en het verlies van een baby, waarbij professionele ondersteuning en adequate benaderingen centraal staan. 

Inspirerende dag

Het Geboortezorg Congres op 16 februari 2024 is niet alleen een gelegenheid tot leren, maar ook tot netwerken en het aangaan van waardevolle verbindingen binnen de geboortezorggemeenschap. We nodigen alle professionals die betrokken zijn bij de geboortezorg uit om deel te nemen aan deze inspirerende dag vol kennisuitwisseling en innovatie.

Doelgroep

Verloskundigen, Echoscopisten, Kraamzorgprofessionals, Verpleegkundigen, Doula's en Lactatiekundigen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 16-02-2024
Tijd: 09:30 - 17:30
Locatie: RAI Amsterdam
Baby | Bevallen | Congressen | Zwangerschap

Het Geboortezorg Congres is een evenement dat tot stand is gekomen in samenwerking met o.a. het Amsterdam UMC en Stichting Stop Te Vroeg Bevallen. Het Geboortezorg Congres is dé gelegenheid voor professionals in de geboortezorg om kennis te vergaren, ervaringen uit te wisselen en de toekomst van deze sector te bespreken.

Het Congres biedt zes inhoudelijke programma's die zijn ontworpen voor verloskundigen, echoscopisten, kraamzorg, doula's, lactatiekundigen en verpleegkundigen. Elk programma geeft inzichten en praktische tools die aansluiten bij de specifieke behoeften van de diverse deelnemersgroepen. De programma's zijn geaccrediteerd door KNOV, BEN, V&VN, NVOG, KCKZ, IBCLC en NvBD.

Belangrijke thema's

Tijdens het Congres komen belangrijke thema's aan bod, zoals het belang van hechting, de toekomst van het geboortesysteem, borstvoeding als cruciaal aspect van de postnatale zorg, het omgaan met onveilige situaties en het verlies van een baby, waarbij professionele ondersteuning en adequate benaderingen centraal staan. 

Inspirerende dag

Het Geboortezorg Congres op 16 februari 2024 is niet alleen een gelegenheid tot leren, maar ook tot netwerken en het aangaan van waardevolle verbindingen binnen de geboortezorggemeenschap. We nodigen alle professionals die betrokken zijn bij de geboortezorg uit om deel te nemen aan deze inspirerende dag vol kennisuitwisseling en innovatie.

Doelgroep

Verloskundigen, Echoscopisten, Kraamzorgprofessionals, Verpleegkundigen, Doula's en Lactatiekundigen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 26-02-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Cursus | Slapen / Slaapproblemen

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar.
Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

Basisbeginselen en achtergrondinformatie

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Wat je leert

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Doelgroep

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze activiteit van NSPOH, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 26-02-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Cursus | Slapen / Slaapproblemen

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar.
Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

Basisbeginselen en achtergrondinformatie

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Wat je leert

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Doelgroep

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze activiteit van NSPOH, klik hier

Datum: 08-04-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Utrecht NSPOH en online
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject maar ook om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg. Volg je alleen de cursus, dan ontvang je een B-certificaat. Word je tevens gedurende een periode begeleid door een praktijkbegeleider binnen jouw organisatie, dan ontvang je aan het einde een A-certificaat.

Basiskennis voor de startende jeugdarts

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.

Diverse onderwerpen

In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hart afwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.

Wat je leert

Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:

  • kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts
  • ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ
  • ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.

De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.

Doelgroep

Basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. En verder: huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van NSPOH, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 08-04-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Utrecht NSPOH en online
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject maar ook om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg. Volg je alleen de cursus, dan ontvang je een B-certificaat. Word je tevens gedurende een periode begeleid door een praktijkbegeleider binnen jouw organisatie, dan ontvang je aan het einde een A-certificaat.

Basiskennis voor de startende jeugdarts

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.

Diverse onderwerpen

In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hart afwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.

Wat je leert

Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:

  • kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts
  • ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ
  • ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.

De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.

Doelgroep

Basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. En verder: huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van NSPOH, klik hier

Datum: 08-02-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Rouw / Verlies | Studiedag

Als professional in de jeugdgezondheidszorg heb je te maken met kinderen en ouders, die worden geconfronteerd met verlies van een dierbare. Bijvoorbeeld bij overlijden, een doodgeboorte of miskraam. Het is dan belangrijk om stil te staan bij de gevoelens van rouw en verlies. Onderdrukte rouw heeft invloed op de vitaliteit en gezondheid.

Gevoelens van verlies en rouw spelen echter niet alleen een rol na het overlijden van een dierbare. Mensen rouwen bijvoorbeeld ook, vaak onbewust, om het verlies van niet uitgekomen verlangens, het afscheid van een levensfase of een scheiding. Ouders van een kind dat zich niet voorspelbaar ontwikkelt rouwen om het wegvallen van een perspectief, voor hun kind en voor zichzelf. Tijdens deze nascholing Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ leer je over verlies (en rouw) in de breedste zin van het woord.

Wat je leert

Wat betekent rouw en wanneer verloopt een rouwproces (niet) ‘normaal’?
Rouw is een natuurlijk proces van loslaten, afscheid nemen en weer opbouwen, als reactie op een verlies. Weten wat rouw betekent en wanneer een rouwproces ‘normaal’ verloopt en wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, kan jou als JGZ-professional helpen je rol goed te vervullen.

Het snappen wat rouw precies is, het herkennen van verschillende vormen van verlies en begrijpen hoe een rouwproces kan verlopen is belangrijk, wil je als professional kinderen en ouders de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door ouders te informeren help je hen bij hun eigen rouwproces en dat van hun kind(eren). Naast gezonde rouw bespreken we ook wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, uitgestelde rouw en rouw bij kinderen in het bijzonder. Bij rouw en verlies spelen sociaal-maatschappelijke ideeën en overtuigingen vaak een rol. Ben jij je bewust van deze overtuigingen en weet je welke gevolgen ze kunnen hebben voor het rouwproces? Dit zijn thema’s die in de scholing centraal staan.

Verschillende modellen en theorieën over rouw en verlies worden in de ochtend behandeld aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In de middag oefen je met een trainer en acteur gespreksvaardigheden die passen bij adequate gespreksvoering naar aanleiding van de theorie.

Leerpunten uit de module

Na afloop van deze module:

  • kun je verschillende vormen van verlies benoemen.
  • kun je het Duale Procesmodel van Stroebe en Schut uitleggen aan de hand van verschillende casuïstiek voorbeelden.
  • kun je uitleggen hoe rouw en verlies op alledaagse basis onderdeel uitmaakt van het ouderschap.
  • kun je uitleggen wat er met de term ‘levend verlies’ wordt bedoeld en waarom het belangrijk is om hier aandacht voor te hebben in de spreekkamer.
  • kun je tijdens een gesprek over rouw en verlies in de spreekkamer de balans vinden tussen erkennen en begrenzen.
  • weet je hoe je tijdens je spreekuur onderwerpen kunt benoemen die kwetsbaar voelen voor jezelf en/of voor de ander.
  • kun je op een adequate manier het gesprek voeren als zich verschillende vormen voordoen van rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ.

Doelgroep

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
17-05-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:30 - 16:45
Locatie:
King Nascholing, Aristo Amsterdam
Datum: 08-02-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Rouw / Verlies | Studiedag

Als professional in de jeugdgezondheidszorg heb je te maken met kinderen en ouders, die worden geconfronteerd met verlies van een dierbare. Bijvoorbeeld bij overlijden, een doodgeboorte of miskraam. Het is dan belangrijk om stil te staan bij de gevoelens van rouw en verlies. Onderdrukte rouw heeft invloed op de vitaliteit en gezondheid.

Gevoelens van verlies en rouw spelen echter niet alleen een rol na het overlijden van een dierbare. Mensen rouwen bijvoorbeeld ook, vaak onbewust, om het verlies van niet uitgekomen verlangens, het afscheid van een levensfase of een scheiding. Ouders van een kind dat zich niet voorspelbaar ontwikkelt rouwen om het wegvallen van een perspectief, voor hun kind en voor zichzelf. Tijdens deze nascholing Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ leer je over verlies (en rouw) in de breedste zin van het woord.

Wat je leert

Wat betekent rouw en wanneer verloopt een rouwproces (niet) ‘normaal’?
Rouw is een natuurlijk proces van loslaten, afscheid nemen en weer opbouwen, als reactie op een verlies. Weten wat rouw betekent en wanneer een rouwproces ‘normaal’ verloopt en wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, kan jou als JGZ-professional helpen je rol goed te vervullen.

Het snappen wat rouw precies is, het herkennen van verschillende vormen van verlies en begrijpen hoe een rouwproces kan verlopen is belangrijk, wil je als professional kinderen en ouders de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door ouders te informeren help je hen bij hun eigen rouwproces en dat van hun kind(eren). Naast gezonde rouw bespreken we ook wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, uitgestelde rouw en rouw bij kinderen in het bijzonder. Bij rouw en verlies spelen sociaal-maatschappelijke ideeën en overtuigingen vaak een rol. Ben jij je bewust van deze overtuigingen en weet je welke gevolgen ze kunnen hebben voor het rouwproces? Dit zijn thema’s die in de scholing centraal staan.

Verschillende modellen en theorieën over rouw en verlies worden in de ochtend behandeld aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In de middag oefen je met een trainer en acteur gespreksvaardigheden die passen bij adequate gespreksvoering naar aanleiding van de theorie.

Leerpunten uit de module

Na afloop van deze module:

  • kun je verschillende vormen van verlies benoemen.
  • kun je het Duale Procesmodel van Stroebe en Schut uitleggen aan de hand van verschillende casuïstiek voorbeelden.
  • kun je uitleggen hoe rouw en verlies op alledaagse basis onderdeel uitmaakt van het ouderschap.
  • kun je uitleggen wat er met de term ‘levend verlies’ wordt bedoeld en waarom het belangrijk is om hier aandacht voor te hebben in de spreekkamer.
  • kun je tijdens een gesprek over rouw en verlies in de spreekkamer de balans vinden tussen erkennen en begrenzen.
  • weet je hoe je tijdens je spreekuur onderwerpen kunt benoemen die kwetsbaar voelen voor jezelf en/of voor de ander.
  • kun je op een adequate manier het gesprek voeren als zich verschillende vormen voordoen van rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ.

Doelgroep

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan