Categorieen

AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Nieuws

97-120 van de 281 resultaten

Datum: 25-09-2024
Tijd: 09:30 - 11:00
Locatie: Online via ZOOM
Baby | Seminar

De impact van een vaccinatie of het plaatsen van een hielprik bij een baby hebben we jarenlang onderschat. Inmiddels zijn er onderzoeken gedaan die ons inzicht hebben gegeven hoe we deze jonge doelgroep optimaal kunnen begeleiden tijdens deze medische procedures.

In de online kennissessie van Contact in Beeld wordt in anderhalf uur uitleg gegeven hoe je de impact van vaccinaties en screening zo klein mogelijk houdt. Je krijgt daarbij praktische handvaten aangereikt op welke manier je een baby, in samenwerking met de ouders, optimaal kunnen begeleiden en vaccineren. Daarbij krijg je woorden aangereikt die je gebruikt om het belang van comfort en co-regulatie aan ouders uit te leggen. Accreditatie voor de V&VN en KCKZ worden aangevraagd.

Doelgroep

Professionals werkzaam in de geboortezorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze kennissessie van Contact in Beeld, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 25-09-2024
Tijd: 09:30 - 11:00
Locatie: Online via ZOOM
Baby | Seminar

De impact van een vaccinatie of het plaatsen van een hielprik bij een baby hebben we jarenlang onderschat. Inmiddels zijn er onderzoeken gedaan die ons inzicht hebben gegeven hoe we deze jonge doelgroep optimaal kunnen begeleiden tijdens deze medische procedures.

In de online kennissessie van Contact in Beeld wordt in anderhalf uur uitleg gegeven hoe je de impact van vaccinaties en screening zo klein mogelijk houdt. Je krijgt daarbij praktische handvaten aangereikt op welke manier je een baby, in samenwerking met de ouders, optimaal kunnen begeleiden en vaccineren. Daarbij krijg je woorden aangereikt die je gebruikt om het belang van comfort en co-regulatie aan ouders uit te leggen. Accreditatie voor de V&VN en KCKZ worden aangevraagd.

Doelgroep

Professionals werkzaam in de geboortezorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze kennissessie van Contact in Beeld, klik hier

Datum: 04-11-2024
Tijd: 09:30 - 11:00
Locatie: online via ZOOM
Baby | Seminar

De impact van een vaccinatie of het plaatsen van een hielprik bij een baby hebben we jarenlang onderschat. Inmiddels zijn er onderzoeken gedaan die ons inzicht hebben gegeven hoe we deze jonge doelgroep optimaal kunnen begeleiden tijdens deze medische procedures.

In de online kennissessie van Contact in Beeld wordt in anderhalf uur uitleg gegeven hoe je de impact van vaccinaties en screening zo klein mogelijk houdt. Je krijgt daarbij praktische handvaten aangereikt op welke manier je een baby, in samenwerking met de ouders, optimaal kunnen begeleiden en vaccineren. Daarbij krijg je woorden aangereikt die je gebruikt om het belang van comfort en co-regulatie aan ouders uit te leggen. Accreditatie voor de V&VN en KCKZ worden aangevraagd.

Doelgroep

Professionals werkzaam in de geboortezorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze kennissessie van Contact in Beeld, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 04-11-2024
Tijd: 09:30 - 11:00
Locatie: online via ZOOM
Baby | Seminar

De impact van een vaccinatie of het plaatsen van een hielprik bij een baby hebben we jarenlang onderschat. Inmiddels zijn er onderzoeken gedaan die ons inzicht hebben gegeven hoe we deze jonge doelgroep optimaal kunnen begeleiden tijdens deze medische procedures.

In de online kennissessie van Contact in Beeld wordt in anderhalf uur uitleg gegeven hoe je de impact van vaccinaties en screening zo klein mogelijk houdt. Je krijgt daarbij praktische handvaten aangereikt op welke manier je een baby, in samenwerking met de ouders, optimaal kunnen begeleiden en vaccineren. Daarbij krijg je woorden aangereikt die je gebruikt om het belang van comfort en co-regulatie aan ouders uit te leggen. Accreditatie voor de V&VN en KCKZ worden aangevraagd.

Doelgroep

Professionals werkzaam in de geboortezorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze kennissessie van Contact in Beeld, klik hier

Datum: 10-10-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: online via ZOOM
Baby | Training

Het inbrengen van een sonde of het uitzuigen van slijm is voor kwetsbare baby’s een belastende medische handeling. Wat kunnen we voor de baby betekenen om zich zo comfortabel mogelijk te voelen? 

Invasieve procedures zullen nooit een prettige ervaring worden voor een baby. Hij laat in zijn lichaamstaal zien en door het maken van geluiden dat dit soort handelingen prikkelend en pijnlijk kunnen zijn. We hebben wel de mogelijkheid om veel voor de baby betekenen door sociaal emotionele afstemming te bieden en het fysiek comfort te optimaliseren waarbij ouderbetrokkenheid onmisbaar is.

In deze drie uur durende online training wordt wetenschappelijk onderbouwde informatie gedeeld, gecombineerd met videobeelden uit de praktijk en de ervaringen van de werkvloer, waarbij aanvullingen van deelnemers welkom zijn.

Doelgroep

De informatie is gericht op de professionals die werken met pasgeboren en jonge baby's tot zes maanden oud.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 10-10-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: online via ZOOM
Baby | Training

Het inbrengen van een sonde of het uitzuigen van slijm is voor kwetsbare baby’s een belastende medische handeling. Wat kunnen we voor de baby betekenen om zich zo comfortabel mogelijk te voelen? 

Invasieve procedures zullen nooit een prettige ervaring worden voor een baby. Hij laat in zijn lichaamstaal zien en door het maken van geluiden dat dit soort handelingen prikkelend en pijnlijk kunnen zijn. We hebben wel de mogelijkheid om veel voor de baby betekenen door sociaal emotionele afstemming te bieden en het fysiek comfort te optimaliseren waarbij ouderbetrokkenheid onmisbaar is.

In deze drie uur durende online training wordt wetenschappelijk onderbouwde informatie gedeeld, gecombineerd met videobeelden uit de praktijk en de ervaringen van de werkvloer, waarbij aanvullingen van deelnemers welkom zijn.

Doelgroep

De informatie is gericht op de professionals die werken met pasgeboren en jonge baby's tot zes maanden oud.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 03-10-2024 - Einddatum: 17-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Utrecht
Cursus | Trauma / Stress

Een kind heeft gezonde hechtingsrelaties nodig om tot bloei te komen. Als deze relaties een bron van angst of (emotionele) onveiligheid zijn, dan is het belangrijk om alert te zijn of er sprake is van relationeel trauma. Relationele trauma's hebben grote impact op de ontwikkeling van een kind en kunnen langdurige veranderingen in hersenen en gedrag veroorzaken. 

Wanneer is er sprake van verstoorde hechting en welk effect kan dit hebben op de ontwikkeling? Hoe kun je als hulpverlener zorgen dat het basisvertrouwen weer herstelt en een kind of jongere weer gezonde relaties aangaat? Hoe help je ouders, die zelf bijvoorbeeld te maken hebben gehad met verwaarlozing of mishandeling, een betekenisvolle relatie op te bouwen met hun kind?

Tijdens deze cursus leer je hoe je intergenerationele overdracht van ongezonde relatiepatronen kunt herkennen en helpen doorbreken en bouw je mee aan een positievere relatie tussen ouders en kinderen en van daaruit herstel bij kinderen en volgende generaties.

Doelgroep

Deze studiedag is ontwikkeld voor professionals die werken met kinderen en gezinnen: Jeugdzorgwerkers, Kinderartsen, Maatschappelijk werkers, Orthopedagogen, Psychologen, Verpleegkundigen (o.a. SPV, GGZ, Kind- en jeugdverpleegkundigen), Verpleegkundig specialisten. En alle andere geïnteresseerde zorgprofessionals.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze tweedaagse cursus van Medilex, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 03-10-2024 - Einddatum: 17-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Utrecht
Cursus | Trauma / Stress

Een kind heeft gezonde hechtingsrelaties nodig om tot bloei te komen. Als deze relaties een bron van angst of (emotionele) onveiligheid zijn, dan is het belangrijk om alert te zijn of er sprake is van relationeel trauma. Relationele trauma's hebben grote impact op de ontwikkeling van een kind en kunnen langdurige veranderingen in hersenen en gedrag veroorzaken. 

Wanneer is er sprake van verstoorde hechting en welk effect kan dit hebben op de ontwikkeling? Hoe kun je als hulpverlener zorgen dat het basisvertrouwen weer herstelt en een kind of jongere weer gezonde relaties aangaat? Hoe help je ouders, die zelf bijvoorbeeld te maken hebben gehad met verwaarlozing of mishandeling, een betekenisvolle relatie op te bouwen met hun kind?

Tijdens deze cursus leer je hoe je intergenerationele overdracht van ongezonde relatiepatronen kunt herkennen en helpen doorbreken en bouw je mee aan een positievere relatie tussen ouders en kinderen en van daaruit herstel bij kinderen en volgende generaties.

Doelgroep

Deze studiedag is ontwikkeld voor professionals die werken met kinderen en gezinnen: Jeugdzorgwerkers, Kinderartsen, Maatschappelijk werkers, Orthopedagogen, Psychologen, Verpleegkundigen (o.a. SPV, GGZ, Kind- en jeugdverpleegkundigen), Verpleegkundig specialisten. En alle andere geïnteresseerde zorgprofessionals.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze tweedaagse cursus van Medilex, klik hier

Datum: 19-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:40
Locatie: Reehorst, Ede
Congressen

De Sectie Sociale en Psychosociale Kindergeneeskunde (SSPK) bestaat 50 jaar en dat vieren we met een inspirerend lustrumcongres! Het centrale thema van deze dag is Veerkracht. Veerkracht is niet alleen van belang voor de patiënt en het systeem eromheen maar ook voor onszelf. Wat is veerkracht eigenlijk? 

Op het programma:
-> De gouden eeuw voor de sociale pediatrie? • Prof.dr. Elise van der Putte, emeritus hoogleraar Lifecycle pediatrics
-> Naar een sociaal ecologisch perspectief op gezondheid van kinderen en jongeren • Prof.dr. Wouter Staal, hoogleraar Kinder- en jeugdpsychiatrie/bijzonder hoogleraar Autismespectrumstoornissen en arts-assistent 
-> Reflectie op interactie • Prof.dr. Floortje Scheepers, psychiater
-> De gouden eeuw voor de sociale pediatrie? • Prof.dr. Elise van der Putte
-> De lessen uit het tuchtrecht • Mr.dr. Emke Plomp, psychiater en gezondheidsjurist
-> Moreel Beraad als oplossing voor al uw morele problemen? • Dr. Jelle van Gurp, klinisch ethicus
-> Een moment van bezinning • Ietske Tack, arts VG en docent arts VG-opleiding
-> Veerkracht in relatie… • Jolande Schoonenberg, vertrouwensarts en voorzitter Richtlijn Kindermishandeling door Falsificatie-Inconsistente presentaties (i.o.)
->Pleitbezorger van het kind, welke rol pakt u? • Dr. Brita de Jong-van Kempen, kinder- en jeugdarts, kinderarts sociale pediatrie en vertrouwensarts

Hoe kunnen we het systeem in zijn kracht zetten, zowel binnen het systeem van de patiënt als het systeem daarbuiten? Hoe optimaliseren we de samenwerking met andere disciplines en komen we tot 1+1 = 3?

We hopen alle beroepsgroepen waarmee wij in verbinding staan op deze interactieve dag te mogen verwelkomen.

Doelgroep

Kinderartsen, kinder- en jeugdpsychiaters, jeugdartsen, artsen M&G, artsen VG, vertrouwensartsen, kinderpsychologen, orthopedagogen, kinder- en jeugdverpleegkundigen en arts-assistenten

Meer informatie

Voor meer informatie over dit congres, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 19-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:40
Locatie: Reehorst, Ede
Congressen

De Sectie Sociale en Psychosociale Kindergeneeskunde (SSPK) bestaat 50 jaar en dat vieren we met een inspirerend lustrumcongres! Het centrale thema van deze dag is Veerkracht. Veerkracht is niet alleen van belang voor de patiënt en het systeem eromheen maar ook voor onszelf. Wat is veerkracht eigenlijk? 

Op het programma:
-> De gouden eeuw voor de sociale pediatrie? • Prof.dr. Elise van der Putte, emeritus hoogleraar Lifecycle pediatrics
-> Naar een sociaal ecologisch perspectief op gezondheid van kinderen en jongeren • Prof.dr. Wouter Staal, hoogleraar Kinder- en jeugdpsychiatrie/bijzonder hoogleraar Autismespectrumstoornissen en arts-assistent 
-> Reflectie op interactie • Prof.dr. Floortje Scheepers, psychiater
-> De gouden eeuw voor de sociale pediatrie? • Prof.dr. Elise van der Putte
-> De lessen uit het tuchtrecht • Mr.dr. Emke Plomp, psychiater en gezondheidsjurist
-> Moreel Beraad als oplossing voor al uw morele problemen? • Dr. Jelle van Gurp, klinisch ethicus
-> Een moment van bezinning • Ietske Tack, arts VG en docent arts VG-opleiding
-> Veerkracht in relatie… • Jolande Schoonenberg, vertrouwensarts en voorzitter Richtlijn Kindermishandeling door Falsificatie-Inconsistente presentaties (i.o.)
->Pleitbezorger van het kind, welke rol pakt u? • Dr. Brita de Jong-van Kempen, kinder- en jeugdarts, kinderarts sociale pediatrie en vertrouwensarts

Hoe kunnen we het systeem in zijn kracht zetten, zowel binnen het systeem van de patiënt als het systeem daarbuiten? Hoe optimaliseren we de samenwerking met andere disciplines en komen we tot 1+1 = 3?

We hopen alle beroepsgroepen waarmee wij in verbinding staan op deze interactieve dag te mogen verwelkomen.

Doelgroep

Kinderartsen, kinder- en jeugdpsychiaters, jeugdartsen, artsen M&G, artsen VG, vertrouwensartsen, kinderpsychologen, orthopedagogen, kinder- en jeugdverpleegkundigen en arts-assistenten

Meer informatie

Voor meer informatie over dit congres, klik hier

Startdatum: 10-09-2024 - Einddatum: 09-12-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Delden en online
Cursus | IMH

Na de basiscursus te hebben afgerond of een vergelijkbaar equivalent hiervan is het mogelijk om de verdiepingscursus te volgen. In deze cursus krijg je een vervolg met alles wat je nodig hebt om uit de voeten te kunnen in de 1e lijn en/of in de gezinsbehandeling naast andere professionals, vanuit de Infant Mental Health Visie. We gaan hierbij uit van een systemische visie die alle perspectieven bij een hulpvraag meeneemt: het kind, de ouders, de zorgverleners én het netwerk eromheen. We verbinden nadrukkelijk de IMH visie met de bestaande referentiekaders.

Cognitieve gedragstherapie

In deze cursus is dit specifiek de cognitieve gedragstherapie. Dat betekent dat je zorgvuldige casusconceptualisaties leert maken, steeds gebaseerd op de empirische kennis van de vroege ontwikkeling. Coregulatie en sensitieve afstemming kun je toenemend bevorderen met meerdere middelen. Verwarrend ouderschap leer je herkennen en passend begeleiden en verwijzen. Je vaardigheden om te observeren in gezinnen en het mentaliseren over en met gezinnen is vergroot. Je kunt beter werken met ingewikkelde ouders met behulp van schemacoaching. Na afloop heb je een aantal concrete methodieken waar je mee kunt werken, passend bij jouw werkveld.

Doelgroep

Een voorwaarde voor het volgen van de verdiepingscursus is het hebben afgerond van een basiscursus bij IMH Nederland of vergelijkbaar bij een andere organisatie. HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ-register, BIG-/RIVIZ-register, Register voor Vaktherapie of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 10-09-2024 - Einddatum: 09-12-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Delden en online
Cursus | IMH

Na de basiscursus te hebben afgerond of een vergelijkbaar equivalent hiervan is het mogelijk om de verdiepingscursus te volgen. In deze cursus krijg je een vervolg met alles wat je nodig hebt om uit de voeten te kunnen in de 1e lijn en/of in de gezinsbehandeling naast andere professionals, vanuit de Infant Mental Health Visie. We gaan hierbij uit van een systemische visie die alle perspectieven bij een hulpvraag meeneemt: het kind, de ouders, de zorgverleners én het netwerk eromheen. We verbinden nadrukkelijk de IMH visie met de bestaande referentiekaders.

Cognitieve gedragstherapie

In deze cursus is dit specifiek de cognitieve gedragstherapie. Dat betekent dat je zorgvuldige casusconceptualisaties leert maken, steeds gebaseerd op de empirische kennis van de vroege ontwikkeling. Coregulatie en sensitieve afstemming kun je toenemend bevorderen met meerdere middelen. Verwarrend ouderschap leer je herkennen en passend begeleiden en verwijzen. Je vaardigheden om te observeren in gezinnen en het mentaliseren over en met gezinnen is vergroot. Je kunt beter werken met ingewikkelde ouders met behulp van schemacoaching. Na afloop heb je een aantal concrete methodieken waar je mee kunt werken, passend bij jouw werkveld.

Doelgroep

Een voorwaarde voor het volgen van de verdiepingscursus is het hebben afgerond van een basiscursus bij IMH Nederland of vergelijkbaar bij een andere organisatie. HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ-register, BIG-/RIVIZ-register, Register voor Vaktherapie of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 28-01-2025 - Einddatum: 02-07-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Assen
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 28-01-2025 - Einddatum: 02-07-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Assen
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 02-07-2024
Tijd: 19:30 - 21:40
Locatie: online
Actueel | Onderzoek / Wetenschap | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Twee onderzoekers praten je bij over de laatste onderzoeken naar de effecten van covid op de mentale gezondheid van kinderen tijdens de covid pandemie. Wat is de impact geweest op de allerkleinsten en hun gezinnen? Wat kunnen we nu nog in de behandelkamer zien? Hoe verloopt de sociaal emotionele ontwikkeling bij deze groep?

Programma

19.30 – 19.40 uur       Welkom en opening
19.40 – 20.20 uur       Spreker Lisa Krijnen : 30 min presentatie en aansluitend 10 min. voor vragen
20.20 – 20.30 uur       Pauze
20.30 – 21.10 uur       Spreker Anika van der Klis: 30-40 min presentatie en 10 min voor vragen
21.10 – 21.30 uur       Uitwisseling / vragen: n.a.v. beide presentaties
21.30 – 21.40 uur       Afronding en mogelijke uitloop

Sprekers

MSc Lisa Krijnen, PhD kandidaat, “Risicofactoren voor de mentale gezondheid van jonge kinderen tijdens de COVID-19 pandemie”

Dr Anika van der Klis, postdoc onderzoeker, “Invloeden van de coronamaatregelen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen”.

Aanmelden

Aanmelden voor dit webinar van het NIP, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 02-07-2024
Tijd: 19:30 - 21:40
Locatie: online
Actueel | Onderzoek / Wetenschap | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Twee onderzoekers praten je bij over de laatste onderzoeken naar de effecten van covid op de mentale gezondheid van kinderen tijdens de covid pandemie. Wat is de impact geweest op de allerkleinsten en hun gezinnen? Wat kunnen we nu nog in de behandelkamer zien? Hoe verloopt de sociaal emotionele ontwikkeling bij deze groep?

Programma

19.30 – 19.40 uur       Welkom en opening
19.40 – 20.20 uur       Spreker Lisa Krijnen : 30 min presentatie en aansluitend 10 min. voor vragen
20.20 – 20.30 uur       Pauze
20.30 – 21.10 uur       Spreker Anika van der Klis: 30-40 min presentatie en 10 min voor vragen
21.10 – 21.30 uur       Uitwisseling / vragen: n.a.v. beide presentaties
21.30 – 21.40 uur       Afronding en mogelijke uitloop

Sprekers

MSc Lisa Krijnen, PhD kandidaat, “Risicofactoren voor de mentale gezondheid van jonge kinderen tijdens de COVID-19 pandemie”

Dr Anika van der Klis, postdoc onderzoeker, “Invloeden van de coronamaatregelen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen”.

Aanmelden

Aanmelden voor dit webinar van het NIP, klik hier

Startdatum: 27-09-2024 - Einddatum: 28-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:00
Locatie: De Baak Seaside, Koningin Astrid boulevard 23, 2202 BJ Noordwijk aan Zee
Spel / Spelen | Trauma / Stress | Workshop

Maggie Kline, bekend van onder andere ‘Het weerbare kind’, komt naar Nederland! Op 27 en 28 september verzorgt ze een tweedaagse workshop in Noordwijk aan Zee. Een must voor GGZ-, JGZ- en onderwijsprofessionals die met kinderen en jongeren werken.

Heb je wel eens het gevoel dat praten met kinderen onvoldoende helpend is? Dat je een bepaald onderdeel van het trauma ‘niet bereikt’? Wat zou er gebeuren als je de zintuigen van een kind zou betrekken, gewaarwordingen in het lichaam zou adresseren? Deze vragen zijn onderwerp van Maggie Kline’s ‘playshops’, zoals zij ze zelf noemt.

De tweedaagse workshop ‘Trauma door de ogen van een kind’ combineert de fundamenten van Somatic Experiencing bij het helen van trauma met kunst, beweging, hechtingsspel en ademwerk – binnen het kader van Maggie’s tweepadenmodel ‘Routeplanner naar veerkracht’ – met hoe dit geïmplementeerd kan worden in de praktijk.

De workshop bestaat uit een mix van informatieoverdracht, video’s, ervaringsactiviteiten en vraag-en-antwoord.

Doelgroep

Deze tweedaagse workshop is bestemd voor professionals werkzaam in de JGZ, GGZ en het onderwijs, die lichaamsgerichte concepten willen verkennen ter ondersteuning van hun werk met kinderen en jongeren.
Een HBO-werk- en denkniveau en een goede kennis van het Engels is een voorwaarde. Er is geen tolk/vertaling voorhanden.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze workshop, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 27-09-2024 - Einddatum: 28-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:00
Locatie: De Baak Seaside, Koningin Astrid boulevard 23, 2202 BJ Noordwijk aan Zee
Spel / Spelen | Trauma / Stress | Workshop

Maggie Kline, bekend van onder andere ‘Het weerbare kind’, komt naar Nederland! Op 27 en 28 september verzorgt ze een tweedaagse workshop in Noordwijk aan Zee. Een must voor GGZ-, JGZ- en onderwijsprofessionals die met kinderen en jongeren werken.

Heb je wel eens het gevoel dat praten met kinderen onvoldoende helpend is? Dat je een bepaald onderdeel van het trauma ‘niet bereikt’? Wat zou er gebeuren als je de zintuigen van een kind zou betrekken, gewaarwordingen in het lichaam zou adresseren? Deze vragen zijn onderwerp van Maggie Kline’s ‘playshops’, zoals zij ze zelf noemt.

De tweedaagse workshop ‘Trauma door de ogen van een kind’ combineert de fundamenten van Somatic Experiencing bij het helen van trauma met kunst, beweging, hechtingsspel en ademwerk – binnen het kader van Maggie’s tweepadenmodel ‘Routeplanner naar veerkracht’ – met hoe dit geïmplementeerd kan worden in de praktijk.

De workshop bestaat uit een mix van informatieoverdracht, video’s, ervaringsactiviteiten en vraag-en-antwoord.

Doelgroep

Deze tweedaagse workshop is bestemd voor professionals werkzaam in de JGZ, GGZ en het onderwijs, die lichaamsgerichte concepten willen verkennen ter ondersteuning van hun werk met kinderen en jongeren.
Een HBO-werk- en denkniveau en een goede kennis van het Engels is een voorwaarde. Er is geen tolk/vertaling voorhanden.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze workshop, klik hier

Startdatum: 10-02-2025 - Einddatum: 11-02-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Thomas More | Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen
Cursus | Slapen / Slaapproblemen

Vanuit een nieuw holistisch model – dat verder kijkt dan naar (slaap)gedrag alleen -kunnen we ouders eindelijk ondersteunen in het natuurlijk verbeteren van slaap, zonder met uitdoving en scheiding te werk te gaan. 

Tijdens deze vorming bieden we antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe werkt slaap?
  • Wat zijn de condities die nodig zijn voor slaap? 
  • Waarom kan je een kind niet ‘leren’ slapen?
  • Waarom staat het huidige slaapmodel haaks staat op wat baby’s en peuters écht nodig hebben?
  • Hoe slapen baby’s en peuters écht? 
  • Schept het huidige slaapmodel wel een realistisch beeld? 
  • Wat is de definitie van een slaapprobleem?
  • Welke factoren beïnvloeden slaap? Een nieuw slaapmodel.
  • Hoe kan je als zorgverlener ouders ondersteunen bij slaapmoeilijkheden?
  • Welke methodes zijn evidence-based? En welke niet?

Doelgroep

Hulpverleners die ouders beter willen begeleiden bij de slaap van hun baby en peuter.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 10-02-2025 - Einddatum: 11-02-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Thomas More | Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen
Cursus | Slapen / Slaapproblemen

Vanuit een nieuw holistisch model – dat verder kijkt dan naar (slaap)gedrag alleen -kunnen we ouders eindelijk ondersteunen in het natuurlijk verbeteren van slaap, zonder met uitdoving en scheiding te werk te gaan. 

Tijdens deze vorming bieden we antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe werkt slaap?
  • Wat zijn de condities die nodig zijn voor slaap? 
  • Waarom kan je een kind niet ‘leren’ slapen?
  • Waarom staat het huidige slaapmodel haaks staat op wat baby’s en peuters écht nodig hebben?
  • Hoe slapen baby’s en peuters écht? 
  • Schept het huidige slaapmodel wel een realistisch beeld? 
  • Wat is de definitie van een slaapprobleem?
  • Welke factoren beïnvloeden slaap? Een nieuw slaapmodel.
  • Hoe kan je als zorgverlener ouders ondersteunen bij slaapmoeilijkheden?
  • Welke methodes zijn evidence-based? En welke niet?

Doelgroep

Hulpverleners die ouders beter willen begeleiden bij de slaap van hun baby en peuter.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 11-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:00
Locatie: Regardz De Eenhoorn, Amersfoort
Congressen | Onderwijs

Hoeken in de kleuterklas fungeren als onmisbare plekken om leerdoelen te behalen. Maar als leerkracht kun je niet in alle hoeken tegelijk zijn. Daarom wil je dat de hoeken zo effectief mogelijk zijn ingericht. Zodat álle leerlingen iets leren in de hoeken, en jij de tijd en rust creëert om te observeren en om mee te spelen.

Maar… waar haal je de tijd vandaan om de hoeken af te stemmen op de leerlijnen van al je kleuters? En hoe krijg je dat eigenlijk überhaupt voor elkaar?

Tijdens dit congres krijg je alle informatie die je nodig hebt om doelgerichte hoeken te creëren. Die ál je leerlingen te stimuleren in hun ontwikkeling!

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 11-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:00
Locatie: Regardz De Eenhoorn, Amersfoort
Congressen | Onderwijs

Hoeken in de kleuterklas fungeren als onmisbare plekken om leerdoelen te behalen. Maar als leerkracht kun je niet in alle hoeken tegelijk zijn. Daarom wil je dat de hoeken zo effectief mogelijk zijn ingericht. Zodat álle leerlingen iets leren in de hoeken, en jij de tijd en rust creëert om te observeren en om mee te spelen.

Maar… waar haal je de tijd vandaan om de hoeken af te stemmen op de leerlijnen van al je kleuters? En hoe krijg je dat eigenlijk überhaupt voor elkaar?

Tijdens dit congres krijg je alle informatie die je nodig hebt om doelgerichte hoeken te creëren. Die ál je leerlingen te stimuleren in hun ontwikkeling!

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 26-06-2024
Tijd: 09:15 - 13:00
Locatie: Radboud Universiteit Nijmegen, Maria Montessorigebouw zaal MM.0.035
Beperking / Handicap / Syndroom | Symposium | Taal / TOS

Op 26 juni organiseert Milo een symposium met de titel Communication for all: hoe maken we communicatie toegankelijk voor iedereen? 

Dit gaat over hoe de inzet van ondersteunde communicatie kan bijdragen aan het geven van een 'stem' aan kinderen die niet of nauwelijks kunnen spreken.

Deelname aan het symposium is gratis.

Doelgroep

Ouders, verzorgers, professionals in zorg en onderwijs, onderzoekers, studenten

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 26-06-2024
Tijd: 09:15 - 13:00
Locatie: Radboud Universiteit Nijmegen, Maria Montessorigebouw zaal MM.0.035
Beperking / Handicap / Syndroom | Symposium | Taal / TOS

Op 26 juni organiseert Milo een symposium met de titel Communication for all: hoe maken we communicatie toegankelijk voor iedereen? 

Dit gaat over hoe de inzet van ondersteunde communicatie kan bijdragen aan het geven van een 'stem' aan kinderen die niet of nauwelijks kunnen spreken.

Deelname aan het symposium is gratis.

Doelgroep

Ouders, verzorgers, professionals in zorg en onderwijs, onderzoekers, studenten

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 04-06-2024
Tijd: 09:30 - 12:30
Locatie: Logavak Amsterdam
Emotie | Training

Een kinderleven kent uitdagingen: verlies, verdriet, boosheid, piekeren, rouw. Overweldigende gebeurtenissen en emoties waar kinderen door overspoeld kunnen raken. Wil jij kinderen helpen omgaan met de uitdagingen in het leven en hen ondersteunen in hun zoektocht naar zichzelf?

Deze training baseert zich op de EFT-methodiek (Emotional Freedom Techniques) en maakt gebruik van het voorleesboek en het werkboek Fabels van Vos. EFT pakt een breed scala aan problemen aan, zoals: stress, angst, fobieën, depressie, trauma en pijn. In de training ga je aan de slag met oefeningen uit de boeken.

Verwacht een inspirerende ochtend vol oefenen, zelfervaren en verdieping. De twee bijbehorende boeken, Fabels van Vos Voorleesboek en het Fabels van Vos Werkboek worden ter voorbereiding vooraf toegestuurd. 

Recensie

Eén van de recensenten van Vakblad Vroeg schreef een recensie over het boek Fabels van Vos. De recensie is hier te lezen.

Meer informatie

Voor meer informatie over de training van Logavak, klik hier

Boek bestellen

Kun je niet meedoen aan de training maar ben je wel geïnteresseerd in het boek? Klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 04-06-2024
Tijd: 09:30 - 12:30
Locatie: Logavak Amsterdam
Emotie | Training

Een kinderleven kent uitdagingen: verlies, verdriet, boosheid, piekeren, rouw. Overweldigende gebeurtenissen en emoties waar kinderen door overspoeld kunnen raken. Wil jij kinderen helpen omgaan met de uitdagingen in het leven en hen ondersteunen in hun zoektocht naar zichzelf?

Deze training baseert zich op de EFT-methodiek (Emotional Freedom Techniques) en maakt gebruik van het voorleesboek en het werkboek Fabels van Vos. EFT pakt een breed scala aan problemen aan, zoals: stress, angst, fobieën, depressie, trauma en pijn. In de training ga je aan de slag met oefeningen uit de boeken.

Verwacht een inspirerende ochtend vol oefenen, zelfervaren en verdieping. De twee bijbehorende boeken, Fabels van Vos Voorleesboek en het Fabels van Vos Werkboek worden ter voorbereiding vooraf toegestuurd. 

Recensie

Eén van de recensenten van Vakblad Vroeg schreef een recensie over het boek Fabels van Vos. De recensie is hier te lezen.

Meer informatie

Voor meer informatie over de training van Logavak, klik hier

Boek bestellen

Kun je niet meedoen aan de training maar ben je wel geïnteresseerd in het boek? Klik hier

Startdatum: 12-09-2024 - Einddatum: 03-10-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: La Via Meeting Centrum Utrecht
Cursus | Onderwijs

De cursus 'Gedragsbeïnvloeding bij kleuters' bestaat uit drie interactieve cursusdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Utrecht. Tijdens de cursus krijg je opdrachten om op school mee te oefenen. De volgende cursusdag krijg je terugkoppeling van Anne-Marie Stevens en je medecursisten. 

Negatief gedrag doorbreken is van groot belang voor de ontwikkeling van kleuters. Hoe achterhaal je de trigger van bepaald gedrag? Met welke stappen doorbreek je ongewenst gedrag op een positieve manier? En hoe leer je kleuters spelenderwijs omgaan met hun emoties?

Je gaat aan de slag met theorie en oefent met praktische handvatten om externaliserend probleemgedrag bij het jonge kind aan te pakken. Je krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe zorg je voor heldere regels en routines in de klas?
  • Hoe stimuleer je de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen bij kinderen die (veel) ongewenst gedrag vertonen?
  • Samenwerken met ouders - welke middelen zet je in om de beste kansen voor een kind te creëren?

Doelgroep

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • leerkrachten groep 1 en 2
  • intern begeleiders/ kwaliteitscoördinatoren
  • onderwijsassistenten
  • onderbouwcoördinatoren

uit het primair onderwijs.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 12-09-2024 - Einddatum: 03-10-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: La Via Meeting Centrum Utrecht
Cursus | Onderwijs

De cursus 'Gedragsbeïnvloeding bij kleuters' bestaat uit drie interactieve cursusdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Utrecht. Tijdens de cursus krijg je opdrachten om op school mee te oefenen. De volgende cursusdag krijg je terugkoppeling van Anne-Marie Stevens en je medecursisten. 

Negatief gedrag doorbreken is van groot belang voor de ontwikkeling van kleuters. Hoe achterhaal je de trigger van bepaald gedrag? Met welke stappen doorbreek je ongewenst gedrag op een positieve manier? En hoe leer je kleuters spelenderwijs omgaan met hun emoties?

Je gaat aan de slag met theorie en oefent met praktische handvatten om externaliserend probleemgedrag bij het jonge kind aan te pakken. Je krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe zorg je voor heldere regels en routines in de klas?
  • Hoe stimuleer je de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen bij kinderen die (veel) ongewenst gedrag vertonen?
  • Samenwerken met ouders - welke middelen zet je in om de beste kansen voor een kind te creëren?

Doelgroep

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • leerkrachten groep 1 en 2
  • intern begeleiders/ kwaliteitscoördinatoren
  • onderwijsassistenten
  • onderbouwcoördinatoren

uit het primair onderwijs.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus, klik hier

Startdatum: 05-03-2025 - Einddatum: 03-07-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Amersfoort
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van IMH Nederland, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 05-03-2025 - Einddatum: 03-07-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Amersfoort
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van IMH Nederland, klik hier

Startdatum: 11-11-2024 - Einddatum: 04-04-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Maastricht
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van IMH Nederland, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 11-11-2024 - Einddatum: 04-04-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Maastricht
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van IMH Nederland, klik hier

Startdatum: 24-09-2024 - Einddatum: 26-02-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Zwolle
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van IMH Nederland, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Startdatum: 24-09-2024 - Einddatum: 26-02-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Zwolle
Cursus | IMH

Het doel van de basiscursus IMH van IMH Nederland is om professionals, die werken met gezinnen met jonge kinderen, een arsenaal aan kennis en vaardigheden mee te geven over Infant Mental Health en hoe je dit gedachtegoed kan toepassen in de (klinische) praktijk.

In relatie tot de Introductiecursus ga je in de Basiscursus IMH als cursist dan ook veel meer oefenen met het toepassen van (gespreks)vaardigheden en aan de slag met de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. In deze cursus, met recente empirische kennis, leren we professionals werken en denken vanuit de Infant Mental Health, een visie die alle behoeftes meeneemt: het kind, de ouders, de hulpverleners én het netwerk hier omheen. Het didactisch klimaat voor professionals is inspirerend, uitnodigend, uitdagend en veilig tegelijk. Reflectie op eigen handelen, nadenken over innovatie en samenwerking in de keten zijn dan ook belangrijke kernwaarden die terugkomen in het scholingsaanbod van IMH Nederland. En daar is deze Basiscursus Infant Mental Health op ingericht.

Doelgroep

HBO(+) Professionals en WO(+) Professionals werkzaam met ouders en het jonge kind, die geregistreerd staan in het SKJ register, BIG-register, Register voor Vaktherapie, BPSW of Kwaliteitsregister Paramedici (ADAP), in het bijzonder zijn JGZ en GGD-professionals uitgenodigd en Praktijkondersteuners bij de Huisarts.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van IMH Nederland, klik hier

Datum: 11-06-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: online via ZOOM
Eten / Eetproblemen | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (0-6 jaar) die niet willen- of moeite hebben met eten is een uitdaging, zeker voor ouders. Maar ook voor professionals kan het een uitdaging zijn om ouders van deze doelgroep te begeleiden. Zeker als je nog geen zicht hebt op de betekenis van het niet willen eten van het kind. 

Contact in Beeld geeft deze training waarbij o.a. aan de hand van videobeelden uit de dagelijkse praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen waarbij eten niet vanzelfsprekend is. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden?

Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een kind dat niet wil eten. Deze bewustwording maakt dat je meer zicht krijgt wat het kind nodig heeft om ontspannen met eten om te gaan en stappen te kunnen maken om ook weer daadwerkelijk (meer) te eten. 

Onderwerpen die aan bod komen

- belang van een uitgebreide anamnese.
- specifieke kennis over de ontwikkeling rondom eten van kinderen.
- de mogelijke achtergronden van het niet willen eten.
- de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op eetgedrag. 
- ‘De 4 bouwstenen van positief contact’- een prettige tool bij ouderbegeleiding.
- het belang van contact en verbinding met een kind wat niet wil eten.
- hoe je als professional positieve en verbindende interacties kunt herkennen en toepassen.
- de valkuilen in de interactie tussen ouder en kind rondom het eten. 
- het duiden van de lichaamstaal van een kind.

Doelgroep

Professionals die werken met jonge kinderen (0-6 jaar)

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 11-06-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: online via ZOOM
Eten / Eetproblemen | Training

Positief communiceren met jonge kinderen (0-6 jaar) die niet willen- of moeite hebben met eten is een uitdaging, zeker voor ouders. Maar ook voor professionals kan het een uitdaging zijn om ouders van deze doelgroep te begeleiden. Zeker als je nog geen zicht hebt op de betekenis van het niet willen eten van het kind. 

Contact in Beeld geeft deze training waarbij o.a. aan de hand van videobeelden uit de dagelijkse praktijk wordt gekeken naar de taal van jonge kinderen waarbij eten niet vanzelfsprekend is. Welke boodschap geeft een kind precies en welke betekenis kan hieraan ontleend worden?

Door de videobeelden beeld voor beeld te bekijken word je je meer bewust van de soms heel kleine signalen van een kind dat niet wil eten. Deze bewustwording maakt dat je meer zicht krijgt wat het kind nodig heeft om ontspannen met eten om te gaan en stappen te kunnen maken om ook weer daadwerkelijk (meer) te eten. 

Onderwerpen die aan bod komen

- belang van een uitgebreide anamnese.
- specifieke kennis over de ontwikkeling rondom eten van kinderen.
- de mogelijke achtergronden van het niet willen eten.
- de invloed van conceptie, zwangerschap en bevalling op eetgedrag. 
- ‘De 4 bouwstenen van positief contact’- een prettige tool bij ouderbegeleiding.
- het belang van contact en verbinding met een kind wat niet wil eten.
- hoe je als professional positieve en verbindende interacties kunt herkennen en toepassen.
- de valkuilen in de interactie tussen ouder en kind rondom het eten. 
- het duiden van de lichaamstaal van een kind.

Doelgroep

Professionals die werken met jonge kinderen (0-6 jaar)

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 12-07-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Kinderen met selectief mutisme zijn wel in staat om te spreken en begrijpen de taal goed, maar spreken niet in bepaalde sociale situaties, bijvoorbeeld op school. In deze workshop leer je meer over de behandeling van kinderen met selectief mutisme aan de hand van cognitieve gedragstherapie. We besteden specifiek aandacht aan de basisprincipes van het behandelprogramma Spreekt voor Zich, ontwikkeld voor kinderen van ca. 4-8 jaar oud.

Aan bod komen praktische richtlijnen voor professionals en onderzoek naar de effectiviteit van deze behandelmethode.

De workshop bestaat uit korte theoretisch gedeeltes, afgewisseld met praktische toepassingen. Deelnemers zullen actief participeren via diverse oefeningen en een casusbespreking. Er is ook veel ruimte voor vragen en interactie.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 12-07-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Kinderen met selectief mutisme zijn wel in staat om te spreken en begrijpen de taal goed, maar spreken niet in bepaalde sociale situaties, bijvoorbeeld op school. In deze workshop leer je meer over de behandeling van kinderen met selectief mutisme aan de hand van cognitieve gedragstherapie. We besteden specifiek aandacht aan de basisprincipes van het behandelprogramma Spreekt voor Zich, ontwikkeld voor kinderen van ca. 4-8 jaar oud.

Aan bod komen praktische richtlijnen voor professionals en onderzoek naar de effectiviteit van deze behandelmethode.

De workshop bestaat uit korte theoretisch gedeeltes, afgewisseld met praktische toepassingen. Deelnemers zullen actief participeren via diverse oefeningen en een casusbespreking. Er is ook veel ruimte voor vragen en interactie.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 10-04-2025
Tijd: 09:45 - 15:45
Locatie: Leerhotel Het Klooster, Amersfoort
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Een ontwikkelingsvoorsprong is al op kleuterleeftijd te signaleren. Maar je moet er wel snel bij zijn. Want kiene kleuters gaan zich gedragen naar de norm: ze passen zich aan het niveau van de klas aan. Daardoor loop je het risico dat je de ontwikkelingsvoorsprong niet herkent. Gevolg: je kiene kleuter wordt niet voldoende uitgedaagd. En dat kan leiden tot faalangst en demotivatie. Reden genoeg om eens kritisch te kijken naar hun onderwijsbehoeften. Want hoe maak je de afweging tussen verrijken en versnellen? En hoe houd je deze kleuters betrokken bij je activiteiten?

Herken, begrijp en stimuleer kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong!  

Wat leer je?

Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Hoe creëer je ruimte om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te observeren?
  • Wat is van belang bij het ondersteunen van de executieve functies van kiene kleuters?

Doelgroep

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten van groep 1 en 2
  • Intern begeleiders 
  • Remedial teachers 
  • Onderbouwcoördinatoren
  • Onderwijsassistenten

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk van harte welkom!

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 10-04-2025
Tijd: 09:45 - 15:45
Locatie: Leerhotel Het Klooster, Amersfoort
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Een ontwikkelingsvoorsprong is al op kleuterleeftijd te signaleren. Maar je moet er wel snel bij zijn. Want kiene kleuters gaan zich gedragen naar de norm: ze passen zich aan het niveau van de klas aan. Daardoor loop je het risico dat je de ontwikkelingsvoorsprong niet herkent. Gevolg: je kiene kleuter wordt niet voldoende uitgedaagd. En dat kan leiden tot faalangst en demotivatie. Reden genoeg om eens kritisch te kijken naar hun onderwijsbehoeften. Want hoe maak je de afweging tussen verrijken en versnellen? En hoe houd je deze kleuters betrokken bij je activiteiten?

Herken, begrijp en stimuleer kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong!  

Wat leer je?

Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Hoe creëer je ruimte om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te observeren?
  • Wat is van belang bij het ondersteunen van de executieve functies van kiene kleuters?

Doelgroep

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten van groep 1 en 2
  • Intern begeleiders 
  • Remedial teachers 
  • Onderbouwcoördinatoren
  • Onderwijsassistenten

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk van harte welkom!

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 27-06-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online via ZOOM
Training | Trauma / Stress

Jonge kinderen in een (para-) medische setting ervaren meer stressvolle gevoelens dan gemiddeld. De online training van Contact in Beeld laat zien hoe je als professional positief en verbindend kunt afstemmen op de emoties van verdriet, ongemak en pijn van deze doelgroep. Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van uiteenlopend videomateriaal uit de praktijk om te kunnen zien wat daarin werkt en niet werkt. Door een optimale afstemming- en in samenwerking met ouders, houdt een kind grip op de wereld om hem heen en ervaar je meer contact en verbinding tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Alle kennis wordt overgedragen vanuit de Infant Mental Health visie.

Doelgroep

Professionals die werken met jonge kinderen (2 tot 6 jaar) in een (para-) medische setting

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 27-06-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online via ZOOM
Training | Trauma / Stress

Jonge kinderen in een (para-) medische setting ervaren meer stressvolle gevoelens dan gemiddeld. De online training van Contact in Beeld laat zien hoe je als professional positief en verbindend kunt afstemmen op de emoties van verdriet, ongemak en pijn van deze doelgroep. Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van uiteenlopend videomateriaal uit de praktijk om te kunnen zien wat daarin werkt en niet werkt. Door een optimale afstemming- en in samenwerking met ouders, houdt een kind grip op de wereld om hem heen en ervaar je meer contact en verbinding tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Alle kennis wordt overgedragen vanuit de Infant Mental Health visie.

Doelgroep

Professionals die werken met jonge kinderen (2 tot 6 jaar) in een (para-) medische setting

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 15-05-2024
Tijd: 19:15 - 21:15
Locatie: Online
Lezing | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Dyslexie en ADHD komen vaak samen voor, gezien ongeveer 15-40% van de kinderen met één van deze diagnoses ook symptomen vertoont van de andere. Wetenschappelijke literatuur wijst uit dat kinderen met comorbide dyslexie en ADHD op cognitief niveau moeilijkheden ervaren die zowel gerelateerd zijn aan dyslexie (zoals fonologische tekorten) als aan ADHD (zoals executieve functietekorten), naast problemen met verwerkingssnelheid.

Bovendien lijkt de comorbide groep vaak ernstigere moeilijkheden te hebben dan de groep met slechts één diagnose. Vroege identificatie van deze stoornissen is cruciaal vanwege de ernstige cognitieve problemen en het verhoogde risico op slechte schoolprestaties en andere problemen.

Onderzoek

In het doctoraatsproject van Silke Kellens vergeleek ze gedurende 3 jaar de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een verhoogd risico op het ontwikkelen van dyslexie en/of ADHD met een groep kleuters die gemiddeld presteerden. Alle kinderen werden getest op verschillende momenten en beoordeeld op fonologische vaardigheden, executieve functies, verwerkingssnelheid en schoolse prestaties.

Lezing

Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op de resultaten van haar studie. De studie toonde onder andere aan dat alle onderzochte groepen gelijkmatig ontwikkelden. Wel scoorden kinderen met een risico op dyslexie (en ADHD) consequent lager op een aantal domeinen in vergelijking met typisch ontwikkelende kinderen. Kinderen met een risico op ADHD vertoonden alleen tekorten in executieve functies, maar enkel als ze ook een risico liepen op dyslexie.  Ook de belangrijkste klinische implicaties van de studie worden voorgesteld.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 15-05-2024
Tijd: 19:15 - 21:15
Locatie: Online
Lezing | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Dyslexie en ADHD komen vaak samen voor, gezien ongeveer 15-40% van de kinderen met één van deze diagnoses ook symptomen vertoont van de andere. Wetenschappelijke literatuur wijst uit dat kinderen met comorbide dyslexie en ADHD op cognitief niveau moeilijkheden ervaren die zowel gerelateerd zijn aan dyslexie (zoals fonologische tekorten) als aan ADHD (zoals executieve functietekorten), naast problemen met verwerkingssnelheid.

Bovendien lijkt de comorbide groep vaak ernstigere moeilijkheden te hebben dan de groep met slechts één diagnose. Vroege identificatie van deze stoornissen is cruciaal vanwege de ernstige cognitieve problemen en het verhoogde risico op slechte schoolprestaties en andere problemen.

Onderzoek

In het doctoraatsproject van Silke Kellens vergeleek ze gedurende 3 jaar de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een verhoogd risico op het ontwikkelen van dyslexie en/of ADHD met een groep kleuters die gemiddeld presteerden. Alle kinderen werden getest op verschillende momenten en beoordeeld op fonologische vaardigheden, executieve functies, verwerkingssnelheid en schoolse prestaties.

Lezing

Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op de resultaten van haar studie. De studie toonde onder andere aan dat alle onderzochte groepen gelijkmatig ontwikkelden. Wel scoorden kinderen met een risico op dyslexie (en ADHD) consequent lager op een aantal domeinen in vergelijking met typisch ontwikkelende kinderen. Kinderen met een risico op ADHD vertoonden alleen tekorten in executieve functies, maar enkel als ze ook een risico liepen op dyslexie.  Ook de belangrijkste klinische implicaties van de studie worden voorgesteld.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 15-05-2024
Tijd: 10:00 - 16:30
Locatie: Radisson Antwerpen Berchem
Baby | Opleiding | Slapen / Slaapproblemen

De meeste opleidingen over babyslaap zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van tientallen jaren geleden, en een outdated slaapmodel. Het duurt meestal jaren vooraleer wetenschappelijk onderzoek ook vertaald wordt naar richtlijnen en advies dat bij de patient of ouder terecht komt. Deze unieke en opleiding is gebaseerd op recent onderzoek van internationale koplopers in antropologie, babyslaap, pediatrie, infant mental health en nog veel meer.

Onder leiding van onze deskunde docente Anouk Van Nuffel, verdiep je je in de wereld van de slaap bij jonge kinderen. De opleiding bestaat uit twee delen, die je een diepgaand inzicht geven in de fysiologie van slaap bij baby's en hoe je werkelijke slaapproblemen kan aanpakken.

Inhoud van de opleiding

In Deel 1 gaat het over wetenschappelijke studies die aantonen hoe baby's werkelijk slapen. Hier leer je alles over de slaapcycli van baby's, slaapbehoeften op verschillende leeftijden en welke condities nodig zijn voor slaap.

Deel 2 gaat dieper in op slaapproblemen. We helpen je als zorgverlener te differentiëren tussen werkelijke slaapproblemen en gepercipieerde problemen, die vaak worden veroorzaakt door onrealistische slaapverwachtingen. Deze kennis is cruciaal om ouders te begeleiden bij het begrijpen van de realiteit van baby's hun slaapgedrag. We kijken ook met een kritische blik naar de wetenschap achter verschillende bestaande oplossingen (evidence-based slaapinterventies), en waarom je als zorgverleners met sommige van deze interventies voorzichtig moet zijn. Uiteindelijk wordt er een holistisch en vernieuwend slaapmodel gepresenteerd.

Je leert hier niet alleen de theorie, maar ook hoe je deze kennis kunt toepassen in de praktijk. We voorzien je van concrete basistools en strategieën om ouders te ondersteunen bij slaapproblemen. We bieden ook de ruimte voor een inspirerend ronde tafel gesprek tussen deelnemers, waar ervaringen kunnen gedeeld worden en je samen kan brainstormen over effectieve interventies en oplossingen voor veelvoorkomende slaapproblemen. Je leert door te verwijzen naar andere zorgverleners wanneer dit nodig blijkt.

Al onze lessen zijn gebaseerd op recente en betrouwbare wetenschappelijke onderzoeken. We bieden geen quick fixes, maar werken met diepgaande kennis om duurzame oplossingen te vinden.

Leerdoelen en onderwijsvorm

Na het voltooien van deze opleiding zal je zelfverzekerd slaapproblemen kunnen evalueren en ouders ondersteunen en begeleiden bij het ontwikkelen van gezonde slaapgewoonten voor hun kleintjes. Je zal ook in staat zijn om een correct verwachtingspatroon te scheppen, mythes onderbouwd te ontkrachten en zo meer harmonie terug te brengen in bedtijdroutines voor de gezinnen die je helpt.

Deze opleiding wordt zowel live als in online vorm aangeboden. In beide formats staat interactie centraal, zowel met de docenten als tussen de deelnemers onderling. We gebruiken daarvoor polls en quizzes, discussiesessies, videomateriaal en zo meer. In het online format krijg je twee weken voor aanvang van de opleiding videomateriaal ter beschikking dat je doorneemt voor de live online sessies. Tijdens die sessies maken we - naast nog wat extra theorie - ook gebruik van break-out rooms waarbinnen je in kleine groepjes met casusses aan de slag gaat. Het videomateriaal wordt zowel voor de live als de online vorm gedurende 6 maanden ter beschikking gesteld.

Let op: Deze opleiding is geen slaapcertificatie maar een basisopleiding om jou te helpen jonge ouders correct te informeren & te ondersteunen of door te verwijzen wanneer ze bij jou terechtkomen met vragen en twijfels.

Doelgroep

Elke zorgverlener die regelmatig in contact komt met jonge ouders: pediaters, huisartsen, vroedvrouwen, diëtisten, lactatiekundigen, osteopaten, kraamverzorgers, doula's,... kan intekenen op deze opleiding.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
Datum: 15-05-2024
Tijd: 10:00 - 16:30
Locatie: Radisson Antwerpen Berchem
Baby | Opleiding | Slapen / Slaapproblemen

De meeste opleidingen over babyslaap zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van tientallen jaren geleden, en een outdated slaapmodel. Het duurt meestal jaren vooraleer wetenschappelijk onderzoek ook vertaald wordt naar richtlijnen en advies dat bij de patient of ouder terecht komt. Deze unieke en opleiding is gebaseerd op recent onderzoek van internationale koplopers in antropologie, babyslaap, pediatrie, infant mental health en nog veel meer.

Onder leiding van onze deskunde docente Anouk Van Nuffel, verdiep je je in de wereld van de slaap bij jonge kinderen. De opleiding bestaat uit twee delen, die je een diepgaand inzicht geven in de fysiologie van slaap bij baby's en hoe je werkelijke slaapproblemen kan aanpakken.

Inhoud van de opleiding

In Deel 1 gaat het over wetenschappelijke studies die aantonen hoe baby's werkelijk slapen. Hier leer je alles over de slaapcycli van baby's, slaapbehoeften op verschillende leeftijden en welke condities nodig zijn voor slaap.

Deel 2 gaat dieper in op slaapproblemen. We helpen je als zorgverlener te differentiëren tussen werkelijke slaapproblemen en gepercipieerde problemen, die vaak worden veroorzaakt door onrealistische slaapverwachtingen. Deze kennis is cruciaal om ouders te begeleiden bij het begrijpen van de realiteit van baby's hun slaapgedrag. We kijken ook met een kritische blik naar de wetenschap achter verschillende bestaande oplossingen (evidence-based slaapinterventies), en waarom je als zorgverleners met sommige van deze interventies voorzichtig moet zijn. Uiteindelijk wordt er een holistisch en vernieuwend slaapmodel gepresenteerd.

Je leert hier niet alleen de theorie, maar ook hoe je deze kennis kunt toepassen in de praktijk. We voorzien je van concrete basistools en strategieën om ouders te ondersteunen bij slaapproblemen. We bieden ook de ruimte voor een inspirerend ronde tafel gesprek tussen deelnemers, waar ervaringen kunnen gedeeld worden en je samen kan brainstormen over effectieve interventies en oplossingen voor veelvoorkomende slaapproblemen. Je leert door te verwijzen naar andere zorgverleners wanneer dit nodig blijkt.

Al onze lessen zijn gebaseerd op recente en betrouwbare wetenschappelijke onderzoeken. We bieden geen quick fixes, maar werken met diepgaande kennis om duurzame oplossingen te vinden.

Leerdoelen en onderwijsvorm

Na het voltooien van deze opleiding zal je zelfverzekerd slaapproblemen kunnen evalueren en ouders ondersteunen en begeleiden bij het ontwikkelen van gezonde slaapgewoonten voor hun kleintjes. Je zal ook in staat zijn om een correct verwachtingspatroon te scheppen, mythes onderbouwd te ontkrachten en zo meer harmonie terug te brengen in bedtijdroutines voor de gezinnen die je helpt.

Deze opleiding wordt zowel live als in online vorm aangeboden. In beide formats staat interactie centraal, zowel met de docenten als tussen de deelnemers onderling. We gebruiken daarvoor polls en quizzes, discussiesessies, videomateriaal en zo meer. In het online format krijg je twee weken voor aanvang van de opleiding videomateriaal ter beschikking dat je doorneemt voor de live online sessies. Tijdens die sessies maken we - naast nog wat extra theorie - ook gebruik van break-out rooms waarbinnen je in kleine groepjes met casusses aan de slag gaat. Het videomateriaal wordt zowel voor de live als de online vorm gedurende 6 maanden ter beschikking gesteld.

Let op: Deze opleiding is geen slaapcertificatie maar een basisopleiding om jou te helpen jonge ouders correct te informeren & te ondersteunen of door te verwijzen wanneer ze bij jou terechtkomen met vragen en twijfels.

Doelgroep

Elke zorgverlener die regelmatig in contact komt met jonge ouders: pediaters, huisartsen, vroedvrouwen, diëtisten, lactatiekundigen, osteopaten, kraamverzorgers, doula's,... kan intekenen op deze opleiding.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 18-04-2024
Tijd: 09:30 - 17:00
Locatie: Amersfoort
Trauma / Stress | Workshop

Nare gebeurtenissen in de eerste maanden of jaren van een leven, kunnen voor traumagerelateerde stressklachten zorgen. Het behandelen van dit preverbale trauma vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Goed begrip van hoe je de verhalenmethode (storytelling) gebruikt in een brede ouder kind trauma therapie kan de effectiviteit van je behandeling vergroten.

In deze workshop gebruiken we het standaard EMDR-protocol als kapstok voor je ouder kind trauma therapie (OKTT, ontwikkeld door Marianne Went). Het helpt om gestructureerd te werk te gaan en te zorgen dat je bewust weet wat je aan het doen bent. Daarnaast presenteren we verschillende aangepaste vormen van de verhalenmethode waarbij we veel aandacht geven aan de associaties die opkomen tijdens de EMDR-therapie. Bij de – zeer jonge- kinderen is EMDR meestal een deel-methodiek binnen een ouder- kind psychotherapie: naast de traumaverwerking leren we ouders de tijdelijke regressie te begrijpen en de hechting te bevorderen.  Wat doe je als je cliënt een baby is? En hoe ga je om met een peuter die alles zelf wil doen en alleen maar oog heeft voor het speelgoed in je kamer? Hoe gebruik je materialen om geheugenbestanden te activeren? Hoe ondersteun je ouders? Hoe kun je de interactie tussen ouder en kind versterken gedurende je ouder kind trauma therapie? Wanneer kies je eerst voor EMDR bij de ouder? 

We leggen de nadruk op de behandeling van het jonge kind en laten hier ook veel beeldmateriaal van zien. We oefenen met verschillende aspecten van de behandeling. Daarbij is er ook aandacht voor de behandeling van oudere kinderen die preverbaal trauma hebben meegemaakt. De methode is ook toe te passen bij LVB of volwassenen, maar hier zal in de workshop niet dieper op in worden gegaan.

Doelgroep

Let op: deze workshop is voor EMDR-therapeuten met minimaal een afgeronde basisopleiding. Deze workshop heeft als aanvangsniveau en wordt gegeven op universitair niveau. Basiskennis over preverbaal trauma wordt verondersteld en het is aan te bevelen de webinar Preverbaal trauma (h)erkennen gezien te hebben voor deelname (Opname van de webinar 29 september 2023).

(Voldoe je niet aan de doelgroepseisen maar ben je wel geïnteresseerd in een webinar over dit onderwerp? Bestel dan het webinar 'Klein en kwetsbaar' dat Anja en Gerinda voor MinNultotVijf hebben gegeven: klik hier

Meer informatie

Voor meer informatie over deze workshop van Gerinda van Haaften en Anja Dumoulin, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
25-09-2024
Einddatum:
25-09-2024
Tijd:
09:30 - 11:00
Locatie:
Online via ZOOM
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 18-04-2024
Tijd: 09:30 - 17:00
Locatie: Amersfoort
Trauma / Stress | Workshop

Nare gebeurtenissen in de eerste maanden of jaren van een leven, kunnen voor traumagerelateerde stressklachten zorgen. Het behandelen van dit preverbale trauma vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Goed begrip van hoe je de verhalenmethode (storytelling) gebruikt in een brede ouder kind trauma therapie kan de effectiviteit van je behandeling vergroten.

In deze workshop gebruiken we het standaard EMDR-protocol als kapstok voor je ouder kind trauma therapie (OKTT, ontwikkeld door Marianne Went). Het helpt om gestructureerd te werk te gaan en te zorgen dat je bewust weet wat je aan het doen bent. Daarnaast presenteren we verschillende aangepaste vormen van de verhalenmethode waarbij we veel aandacht geven aan de associaties die opkomen tijdens de EMDR-therapie. Bij de – zeer jonge- kinderen is EMDR meestal een deel-methodiek binnen een ouder- kind psychotherapie: naast de traumaverwerking leren we ouders de tijdelijke regressie te begrijpen en de hechting te bevorderen.  Wat doe je als je cliënt een baby is? En hoe ga je om met een peuter die alles zelf wil doen en alleen maar oog heeft voor het speelgoed in je kamer? Hoe gebruik je materialen om geheugenbestanden te activeren? Hoe ondersteun je ouders? Hoe kun je de interactie tussen ouder en kind versterken gedurende je ouder kind trauma therapie? Wanneer kies je eerst voor EMDR bij de ouder? 

We leggen de nadruk op de behandeling van het jonge kind en laten hier ook veel beeldmateriaal van zien. We oefenen met verschillende aspecten van de behandeling. Daarbij is er ook aandacht voor de behandeling van oudere kinderen die preverbaal trauma hebben meegemaakt. De methode is ook toe te passen bij LVB of volwassenen, maar hier zal in de workshop niet dieper op in worden gegaan.

Doelgroep

Let op: deze workshop is voor EMDR-therapeuten met minimaal een afgeronde basisopleiding. Deze workshop heeft als aanvangsniveau en wordt gegeven op universitair niveau. Basiskennis over preverbaal trauma wordt verondersteld en het is aan te bevelen de webinar Preverbaal trauma (h)erkennen gezien te hebben voor deelname (Opname van de webinar 29 september 2023).

(Voldoe je niet aan de doelgroepseisen maar ben je wel geïnteresseerd in een webinar over dit onderwerp? Bestel dan het webinar 'Klein en kwetsbaar' dat Anja en Gerinda voor MinNultotVijf hebben gegeven: klik hier

Meer informatie

Voor meer informatie over deze workshop van Gerinda van Haaften en Anja Dumoulin, klik hier

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan