Complimenten zijn een vorm van feedback. De feedback die leerkrachten of leidsters geven, kan het zelfvertrouwen, de motivatie en het gedrag van kinderen positief beïnvloeden, maar ook negatief. Geef jonge kinderen vooral concrete feedback.

Jonge kinderen zijn gevoelig voor de waardering van de leidster en leerkracht. Wat wij tegen hen zeggen, heeft invloed op hun gevoel en gedrag. Uit onderzoek blijkt dat kinderen het meest leren van feedback die concreet is en verbanden legt tussen de inzet en het succes, meldt earlyyearsblog.nl.

Complimenten die negatief werken

Complimenten gericht op het resultaat kunnen onzekerheid zaaien. Bijvoorbeeld als een kind altijd hoort dat het zo goed kan rekenen, of zo goed kan voetballen en het gaat een keer mis, dan baalt een kind enorm. Je helpt kinderen zelfvertrouwen op te bouwen, als ze weten dat fouten maken niet erg is. Onderwijsdeskundige Alfie Kohn gaat een stap verder. Hij stelt: “Als wij onze kinderen blijven prijzen om hun goede resultaten, dan daalt de interesse en het plezier van kinderen zelf, omdat kinderen voornamelijk gefocust zijn op beloningen of schouderklopjes.”

Uit onderzoek blijkt dat complimenten op de persoon zelfs negatief kunnen werken. Bijvoorbeeld: ‘Wat ben jij een slim kind!’ Wanneer kinderen in het onderzoek geprezen werden, omdat ze zo slim of intelligent waren, kozen ze daarna makkelijke taken. De kinderen wilden niet het risico lopen om te falen. Dan zouden ze misschien geen waardering krijgen. Of nog erger: dan zouden ze hun status als ‘slim kind’ kwijt raken

Motivatie stijgt bij complimenten op inzet en creativiteit

Complimenten gericht op het proces (hoe een kind iets heeft aangepakt), inzet en het gedrag werken het best. Zij hebben het grootste positieve effect op het leerproces [2], de motivatie en het zelfvertrouwen. Geef dus een compliment over de inspanning die het kind heeft verricht, het doorzettingsvermogen of vraag hoe je kind iets voor elkaar heeft gekregen en complimenteer dat. Bijvoorbeeld: ‘Dat heb je creatief opgelost!’ Of ‘Wat knap dat jij doorzet en het blijft proberen tot het lukt.’ Uit onderzoek blijkt dat kinderen die geprezen werden voor hun inzet, daarna vaker moeilijke taken kozen. Ze zochten de uitdaging juist op. Wanneer een moeilijke taak niet lukte, zetten zij door om het onder de knie te krijgen. De kinderen zagen een fout niet als falen, maar als uitdaging om te leren.

Lees de hele blog >>

 

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan