Al op de kleuterschool blijft de sociale participatie van leerlingen met beperkingen achter. Dit komt mede door een negatieve houding van klasgenoten. De methode ‘Iedereen hoort erbij!’ gaat dit negatieve gedrag tegen.
Florianne Rademaker onderzocht de effecten van de methode ‘Iedereen hoort erbij!’ Deze methode combineert het lezen van prentenboeken over beperkingen en aansluitende kringgesprekken met coöperatieve verwerkingsopdrachten. Het doel van het lespakket is om leerlingen te leren dat we allemaal anders zijn, en dat ondanks die verschillen iedereen erbij hoort.
Wat wél kan
Het lespakket bestaat uit 18 lessen (30-45 minuten) die verspreid over 6 weken gegeven kunnen worden. Elke twee weken staat er een andere beperking centraal. De lessen richten zich op lichamelijke beperking, verstandelijke beperking en gehoorproblematiek. De focus ligt hierbij vooral op wat iemand met een extra ondersteuningsbehoefte wél kan. In het lespakket wordt gebruik gemaakt van interactieve animatiefilms van bekende prentenboeken en coöperatieve werkvormen. Daarnaast wordt er een training voor leerkrachten aangeboden.
Interactieve animatiefilms
Voor het lespakket zijn in samenwerking met Bereslim drie prentenboeken geanimeerd, waarvan er eentje online is gepubliceerd:
- Slompie, een spin met vijf poten (lichamelijke beperking);
- De tekeningen van Prinses Peetjie (verstandelijke beperking); en
- Lore (gehoorproblematiek).
Deze drie interactieve animatiefilms zijn voorlopig exclusief binnen het lespakket beschikbaar.
Bevindingen
Uit het onderzoek van Florianne Rademaker blijkt dat 30% van de leerlingen met beperkingen na de interventie significant meer tijd besteedde in sociaal spel vergeleken met 12,5% in de controlegroep. Ook heeft de interventie een verzachtend effect op de houding van medeleerlingen. Het onderzoek bevestigt de toepasbaarheid van de Contact Theorie in inclusief onderwijs en bepleit permanente integratie van dergelijke interventies in het curriculum. Het lespakket ‘Iedereen hoort erbij!’ is op dit moment alleen nog beschikbaar binnen het gelijknamige onderzoeksproject van de Rijksuniversiteit Groningen.
Step by step – Promoting the social participation of kindergarten students with disabilities
Bron: rug.nl