Baby’s van rond de 11 maanden leren meer en meer nieuwe woorden. Het kunnen onderscheiden van woorden die op elkaar lijken, zoals ‘slaap’ en ‘schaap’, wint dan aan belang. Rijmen geeft structuur aan woorden. Het zingen van liedjes helpt daarbij.
In een nieuw onderzoek van het Baby & Child Research Center (BCR) hebben 11 maanden oude baby’s geluisterd naar kinderliedjes terwijl hun hersenactiviteit werd gemeten (EEG). De hersenactiviteit in reactie op rijmende liedjes bleek anders te zijn dan in reactie op liedjes die niet rijmden. Dit betekent dat kinderen rijmpjes herkennen lang voordat ze zelf beginnen te rijmen.
Hoe baby’s op rijmpjes reageerden, bleek gerelateerd aan het aantal woorden dat zij maanden later kenden. Kinderen die beter rijmpjes herkenden in liedjes, kenden later meer woorden.
Het onderzoek moet nog herhaald worden om duidelijke conclusies te trekken. Toch is nu al duidelijk kunnen dat zingen voor een baby niet alleen leuk, maar ook leerzaam is. Het geeft de baby informatie over de structuur van zijn of haar moedertaal.
Hahn, L. E., Benders, T., Fikkert, P., & Snijders, T. M. (2021). Infants’ implicit rhyme perception in child songs and its relationship with vocabulary. Frontiers in Psychology, 12: 680882. doi:10.3389/fpsyg.2021.680882.
Bron: babyandchild.nl
Zie ook:

