Een online platform bevat alle achtergrondinformatie, tools en mogelijke interventies die essentieel zijn bij het ontwerpen van oplossingen ter bevordering van adequaat eet- en beweeggedrag bij kinderen met kanker. De online toolkit vormt het eindresultaat van het project POKO (Participatief Ontwerpen voor KinderOncologie).
Hoe stimuleer je kinderen met kanker tot meer bewegen en gezond(er) eten? Diverse partners met kennis over gezondheid, gedrag en ontwerpen hebben in dit project onder penvoering van Hogeschool Utrecht samengewerkt om deze vraag te beantwoorden. Het omvangrijke onderzoeksproject POKO stond onder penvoering van Hogeschool Utrecht. De tookit is te vinden op de website www.poko-toolkit.nl.
Tools voor ontwerpers
Op de website staan onder meer diverse tools die handig zijn voor ontwerpers die werken voor en met kinderen met kanker. Zo is er het zogeheten Patiëntpad. Dat beschrijft het behandeltraject dat kinderen met kanker ondergaan. Ontwerpers krijgen in het Patiëntpad een totaalbeeld van het ontwerpproces van voedings- en beweeginterventies voor kinderen met kanker. De verschillende stappen in de tijdslijn geven de stappen in de behandeling weer. In de grafische weergave onderaan het ingevulde Patiëntpad zijn het energieniveau van het kind (lichamelijk voelen) en de spanning die het kind en het gezin ervaren (geestelijk voelen) weergegeven.
Fenne Verhoeven, als onderzoeker van het HU-lectoraat Co-design intensief betrokken bij dit project: “Het Patiëntpad is één van de belangrijkste tools en is als het ware een customer journey, een klantreis. Als een ontwerper echt aan de slag wil voor kinderoncologie, dan is het handig om eerste het Patiëntpad te bekijken. De ontwerper ziet vanaf het moment van de diagnose tot het einde van de behandeling waar een kind met kanker tegenaan loopt als het gaat om voeding en beweging.”
Karakterkaarten
Een andere tool zijn de karakterkaarten waarin vier kinderen met verschillende karakters, leeftijden, ziektes en bijwerkingen worden geschetst. Zo ontstaat een beeld van de diversiteit van kinderen met kanker. In de omschrijvingen komen elementen terug die herkenbaar zijn bij verschillende kinderen. Ontwerpers kunnen de kaarten gebruiken als basis bij het opstellen van persona’s, ofwel een karakterisering van een bepaald type kind. Verhoeven: “Deze kaarten geven een beeld van wie de kinderen met kanker zijn. Sommige kinderen zijn de hele tijd heel ziek, andere kinderen kunnen gewoon naar school en sporten. De diversiteit is groot.” Volgens haar biedt de gehele toolkit ontwerpers snelle toegang tot de kinderoncologie. Het gaat om diverse soorten ontwerpers, uiteenlopend van interieurontwerpers tot grafische vormgevers.
Tweejarig onderzoeksproject
Diverse partners, waaronder Ucreate, met kennis over gezondheid, gedrag en ontwerpen hebben in het project samengewerkt. POKO begon eind 2014, dankzij subsidie van RAAK Publiek. De resultaten zijn voortgekomen uit dit tweejarig onderzoeksproject en de eenjarige pilot die hieraan vooraf ging. Artsen, verpleegkundigen, kinderen, ouders, studenten en ontwerpers werkten samen aan interventies die de kinderen en hun familie kunnen helpen. Er kwamen veertien producten uit, ontworpen door meer dan honderd studenten van tien verschillende opleidingen. De bekendste en meest succesvolle producten zijn De Reis van Vijf en de Movemat.
Fenne Verhoeven vond het fantastisch om aan dit onderzoek mee te werken: “Dit is een project waarbij interventies zijn gemaakt die ook echt zijn getest. Het gaat dan om de Reis van Vijf en Movemat. Wij laten als onderzoekers deze producten nu los, maar de ondernemers van de twee bedrijfjes gaan er mee verder.”